کد خبر : 1952966 | 03 مرداد 1402 ساعت 22:09 | 14.4K بازدید | 10 دیدگاه

امپراطوری عظیم تجارت ورزشی جهان

ان‌بی‌ای چگونه فوتبال را پشت سر می‌گذارد!

طبق گزارشات اخیر، لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا حدود 8،76 میلیارد دلار درآمد سالانه تولید می‌کند.

ان‌بی‌ای چگونه فوتبال را پشت سر می‌گذارد!

به گزارش "ورزش سه"، در دنیای ورزش حرفه‌ای، تعداد کمی از سازمان‌ها و نهادهای ورزشی هستند که می‌توانند به طور کامل با توانایی مدیریتی و قدرت مالی بالا با سازمان لیگ ملی بسکتبال (NBA) رقابت کنند. لیگ بسکتبال آمریکا به خاطر رقابت‌های هیجان‌انگیز در میادین مسابقه و ستارگانی که در بالاترین سطح از ارائه مهارت‌های ورزشی و بازی برخوردار هستند، شناخته شده است. همچنین این مسابقات به یک امپراطوری تجاری عظیم تبدیل شده است که با ارقام پول‌های بی‌نظیر و جریان درآمدی خیره‌کننده مکانی را برای سرمایه‌گذاران، حامیان و طرفداران صنعت ورزش به وجود آورده است. به دنیای جذاب صحنه تجارت ورزش بسکتبال آمریکا می‌پردازیم، جایی که موفقیت مالی و برتری ورزشی در بسکتبال به هم پیوند خورده است.
‎واقعیت‌های موثر اقتصادی NBA در سطوح مختلف شگفت‌انگیز است. طبق گزارشات اخیر، لیگ حدود 8،76 میلیارد دلار درآمد سالانه تولید می‌کند. این رقم قابل توجه شامل تعدادی از جریان‌های درآمدی مانند فروش بلیت، حق پخش تلویزیونی و شبکه‌های آنلاین، فروش کالاهای هواداری و قراردادهای حامیان مالی است. دامنه نرخ رشد منظم سالیانه حدود 5 درصد به صورت مستمر و منظم حداقلی است که طبق پیشبینیها اتفاق میافتد و سبب شده که NBA به عنوان یکی از پربازده‌ترین لیگ‌های ورزشی جهان شناخته ‌شود.

‎مهمترین سرمایه و درآمد نقدی لیگ از قراردادهای فروش حق پخش سودآور تلویزیونی و شبکه‌های جهانی پخش به دست می‌آید. جذابیت جهانی لیگ میلیون‌ها بیننده را به خود جلب کرده و منجر به رقابت‌های فراوان بین غول‌های رسانه‌ای شده است. به عنوان مثال در سال 2014، NBA قراردادی به مدت نه سال و به ارزش 24 میلیارد دلار با ESPN و Turner Sports امضاء کرد که و هر سال حدود 2،67 میلیارد دلار درآمد میانگین از این قراردادها به دست می‌آورد. این مقدار رقم شگفت‌انگیز ارزش حق پخش بازی‌ها باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و رشد قدرت لیگ در جلب نظر مخاطبان در سراسر جهان شده است.
 
بولت سرشاخهارزش‌گذاری تیم‌ها

‎جنبه دیگری از موفقیت تجاری NBA در ارزش‌گذاری رو به افزایش تیم‌های حاضر در لیگ بسکتبال آمریکا است. در سال 2021، میانگین ارزش یک تیم حاضر در لیگ حدود 2،66 میلیارد دلار بود و ارزش تیم‌های پرطرفدار به اعداد نجومی هم می‌رسید. به عنوان مثال نیویورک نیکس یک تیمی که همواره محبوب است، با ارزش 5 میلیارد دلار در رأس لیست قرار گرفت. این افزایش در ارزش نشان دهنده توانایی سازمان لیگ در ایجاد محیطی است که تیم‌ها به طور مستمر از نظر مالی رشد می‌کنند و می‌توانند سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنند، اکنون تیم‌های ورزشی بسکتبال به عنوان فضای سرمایه‌گذاری پایدار، مناسب و امن برای سرمایه‌گذاری درازمدت هستند.

1901829


 بولت سرشاخهحامیان مالی و فروش کالاهای هواداری

‎قراردادهای حامیان مالی و فروش کالاهای هواداری نقش قابل توجهی در برتری مالی NBA ایفا می‌کنند. لیگ با برقراری روابط قوی با برندهای جهانی شناخته شده و ایجاد فضاهای تبلیغاتی موثر برای دیده‌شدن آنها مشارکت‌های چند میلیون‌ دلاری را به ارمغان آورده است. شرکت تأمین کننده لباس رسمی NBA، نایکی، در سال 2015 قراردادی به مدت هشت سال و به ارزش 1 میلیارد دلار امضاء کرد که نشان‌دهنده محبوبیت و ارزش برند لیگ است. علاوه بر این، لباس‌های بازیکنان توانسته به طور مداوم در بین پرفروشترین لباس‌های ورزشی جهان بهترین جایگاه را در فروش کالاهای هواداری به دست آورد و درآمد قابل توجهی را نصیب باشگاه و لیگ کند.

1901825

 بولت سرشاخهگسترش جهانی

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کلیدی در سال‌های اخیر، تمرکز بر گسترش، فراگیری و محبوبیت بیشتر جهانی است. با ورود به بازارهای بین‌المللی NBA توانسته طرفداران خود را در سراسر جهان گسترش دهد و منابع درآمد جدیدی را ایجاد کند. جذابیت جهانی از طریق توافقات مالی پخش گسترده‌تر در سراسر دنیا، اطمینان مالی و سرمایه.گذاری پایدارتری را به وجود آورده و طرفداران را از نقاط مختلف جهان به تماشای بازی تیم‌های مورد علاقه‌شان کشانده است، به طور مشخص چین به عنوان یک بازار حیاتی برای NBA تبدیل شده است و همکاری‌ها و قراردادهای حامیان مالی با ارزش‌ صد‌ها میلیون دلار فضای گسترده‌تری به ارمغان آورده است.

1901827

 بولت سرشاخهدرآمد بازیکنان و نقش حامیان مالی

در حال حاضر تعداد بازیکنان شاغل در لیگ بسکتبال آمریکا که درآمد سالیانه آنها بیش از 30 میلیون دلار در سال است بیشتر از درآمد مدیران ارشد اجرایی شرکت‌های غول تجاری است که با عنوان 500 شرکت برتر آمریکا شناخته می‌شوند. درآمدهای کلان تجاری NBA بطور پیچیده‌ای به دستمزد ستارگان و بازیکنان لیگ و رضایتمندی قراردادهای حامیان مالی از سرمایه‌گذاری‌های خود وابسته است. استعدادها و ستارگان برتر لیگ قراردادها و درآمدهای مالی قابل توجهی دارند و حتی باعث کسب درآمد بیشتر از فضاهای خارج از میادین ورزش نیز شده است.

قراردادهای حامیان مالی و برندهای بزرگ مانند نایکی، آدیداس و نوشیدنی گیدرید با ارزش‌های چندین میلیونی قدرت کسب درآمد بازیکنان را افزایش داده است. به عنوان مثال‌ برجسته‌ترین بازیکن حال حاضر لیگ "لبران جیمز" است که قرارداد بلند مدتی با نایکی دارد که تخمین زده می‌شود ارزش آن بیش از 1 میلیارد دلار باشد و "استفان کوری" دیگر بازیکن مطرح و محبوب که با شرکت "اندر آرمور" و شرکت‌های دیگر قرارداد مالی و همکاری اقتصادی دارد که سود و درآمد بسیار چشمگیری دارد.

1901828

بولت سرشاخهنقش تلویزیون و مشارکت شبکه‌های دیجیتال

تلویزیون به عنوان یک عامل اساسی در موفقیت NBA نقش حیاتی دارد و لیگ به طور مداوم مخاطبان بزرگی را از این طریق جذب می‌کند. در طول مسابقات نفسگیر و جذاب لیگ در سال 2020، هر بازی به طور میانگین حدود 75 میلیون بیننده داشت. به علاوه NBA از طریق پلتفرم‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی نیز برای ارتباط با طرفداران توانسته قدرت فراگیری وسیعی را به دست آورد. کانال یوتیوب لیگ بیش از 11 میلیون دنبال‌کننده روزانه دارد و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آن میلیون‌ها دنبال‌کننده دارد که به ایجاد مزیت‌های دیگری برای تولید درآمد و تعامل با طرفداران تبدیل شده است.

1901826

بولت سرشاخهآینده‌نگری

با نگاهی به آینده، پیش‌بینی‌های مالی NBA بیش از هر زمان دیگری روشن‌تر به نظر می‌رسد. تعهد لیگ به نوآوری، گسترش جهانی و ارتباط با پلتفرم‌های دیجیتال، رشد پیوسته آن را تضمین می‌کند. رشد خدمات پخش و پلتفرم‌های رسانه‌ای اجتماعی فرصت‌های جدیدی برای تعامل با طرفداران و تولید درآمد ایجاد کرده است. علاوه بر این، با توجه به رونقی که بسکتبال در سراسر جهان به دست آورده است، جاذبه جهانی و قدرت تجاری NBA فرصت‌های استثنایی را برای موفقیت بیشتر ایجاد کرده است.
 
بولت سرشاخهنتیجه‌گیری

برتری تجاری NBA یک نمایش ورزشی فوق‌العاده است که ورزش و تجارت را در یک رابطه همزیستی ترکیب می‌کند. درآمدهای شگفت‌انگیز، حق پخش‌های میلیاردها دلاری، ارزش مضاعف تیم‌ها و حضور گسترده‌تر جهانی NBA نمونه موفق و پایدار یک تجارت ورزشی جهانی را نشان می‌دهد. درحالی‌که لیگ با رقابت‌های هیجان‌انگیز و ستارگان فریبنده‌اش مخاطبان را جذب می‌کند، داستان موفقیت ورزشی و مالی NBA بدون شک همواره برای سال‌های آینده یک نمونه بارز و مطمئن برای تضمین برنامهریزی صحیح ورزشی و مالی در عرصه جهانی خواهد بود.

نویسنده: پرهام رهبر

دیدگاه‌ها