کد خبر : 1920923 | 25 فروردين 1402 ساعت 16:39 | 40.6K بازدید | 23 دیدگاه

این تیم با یک فوق‌ستاره درست نمی‌شود

بلینگام قربانی تابستان داغ کلوپ در لیورپول!

یورگن کلوپ در آخرین نشست خبری به صراحت از ناتوانی باشگاه در جذب بلینگام خبر داد. اما دلیل این تصمیم چیست؟

بلینگام قربانی تابستان داغ کلوپ در لیورپول!

به گزارش "ورزش سه" چند روز پیش بود که اکثر خبرنگاران پرآوازه انگلیسی و نزدیک به باشگاه لیورپول اعلام کردند که جود بلینگام در تابستان پیش رو به جمع قرمزها اضافه نخواهد شد. این مسئله باعث خشم هواداران لیورپول گردید؛ چرا که آن‌ها تقریبا دو سال است منتظر تقویت تیمشان در پست هافبک با به خدمت گرفتن هافبک انگلیسی هستند. 

آخرین هافبکی که به لیورپول پیوسته، تیاگو آلکانتارا بود. پس از شکست در به خدمت گرفتن اورلین شوامنی، یورگن کلوپ تصمیم گرفت تا در تابستان هافبکی به جمع تیمش اضافه نکند و منتظر جود بلینگام بماند. هواداران لیورپول نیز به تصمیم سرمربی اعتماد کردند تا در تابستان جود بلینگام را در پیراهن تیم محبوب خود ببینند که معلوم شد این رویا در تابستان محقق نخواهد شد.

هواداران قرمزها از هشتگ FSGOUT جهت اعتراض خود به مالکان باشگاه در شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند تا نشان دهند به جز جذب بلینگام، چیز دیگری نمی‌خواهند. حتی یورگن کلوپ بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود که هافبک انگلیسی در 19 سالگی بسیار استثنائی ظاهر شده است. 

1852117

حال پس از این اتفاق، می‌توانیم سه دلیل عمده را بیان کنیم که چرا لیورپول برای جذب هافبک دورتموند وارد عمل نخواهد شد.

1 - قیمت دور از انتظار بلینگام

یورگن کلوپ بارها نشان داده که در جذب بازیکن وسواس نشان می‌دهد. برای مثال وقتی در جذب ویرژیل فن دایک ناکام ماند، یک نیم فصل صبر کرد و مدافع نخرید تا در ژانویه او را در تیمش ببیند. این اتفاق برای بازیکنان دیگر نیز رخ داده است. 

برنامه کلوپ تغییر نکرده بود. او می‌خواست اورلین شوامنی را در لیورپول ببیند و حتی شخصا با او صحبت کرده بود اما هافبک فرانسوی رویای حضور در رئال مادرید را داشت. بنابراین کلوپ تصمیم گرفت بودجه خود را صرف بازیکنی نکند و برای بلینگام صبر کند. حتی در تابستان اجازه خرید ماتیوس نونز که بین 30 تا 40 میلیون یورو قیمت داشت را صادر نکرد و تنها به خرید قرضی آرتور از یوونتوس بسنده کرد تا بودجه خود را برای خرید بلینگام در فصل بعد حفظ کند.

باشگاه دورتموند در سالیان اخیر نشان داده که چگونه بازیکنان مستعد را به خدمت می‌گیرد و آن‌ها را قیمتی بالا به فروش می‌رساند. این را می‌توان در فروش بازیکنانی ماندن عثمان دمبله، جیدون سانچو، کریستین پولیشیچ، ارلینگ هالند، هنریک مخیتاریان و ... جست‌وجو کرد. اما سیاست دورتموند صرفا فروش یک بازیکن در هر فصل است که علاوه بر کسب سود موجب به هم خوردن کیفیت و نظم تیمی‌اش نشود.

پس از جدایی ارلینگ هالند در تابستان گذشته از دورتموند، همه صحبت از فروش جود بلینگام در فصل جاری داشتند. رئال مادرید، لیورپول، پاری سن ژرمن و منچسترسیتی جدی‌ترین مشتریان هافبک انگلیسی بودند. طبق گفته نشریات آلمانی از جمله بیلد، بلینگام خواهان بازی برای تیم‌هایی بود که تاریخچه غنی داشته و افتخارات بسیار کسب کرده‌اند. بنابراین برداشت هواداران این بود که رئال مادرید و لیورپول گزینه‌های نهایی برای بلینگام هستند و او راهی تیم‌هایی مانند منچسترسیتی و پاری سن ژرمن نخواهد شد.

1852120

بنابراین طبق رویایی که کلوپ داشت و یک فصل برای بلینگام صبر کرده بود، لیورپول وارد عمل شد اما با قیمتی غیرمنتظره روبه‌رو شد. در واقع دورتموند مبلغی بالغ بر 150 میلیون یورو از لیورپول درخواست کرده بود. نشریات انگلیسی و آلمانی مدعی بودند که پاداش‌ها نیز تا 20 میلیون یورو افزایش خواهند یافت. این بدان معنی بود که لیورپول باید برای خرید بلینگام حدود 170 میلیون یورو پرداخت کند.

البته اینگونه نبود که لیورپول از قیمت هافبک جوان آگاه نباشد. در تابستانی که گذشت، لیورپول ارزیابی کرده بود که قیمت بلینگام چیزی حدود 90 میلیون یورو است. در تابستان و البته در ژانویه‌ای که گذشت، پرداخت این مبلغ دور از انتظار بود چرا که لیورپول برای خرید داروین نونیز، کودی خاکپو، فابیو کاروالیو و لوئیس دیاز (در ژانویه سال گذشته) حدود 205 میلیون یورو هزینه کرده بود. 

عملکرد خیره کننده جود بلینگام در فصل جاری و پس از آن درخشش در جام جهانی قطر موجب شد تا دورتموند نیز به مانند دیگر تیم‌ها، قیمت ستاره خود را افزایش دهد. پیش از این رسانه‌های آلمانی نزدیک به دورتموند اعلام کرده بودند که زنبورها به آسانی ستاره خود را از دست نخواهند داد. انتقال بیش از 120 میلیون یورویی انزو فرناندز به چلسی، افزایش خیره کننده قیمت هافبک‌هایی مانند مک آلیستر و کایسدو، دورتموند را به این باور رسانیدکه قیمت بلینام کمتر از هافبک‌های دیگر نخواهد بود. بنابراین قیمت 90 میلیون یورویی یک شوخی برای دورتموند بود.

1852118

لیورپول مذاکرات خود را با دورتموند آغاز کرده بود و حتی پیشنهاد اولیه نیز به دورتموند ارائه کرد اما اختلاف قیمت آن‌ها با باشگاه آلمانی موجب انصراف قرمزها از این انتقال شد. شاید این مسئله باعث خشم هواداران لیورپول شود چرا که آن‌ها مدت‌هاست برای این انتقال انتظار کشیدند اما باید در نظر داشت که قیمتی که دورتموند تعیین کرده بسیار نامعقول است.

برخی معتقدند که عقب نشینی ناگهانی لیورپول آن هم در این برهه از فصل نشان از این دارد که دورتموند قیمت درخواستی خود را کاهش دهد. حتی اگر رئال مادرید به دنبال خرید بلینگام باشد، با وجود داشتن والورده، کاماوینگا و شوامنی به هیچ وجه این هزینه هنگفت را پرداخت نخواهد کرد. پس سناریو از این قرار خواهد بود که بلینگام در دورتموند برای یک فصل دیگر هم بازی خواهد کرد تا شاید این قیمت نجومی پس از جام جهانی به یک عدد معقول برسد.

2 – افت غیرمنتظره لیورپول

لیورپول فصل گذشته فاتح جام اتحادیه و جام حذفی انگلیس شد. آن‌ها تا یک قدمی فتح لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا نیز پیش رفتند. همه هواداران لیورپول در سطح جهان نیز مانند یورگن کلوپ بر این اعتقاد بودند که لیورپول تیمی کامل است. 

سرمربی آلمانی به همین دلیل در تابستانی که گذشت از خرید هافبک منصرف شد چرا که فکر می‌کرد عملکرد خیره کننده لیورپول در فصل قبل نیازی به ترمیم اساسی ندارد. بنابراین تیم فصل قبل می‌توانست با حضور بلینگام به یک تیم رویایی تبدیل شود. به همین دلیل کلوپ از خرید هافبک منصرف شد. حتی می‌توانست ماتیوس نونز را با قیمتی مناسب به خدمت بگیرد اما ترجیح داد به تیم رویایی خود دست نزند و برای تکمیل تیمش منتظر انتقال بلینگام بماند.

رویای کلوپ خیلی زود نابود شد. شروع لیورپول در فصل جاری بسیار ناامیدکننده بود. برخی فکر می‌کردند که این بابت فشار جام جهانی است اما هرچه زمان پیش می‌رفت، مشکلات لیورپول بزرگ‌تر می‌شد. حال لیورپول به آن نقطه رسیده که از ابتدای سال جدید میلادی تنها 4 برد کسب کرده و فاصله‌ای 13 امتیازی با تاپ فور یا به عبارتی کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا دارد.

این‌ها فقط نتایج و امتیاز نیستند. چیزی که کلوپ و هواداران لیورپول را عذاب داده، عملکرد بازیکنان به خصوص هافبک‌ها بوده است. جوردن هندرسون و فابینیو فقط سایه‌ای از فصل گذشته هستند که بدون گل و پاس گل، حتی در توپ‌گیری‌های ساده و پاس‌های صحیح نیز ناتوان ظاهر شده‌اند. جیمز میلنر در آستانه 37 سالگی است. تیاگو به مانند چیزی که همیشه پیش‌بینی می‌شد، اکثر اوقات در دسترس نیست. بازیکنانی مانند هاروی الیوت و کورتیس جونز نیز راه زیادی در پیش دارند تا بتوانند مشکلات لیورپول را حل کنند. اوضاع لیورپول آن قدر وخیم بود که استفان بایچتیچ 18 ساله بهترین هافبک این تیم بود که او نیز از مصدومیت، ادامه فصل را به طور کامل از دست داد.

البته نباید از اشتباه مالکان لیورپول چشم پوشی کرد. جدایی مایکل ادواردز بیش از پیش به نتایج خود را نشان داده است. یک مدیر ورزشی هوشمند که کاملا در تعامل با کلوپ بود و وقتی که گزینه‌ای در دسترس نبود، گزینه‌های دوم و سوم را به کلوپ معرفی و آن‌ها را جذب می‌کرد. در واقع تیم رویایی لیورپول نیز از تعامل کلوپ و ادواردز شکل گرفته بود. جولین وارد، مدیر ورزشی کنونی لیورپول نشان داد نمی‌تواند راه مایکل ادواردز را ادامه دهد. حتی آینده این سِمت نیز نامشخص است. در واقع وارد به دنبال جدایی از لیورپول بوده و هنوز مشخص نیست چه کسی مدیر ورزشی بعدی لیورپول خواهد بود.

شاید اگر ادواردز یا یک مدیر ورزشی هوشمند در لیورپول حضور داشت، در تابستان گذشته به کلوپ گوشزد می‌کرد که خط هافبک خود را ترمیم کند. نمی‌توان گفت که داروین نونز و کودی گاکپو خریدهای خوبی نبوده‌اند. این دو در حال حاضر ارزش خود را چه در فصل جاری چه برای آینده لیورپول ثابت کرده‌اند اما قرمزها در خط حمله آنچنان دچار ضعف نبودند که در خط هافبک بودند. در واقع لیورپول می‌توانست به جای هزینه بالای 200 میلیون یورویی در خط حمله، بخشی از این مبلغ را در تابستان صرف خرید جود بلینگام می‌کرد که قیمتش در بدترین حالت برای لیورپول 100 میلیون یورو بود. یا حتی اگر این انتقال ممکن نبود، گزینه‌هایی مانند مویسس کایسدو و ماتیوس نونز نیز کامل در دسترس بودند و در آن زمان روی هم هر دو بازیکن را می‌توانست با 100 میلیون یورو به خدمت گرفت. 

1852119

به زمان حال بازگردیم. یورگن کلوپ در مصاحبه‌های اخیر خود بارها اعلام کرد که در تابستان به دنبال تقویت تیمش بوده و می‌خواهند انتخاب‌های هوشمندانه‌ای انجام دهند. وی فکر می‌کرد تیم خود کامل است و فقط خرید بلینگام می‌تواند لیورپول را کامل‌تر کند اما اوضاع آن چیزی نبود که سرمربی آلمانی انتظار داشت.

پس از قیمت اعلام شده از سوی دورتموند و محدودیت بودجه‌ای که لیورپول دارد، یورگن کلوپ و مالکان باشگاه تصمیم گرفتند تا به دلیل افت غیرمنتظره بازیکنان تیم، به جای صرف بودجه برای یک بازیکن، پول موجود را برای خرید چند بازیکن صرف کنند. به نظر تصمیم کلوپ منظقی است. خط هافبک لیورپول آن قدر عملکرد بدی داشته که فقط خرید بلینگام نمی‌تواند آن را به روزهای اوج برگرداند. خرید دو یا شاید سه هافبک، به علاوه ترمیم خط دفاعی با توجه به عملکرد نه چندان جالب فن دایک، ماتیپ و جو گومز چیزی است که کلوپ آن را ترجیح داده است. در واقع به جای خرید یک بازیکن، آن‌ها باید بودجه را صرف 4 الی 5 مهره جدید کنند. 

شاید اگر کلوپ زودتر به افت تیمش پی می‌برد، در همان تابستان برای جذب بلینگام یا هافبک‌های دیگر اقدام می‌کرد اما افت فعلی نشان داده که لیورپول فقط با بلینگام به مسیر سابق باز نمی‌گردد و این را می‌توان مهم‌ترین دلیل دانست که چرا لیورپول و کلوپ نسبت به جذب هافبک دورتموند عقب نشینی کردند.

3 –محدودیت‌های مالی مالکان لیورپول

هواداران لیورپول به دلیل موفقیت‌های سال‌های اخیر تیمشان سعی کرده‌اند خیلی به سمت مالکان باشگاه یا همان گروه FSG اعتراض نکنند. در واقع چون یورگن کلوپ همیشه از مدیران باشگاه تمجید کرده، هواداران نیز به خاطر سرمربی خود از انتقاد به آن‌ها اجتناب کرده‌اند.

لیورپول سیاستی در سال‌های اخیر پیش گرفته بود و خریدهای هوشمندانه‌ای نیز انجام داد. در واقع ستاره‌های فعلی لیورپول بازیکنانی بودند که با مبالغی مناسب به جمع قرمزها اضافه شدند. این سیاست توانست به موفقیت لیورپول ختم شود اما سوال اینجاست که می‌توان همچنان به این سیاست ادامه داد؟

در واقع مالکان لیورپول از فروش‌ها، پول خرید بازیکنان را تامین می‌کردند. فروش فیلیپه کوتینیو بود که موجب شد لیورپول ویرژیل فن دایک و آلیسون بکر را به خدمت بگیرد. این مورد برای بقیه بازیکنان نیز صدق کرده است. 

به طور کلی اگر بخواهیم به آمار و ارقام رجوع کنیم، لیورپول از فصل 19/2018 تا به امروز 408.56 میلیون پوند هزینه صرف خرید بازیکن کرده و 191.94 میلیون نیز از فروش بازیکنان به دست آورده است. بیلان مالی یا همان Net Spend قرمزها طی 5 فصل 216.61 میلیون پوند بوده که برای هر فصل 43.32 میلیون پوند می‌شود.

1837610

در واقع لیورپول با هزینه‌ای پایین‌تر از 50 میلیون پوند در هر فصل، تیم خود را بسته و طی این فصول قهرمانی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده است. حال سوال اینجاست آیا می‌توان به همین منوال ادامه داد؟ جواب خیر است.

افزایش قیمت‌های بازیکنان به شکلی نجومی باعث شده تنها باشگاه‌هایی که قدرت مالی زیادی دارند بتوانند مبالغ هنگفت برای خرید بازیکنان بپردازند؛ چیزی که در پاری سن ژرمن، چلسی و منچسترسیتی مشاهده می‌شود. زمانی که باشگاهی مانند چلسی مبالغ هنگفت برای بازیکنانی مانند انزو فرناندز و مودریک پرداخت می‌کند، دیگر باشگاه‌ها نیز بازیکنان مستعد خود را به قیمت پایین نخواهند فروخت. بنابراین لیورپول نمی‌تواند با سیاست گذشته تیم خود را بازسازی کند. 

این مسئله مورد توجه مدیران لیورپول بوده است. آن‌ها به همین دلیل به دنبال سرمایه گذار بوده تا در تابستان بتوانند هزینه لازم را برای بازسازی تیم جمع آوری کنند. شاید اگر لیورپول نیز مالک متمول داشت، به آسانی می‌توانست علاوه بر خرید بلینگام، بازیکنان دیگری نیز برای لیورپول به خدمت بگیرد اما محدودیت‌های مالی که مالکان باشگاه دارند، این امر را میسر نخواهد ساخت.

چه خواهد شد؟
در حال حاضر دو دستگی میان هواداران لیورپول موج می‌زند. برخی معتقدند تصمیم کلوپ اشتباه بوده است. آن‌ها می‌گویند کلوپ این همه مدت برای بلینگام صبر کرده و باید او را به هر نحوی و با هر قیمتی به خدمت می‌گرفت چرا که حضور وی در لیورپول می‌تواند نوید یک ستاره جدید در خط میانی لیورپول باشد تا شاید هافبک جوان بتواند راه استیون جرارد را ادامه داده و کلوپ تیم را حول او بسازد.

برخی دیگر نیز به کلوپ حق می‌دهند. آن‌ها معتقدند که اضافه شدن یک بازیکن هرچند ستاره نیز به لیورپول کمکی نخواهد کرد. در واقع می‌توان با بودجه فعلی، تیم را با 4 الی 5 بازیکن خوب تزریق کرد تا فصل بعد مجددا شاهد افت لیورپول نباشیم.

اسامی زیادی حول لیورپول هستند. مویسس کایسدو و مک آلیستر از برایتون، ژائو پالینها از فولام، ماتیوس نونز از ولورهمپتون، دکلان رایس از وستهم، بارلا از اینتر و ... نام‌هایی هستند که خبرنگاران معتقدند در لیست کلوپ برای تقویت خط هافبک حضور دارند. همچنین برخی دیگر معتقدند که سرمربی آلمانی به دنبال یک مدافع وسط و یک مدافع راست نیز خواهد بود. باید صبر کرد و دید برنامه لیورپول در تابستان چه خواهد بود اما این برداشت را می‌توان داشت که تابستانی شلوغ در انتظار قرمزها خواهد بود.

1852121

نویسنده: مجتبی خیلاپور

دیدگاه‌ها