کد خبر : 1867618 | 10 بهمن 1401 ساعت 13:06 | 17.7K بازدید | 6 دیدگاه

راه میانبر برای تجهیز ایران به وی ای آر

ای اف سی: برنامه بدهید و 90 میلیارد تومان بگیرید!

مجتبی فریدونی مدیرعامل سابق ذوب آهن در یادداشتی از کمک‌های بلاعوض ای اف سی برای توسعه فوتبال در قاره آسیا نوشته است.

ای اف سی: برنامه بدهید و 90 میلیارد تومان بگیرید!

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که روز گذشته تمام مدیران و تصمیم‌گیران فوتبال ایران در مجلس شورای اسلامی، برنامه و درخواست‌های خود برای کمک‌های دولتی به فوتبال را عرضه می‌کردند، ای اف سی چند وقت پیش راهی دیگر را برای توسعه فوتبال جلوی پای آنها گذاشته بود؛ برنامه ارتقای اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا که این امکان را به فدراسیون‌های عضو می‌دهد که با ارائه برنامه تا 2 میلیون دلار فاند بگیرند - رقمی که می‌تواند دستکم در بخش داور ویدیویی (VAR) کمک حال فوتبال ایران باشد.

کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در هشتمین جلسه خود در تاریخ 21 نوامبر 2021 برنامه ارتقاء اعضاء را در راستای توانمند سازی فدراسیون های عضو برای توسعه فوتبال در سرتاسر این قاره بزرگ تصویب کرد. بر اساس این برنامه فدراسیون های عضو می توانند از کمک هزینه دو میلیون دلاری با تخصیص حداکثر 500 هزار دلار در هر سال  طی دوره چهار ساله 2024-2022 استفاده نمایند.

1689075

فدراسیون های عضو می‌توانند از این کمک مالی در سه حوزه اصلی امور اجرایی ، مدیریت مسابقات و زیرساخت استفاده نموده و در این راستا می‌بایست برنامه استراتژیک چهارساله ( تکمیل شده یا در حال تکمیل) خودشان را تا سال 2023 به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارئه و پایبندی خود به برنامه های ممیزی کنفداسیون فوتبال آسیا اعلام می‌کردند. فدراسیون‌های عضو که قصد دارند از این تسهیلات استفاده کنند باید درخواست خود را به همراه مدارک و مستندات مربوطه در دو پنجره 1 تا 30 ژوئن یا 1 تا 31 دسامبر سال ماقبل سالی که قصد استفاده از تسهیلات را دارند ارائه کنند. همچنین فدراسیون‌های عضو باید دارای دبیرکل و مدیر فنی بوده و یک مدیر برنامه ارتقاء برای نظارت بر اجرای برنامه ارتقاء به کار بگیرند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در آیین نامه ای که اخیرا برای استفاده از این تسهیلات منتشر کرده در قالب عناوینی جالب توجه سر فصل‌ها و موارد استفاده از این تسهیلات را دسته بندی کرده که در زیر به آنها نگاهی خواهیم کرد.

1) شروع بازی (Kick-Off) : برای پوشش حقوق و مزایای استخدام پرسنل اداری تمام وقت و هزینه‌های‌ عملیاتی است. سقف این تسهیلات 100 هزار دلار بوده و برای موارد زیر قابل استفاده است:
(1) دفتر امور اجرایی یا دبیرکل
(2) آموزش مربیان 
(3) بخش بازرگانی
(4) فوتبال بانوان
(5) فوتبال جوانان و پایه
(6) بازاریابی
(7) مجوز باشگاه ها
(8) امور حقوقی 
(9) تدابیر حمایتی کودکان
(10) امور مالی

1694796

2) پاس (Pass) : برای سازماندهی یا شرکت در مسابقات تیم‌های ملی ، باشگاه‌ها و فوتبال جوانان و مسابقات فوتبال ساحلی و فوتسال آقایان . سقف این تسهیلات 75 هزار دلار بوده و برای موارد زیر قابل استفاده است:
(1) مسافرت برای شرکت در هر کدام از رقابت های کنفدارسیون فوتبال آسیا
(2) مسافرت برای شرکت در اردوهای تمرینی
(3) مسافرت برای شرکت در مسابقات دوستانه
(4) هزینه های سازماندهی مسابقات داخلی

3) والی (volley) : برای  سازماندهی یا شرکت در مسابقات تیم های ملی بانوان باشگاه ها و فوتبال جوانان و مسابقات فوتبال ساحلی و فوتسال بانوان. سقف این تسهیلات 75 هزار دلار بوده و موارد استفاده آن مانند بخش 2 است.

4) استادیوم : برای پروژه های زیرساختی استادیوم ها بوده که سقف آن 250 هزار دلار و برای موارد زیر قابل استفاده است:
(1) تاسیس زمین های بازی کوچک
(2) تاسیس زمین چمن طبیعی یا مصنوعی
(3) نصب پرژکتور
(4) نصب اسکوربرد
(5) ساخت آکادمی فوتبال
(6) ساخت اتاق کنفرنس خبری
(7) خرید تجهیزات داوری و سیستم کمک داور ویدئویی VAR
(8) خرید تجهیزات سالن بدنسازی
(9) خرید اتوبوس تیم
(10) سایر زیرساختهای مرتبط
این ها تنها بخشی از کمک های مالی بلاعوض قابل دریافت توسط فدراسیون است. در بخش های بعدی به سایر تسهیلات در نظر گرفته شده برای فدراسیون های عضو خواهیم پرداخت.

مجتبی فریدونی (مدیر عامل سابق باشگاه ذوب آهن)

دیدگاه‌ها