کد خبر : 1867570 | 10 بهمن 1401 ساعت 09:39 | 24.8K بازدید | 13 دیدگاه

پای فلسفه به داوری فوتبال باز شد!

بررسی یک تصمیم جنجالی، این گل آفساید بود

گاهی موقعیت‌های داوری در فوتبال آنچنان عجیب و غیرقابل تشخیص می‌شوند که برای توضیح آنها باید از فلسفه کمک بگیرید.

بررسی یک تصمیم جنجالی، این گل آفساید بود

به گزارش ورزش سه، سوت‌های داوران در جهان هر هفته جنجال به پا می کند. گاهی حق با داوران است و بعضی مواقع نیز این تیم ها هستند که از اشتباهات داوران متضرر می‌شوند.
اینبار در ایتالیا و در بازی میلان و ساسولو گل میلان توسط داور آفساید اعلام شد تا شاهد یک جنجال داوری دیگر باشیم.
ما می‌خواهیم این صحنه را آنالیز کنیم تا ببینیم اینبار حق با چه کسی است؟ داوران یا مربیان و بازیکنان معترض میلان؟

اما چه اتفاقی افتاد؟
در دقیقه ۵۴ بازیکن میلان از روی یک ضربه ایستگاهی توپی را به سمت دروازه ساسالو ارسال کرد. این توپ پس از برخورد به بازیکن ساسولو به آنته ربیچ مهاجم میلان که در آفساید قرار داشت رسید و او گل میلان را به ثمر رساند. در این صحنه کمک داور ویدئویی دفع توپ مدافع ساسولو را یک« بازی آگاهانه » تشخیص نداد تا گل میلان مردود شود.

تحلیل این صحنه:

لحظه پاس، موقعیت آفساید را برای همه بازیکنان مهاجم را در برابر بازیکن ماقبل آخر حریف تعیین می کند و سپس بستگی به رسیدن توپ به مهاجم دارد‌.
در این صحنه در لحظه پاس مهاجم میلان در آفساید قرار دارد. همه جنجال‌ها بر سر چگونگی رسیدن توپ به مهاجم است. چیزی که آن را « بازی آگاهانه » می نامیم.
نامیدن آن به « بازی آگاهانه » خود به خود گیج کننده است زیرا تقریبا در همه موارد بازیکن سعی می کند آگاهانه با توپ بازی کند. این تعریف بسیار پیچیده است و مهم تر از همه به این می پردازد که بازیکن بر اعمال خود و جایی که توپ می‌رود کنترل داشته باشد. اگر بازیکنی برای دفع توپ یا مهار یک سانتر به بدنش کشش بدهد این نمی‌تواند به عنوان یک بازی آگاهانه تلقی شود. این با یک دفع بد و ضعیف که بازیکن زمان و فضای لازم برای بازی با توپ را دارد فرق می کند.

1796489

مدافع ساسولو سعی کرد با سر به توپ ضربه بزند و پس از یک دفع ناقص توپ به همدسته اش برخورد و به مهاجم میلان رسید و او گل زد. 
اگر داور معتقد بوده مدافع بازی آگاهانه انجام داده آنته ربیچ در آفساید نیست و گل قبول است و اگر ضربه سر مدافع را یک بازی آگاهانه تشخیص ندهند آنته ربیچ در آفساید می ماند و گل مردود می شود‌.

اساساً یک "بازی آگاهانه" در مورد این است که مدافع بر اعمال خود کنترل داشته باشد. این صرفاً مربوط به تلاش یک بازیکن برای ضربه زدن به توپ نیست. اگر مدافع برای بازی کردن توپ مجبور باشد به بدنش کشش بدهد، و نتواند تأثیر واقعی بر جایی که توپ می رود، داشته باشد، این یک "بازی آگاهانه" محسوب نمی شود. 

در بازی آگاهانه یک مدافع باید این امکان را داشته باشد بتواند که توپ را :
به هم تیمی پاس دهد ( مدافع ساسولو این امکان را ندارد )یا
تصاحب توپ ( مدافع توپ را نمی تواند تصاحب کند ) یا
دفع کامل توپ. ( او توپ را کامل دفع نمی کند )

1796490

ملاحظه کلیدی در قانون برای این گل عبارت است از :
مدافع زمان کافی نداشت تا حرکت بدن خود را هماهنگ کند. مدافع در اینجا به وضوح عقب عقب می رود و کنترلی در اینکه توپ به کجا برود ( مقصد توپ ) ندارد. همانطور که قانون می گوید بازی آگاهانه زمانی است «بازیکن فرصت داشته باشد حرکت بدن خود را هماهنگ کند. یعنی حالت کشش یا پریدن غریزی نباشد.»

در اینجا هیچ رفتار کنترل شده‌ای از سوی مدافع ساسولو وجود ندارد. بنابراین این نمی تواند یک بازی آگاهانه قلمداد شود.
پس تصمیم داور مبنی بر آفساید اعلام کردن گل میلان تصمیم درستی بوده است.

عبدالله عبدالهی داور ملی و سابق فوتبال

دیدگاه‌ها