کد خبر : 1940614 | 08 خرداد 1402 ساعت 10:22 | 17.2K بازدید | 3 دیدگاه

ترین‌های لیگ یک در فصل 1402-1401

این تیم الگوی صعود را تغییر داد

پرونده فصل جاری رقابت‌های فوتبال قهرمانی دسته اول باشگاه‌های کشور در فصل جاری با قهرمانی زودهنگام شمس آذر با هدایت سعید دقیقی و صعود تیم استقلال خوزستان به عنوان تیم دوم بسته شد.

این تیم الگوی صعود را تغییر داد

به گزارش "ورزش سه"، در سال‌های اخیر عادت به بازی‌های کم‌گل در لیگ یک کرده بودیم. حتی تیم‌هایی که به لیگ برتر صعود می‌کردند، ارائه‌گر بازی محتاطی در برابر تیم‌های حریف بودند و برتری‌شان در برابر حریف خفیف و اغلب با یک گل بود. این فصل اما شمس آذر با هدایت سعید دقیقی کارنامه متفاوتی از خود به جا گذاشت و چه بسا الگوی صعود به لیگ برتر را در بین تیم‌های دسته اولی تغییر دهد. شمس آذر در فصل جاری فوتبال ایران چه در بین تیم‌های دسته اولی و چه در بین تیم‌های لیگ برتری بهترین تیم در فاز تهاجمی بود و معدل گل زده این تیم در هر بازی بیش از 2 گل است. شمس آذر در 32 بازی 67 گل زد و همان‌طور که اشاره شد، معدل گل زده این تیم در بازی بیش از 2 گل است که یک آمار جالب توجه به حساب می‌آید. در لیگ برتر اما استقلال در 30 بازی 52 گل زد و معدل گل زده این تیم در هر بازی به عدد 2 نمی‌رسد و کمی بیش از عدد 1.7 است.

فوتبال باشگاهی ما حتی در لیگ برتر به خصوص در سال‌های اخیر به سبک بازی دفاعی عادت کرده بود، اما باید یک واقعیت مهم را پذیرفت. سبک بازی دفاعی تا جایی پیش می‌رود، اما بعد رشد آن متوقف می‌شود، اما موفقیت در فوتبال تهاجمی غیرقابل پیش‌بینی و بهت‌آور است. بدون شک در ابتدای فصل کمتر کسی تصور می‌کرد شمس آذر با اقتدار راهی لیگ برتر شود، اما سعید دقیقی آنقدر فوتبال تهاجمی را با شاگردانش تمرین کرد که با شروع بازی‌ها حریفان را یکی پس از دیگری شکست دادند و در مسیر صعود جای هیچ‌گونه حرف و حدیثی باقی نگذاشتند. این تیم حتی در مصاف با تیم‌های مدعی هم پرگل پیروز می‌شد. 70 امتیاز از 32 بازی یعنی اینکه معدل کسب امتیاز این تیم از هر بازی هم بیش از 2 امتیاز بود. از سویی این تیم در فاصله چند هفته مانده به پایان بازی‌ها و با 13 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم قهرمان لیگ یک شد.

اما سرنوشت بهترین تیم در فاز دفاعی چه شد؟

خیبر خرم‌آباد که با دریافت 16 گل در 32 بازی بهترین تیم در فاز تدافعی بود در نهایت با 52 امتیاز پنجم شد. این تیم 5 امتیاز برای صعود کم آورد. این تیم رکوردار تساوی در بازی‌های این فصل است. تصور کنید کمی تهاجمی‌تر بازی می‌کرد و در یکی-دو مسابقه که به نتیجه مساوی دست پیدا کرد، پیروز می‌شد. آن وقت اکنون باید صعود به لیگ برتر را جشن می‌گرفت و برای حضور شایسته در بازی‌های لیگ برتر برنامه‌ریزی می‌کرد. جالب اینکه استقلال خوزستان با هدایت سیروس پورموسوی که با 57 امتیاز دوم شد و به لیگ برتر صعود کرد با 47 گل زده بعد از تیم شمس آذر بهترین تیم در فاز تهاجمی است. به نظر الگوی صعود در لیگ یک با کارنامه‌ای که شمس آذر از خود به جا گذاشت تغییر کرد. به اتفاق نگاهی می‌اندازیم به آمارهای لیگ یک در فصلی که گذشت:

1873631

*آقای گل: رحمان جعفری با ۲۴ گل زده (شمس آذر قزوین)
*آقای پاس گل: احسان جودکی با ۱۱ پاس گل (شمس آذر قزوین)
*برترین هافبک گلزن: پوریا سرآبادانی با ۱۴ گل زده (شمس آذر قزوین)
*برترین مدافع گلزن: حسن نجفی با ۵ گل زده (سایپا تهران)
*آقای کلین‌شیت: حسن پورحمیدی (استقلال خوزستان)، کوروش ملکی (خیبر خرم آباد) با ۱۸ کلین شیت
*بهترین خط حمله: شمس آذر قزوین با ۶۷ گل زده؛ میانگین ۲/۰۹ گل زده در هر مسابقه
*بهترین خط دفاع: خیبر خرم‌آباد با دریافت ۱۶ گل؛ میانگین ۰/۵ گل خورده در هر مسابقه
*بدترین خط حمله: شهرداری همدان با ۱۶ گل زده با میانگین ۰/۵ گل زده در هر مسابقه
*بدترین خط دفاع: چوکای تالش با ۵۵ گل خورده با میانگین ۱/۷۱ گل خورده در هر مسابقه
*بیشترین امتیاز: شمس آذر قزوین ۷۰ امتیاز؛ میانگین ۲/۱ امتیاز در هر مسابقه
*کمترین امتیاز: چوکای تالش با ۲۲ امتیاز؛ میانگین ۰/۶۸ امتیاز در هر مسابقه
*بیشترین برد: شمس آذر قزوین با ۲۱ برد

1876714

*کمترین برد: چوکای تالش با ۴ برد
*بیشترین باخت: چوکای تالش با ۱۸ باخت
*کمترین باخت: استقلال خوزستان با ۳ باخت
*بیشترین تساوی: خیبر خرم‌آباد و استقلال ملاثانی
*کمترین تساوی: شمس آذر قزوین با ۷ تساوی
*مجموع تعداد گل زده و خورده در کل فصل: ۵۱۷
*کم‌گل‌ترین هفته: هفته پانزدهم با مجموع ۷ گل
*پرگل‌ترین هفته: هفته بیست و پنجم با مجموع ۲۶ گل

دیدگاه‌ها