کد خبر : 1939391 | 02 خرداد 1402 ساعت 17:46 | 31.9K بازدید | 16 دیدگاه

سند مبارزه با نژادپرستی فیفا: قدیمی و بدون ضمانت اجرایی

آشنایی با پروتکلی که هرگز برای وینیسیوس اجرا نمی‌شود

بعد از حملات نژادپرستانه به وینیسیوس جونیور بارها از پروتکل فیفا برای مبارزه با نژادپرستی صحبت شده است. اما این پروتکل چیست و چه جزئیاتی دارد؟

آشنایی با پروتکلی که هرگز برای وینیسیوس اجرا نمی‌شود

به گزارش "ورزش سه"، در دیدار اخیر رئال مادرید و والنسیا اتفاقاتی در زمین چمن مستایا رخ داد که دنیای فوتبال را تکان داده است. توهین‌های شدید هواداران و بازیکنان والنسیا به وینیسیوس جونیور باعث شده در روزهای گذشته سیل محکومیت نژادپرستی در فوتبال از گوشه و کنار دنیا به راه بیفتد.

چندین نفر از چهره‌های تاثیرگذار دنیای فوتبال در صحبت‌های خود به پروتکل مبارزه با نژادپرستی فیفا و لزوم اجرای بدون نقص آن و حتی بهبود این پروتکل صحبت کردند. اما این پروتکل چیست و چه جزئیاتی دارد؟

کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید، در صحبت‌های خود به پروتکل مبارزه با نژادپرستی فیفا اشاره کرد و گفت سال‌ها از تنظیم این سند می‌گذرد و این پروتکل را دیگر باید به بایگانی سپرد و پروتکلی جدید برای مبارزه با نژادپرستی تنظیم کرد. او در نشست خبری امروز خود گفت: "پروتکل باید از زمانی که اتوبوس تیم مهمان به استادیوم می‌رسد اجرایی کرد چون توهین‌ها از همان زمان شروع می‌شود. یعنی یکی دو ساعت قبل از شروع بازی. اتفاقاتی که در والنسیا افتاد فقط به داخل استادیوم خلاصه نمی‌شد. پروتکل از همان لحظه باید اجرایی می‌شد نه از دقیقه 70. این درست نیست."

1878797

جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در صحبت‌های خود درباره ماجرای حمله به وینیسیوس به پروتکل مبارزه با نژادپرستی فیفا ارجاع داد. همان پروتکلی که آنچلوتی امروز از مفاد آن و نحوه اجرایی شدنش انتقاد کرد.

*پروتکل مبارزه با نژادپرستی فیفا چیست و چه اجزایی دارد؟
برای اطلاع از مفاد این پروتکل می‌توان به سایت فیفا مراجعه کرد. در این سند اعلام شده که اگر در جریان یک مسابقه هر نوع واقعه نژادپرستانه رخ بدهد داور باید در سه مرحله اقدماتی را انجام بدهد:

مرحله اول: داور در وهله اول می‌تواند تصمیم به توقف موقت مسابقه گرفته و از مسئولان ورزشگاه بخواهد از طریق بلندگوها به تماشاچیان هشدار داده و خواهان توقف فوری حرکات نژادپرستانه شوند.

مرحله دوم: اگر بعد از شروع دوباره بازی رفتار نژادپرستانه ادامه داشته باشد داور می‌تواند بازی را بار دیگر متوقف کرده و دو تیم را برای مدت‌زمان قابل توجهی به رختکن بفرستد تا زمانی که مطمئن شود رفتار نژادپرستانه در استادیوم متوقف شده است. مسئولان ورزشگاه یک بار دیگر تصمیم داور را از طریق بلندگوها اعلام کرده و خواهان توقف فوری حملات نژادپرستانه می‌شوند.

مرحله سوم: اگر برای دومین بار متعاقب از سر گیری مسابقه رفتارهای نژادپرستانه همچنان ادامه داشته باشد داور بعد از مشورت با طرف‌های ذی‌نفع از جمله کاپیتان‌های دو تیم و مسئولان امنیتی ورزشگاه حق دارد که بازی را به صورت کامل لغو کند.

1878798

اینفانتینو در بیانیه‌ای که به مناسبت ماجرای حملات نژادپرستانه به وینیسیوس جونیور منتشر کرد ضمن اشاره به پروتکل مبارزه با نژادپرستی فیفا اعلام کرد در صورتی که یک بازی به دلیل این رفتارها از سوی داور لغو شود تیمی که هواداران یا بازیکنانش مرتکب این رفتارها شده‌اند 3-0 بازنده اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌ها