کد خبر : 1868799 | 17 بهمن 1401 ساعت 08:58 | 826 بازدید | 0 دیدگاه

مسیر تیم ملی والیبال نشسته بانوان برای پارالمپیک

تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران در صورتی می‌تواند برای دومین‌ بار سهمیه حضور در بازی‌های پارالمپیک را کسب کند که در یکی از دو رویداد مصوب، صاحب سهمیه لازم شود.

مسیر تیم ملی والیبال نشسته بانوان برای پارالمپیک

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، ورود به بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس همچون ادوار گذشته این بازی‌ها منوط به کسب سهمیه لازم از میادین انتخابیِ مورد تایید است. این میادین انتخابی برای رشته‌هایی مانند والیبال نشسته آغاز شده و حتی تیم ملی مردان ایران با حضور در نخستین رویداد گزینشی مصوب و کسب سهمیه از آن، تکلیف خود را برای حضور در پاریس مشخص کرده است.

تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران هم در این رویداد گزینشی شرکت داشت، اما از دستیابی به سهمیه‌های توزیعی در آن بازماند. به همین دلیل کارش برای ورود به پارالمپیک پیش رو، به دیگر رویدادهای گزینشی کشیده شد که تعدادشان بیشتر از دو رویداد نیست.

مسابقات ۲۰۲۲ قهرمانی جهانی (بوسنی) اولین رویداد گزینشی والیبال نشسته برای بازی‌های پارالمپیک پاریس بود. در این رقابت‌ها تیم ملی مردان ایران با صعود به فینال سهمیه پارالمپیکی خود را قطعی کرد، اما تیم ملی بانوان با بسنده کردن به جایگاه تکرایِ نهم، خیلی دور از آن ایستاد.

1798830

ملی‌پوشان والیبال نشسته بانوان اما با حضور در دو رویداد دیگر می‌توانند شانس خود را برای پارالمپیکی شدن امتحان کنند؛ مسابقات قهرمانی آسیا اولین میدان است. این رقابت‌ها تیر ماه سال آینده همزمان در دو بخش مردان و بانوان به میزبانی قزاقستان برگزار می‌شود. تیم‌های قهرمان در هر دو بخش سهمیه پارالمپیک دریافت می‌کنند.

تیم ملی والیبال نشسته بانوان در دوره پیشین رقابت‌های قهرمانی آسیا به فینال راه یافت، اما در مصاف با چین به نایب قهرمانی بسنده کرد. این تیم برای دست‌یابی به سهمیه پارالمپیک در قزاقستان باید یک پله ارتقا داشته و قهرمان شود. در بخش مردان همین رقابت‌ها، تیم ایران مدافع عنوان قهرمانی است و اگر این عنوان مجدد برای ایران تکرار شود، تیم بعدِ از ایران صاحب سهمیه می‌شود چراکه ملی‌پوشان ایران سهمیه لازم را در اختیار دارند.

در صورتی که تیم ملی والیبال نشسته بانوان نتواند از رقابت با حریفان آسیایی‌اش در قزاقستان به سهمیه پارالمپیک دست یابد می‌تواند از حضور در مسابقات آزاد آخرین شانس خود را برای پارالمپیکی شدن مورد آزمایش قرار دهد. این رقابت‌ها پس از اتمام مسابقات گزینشی قاره‌ای برگزار می‌شود و طی آن دو سهمیه توزیع خواهد شد، اما هنوز زمانش مشخص نیست.

1798831

تیم ملی والیبال نشسته بانوان تنها تجربه یک دوره حضور در بازی‌های پارالمپیک را داراست. این تیم در سالی که چین به عنوان تیم منتخب جهان وارد بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو شد توانست به عنوان تیم دوم آسیا برای این بازی‌ها کسب سهمیه کند. ملی‌پوشان ایران قرار بود برای بازی‌های پارالمپیک توکیو هم در رقابت‌های گزینشی به میزبانی کانادا شرکت کنند، اما اعزام آن‌ها لغو شد.

رقابت‌های والیبال نشسته پارالمپیک در هر بخش مردان و بانوان با حضور ۸ تیم برگزار می‌شود.

دیدگاه‌ها