کد خبر : 1958707 | 28 مرداد 1402 ساعت 11:38 | 63.2K بازدید | 24 دیدگاه

توره را می‌خواستم یونگ کوئیکه را آورد

ماجرای یک فوق‌ستاره که به استقلال نیامد

مهاجم سابق استقلال و تیم ملی در آخرین مصاحبه‌اش به ابهامات و اتهاماتی که وجود داشته پاسخ شفاف داده است.

ماجرای یک فوق‌ستاره که به استقلال نیامد

به گزارش "ورزش سه" صمد مرفاوی، بازیکن و مربی سابق استقلال، در طی سال‌های حضورش به عنوان مربی این باشگاه با چالش‌ها و هجمه‌هایی مواجه شد. برخی از حواشی ایجاد شده برای مهاجم تیم ملی در دهه‌های شصت و هفتاد، اما تا مدت‌ها بدون پاسخ مانده بود و البته چند گفت‌وگوی جسته و گریخته و توضیحات مختصری که مرفاوی درباره‌اش داده بود آنقدر مورد توجه قرار نگرفت تا کماکان برخی ابهامات وجود داشته باشد؛ هنریک میخیتاریان و ابراهیم توره دو بازیکنی‌اند که نامشان با کارنامه مربیگری صمد مرفاوی گره خورده و این خبر سال‌هاست وجود دارد که او این دو ستاره را نخواست و بعدها آنها سر از تیم‌های دیگر درآوردند و درخشیدند، بخصوص میخیتاریان که بعدها با درخشش در دورتموند سر از آرسنال و منچستریونایتد درآورد. مرفاوی اما در گفت‌وگوی مفصلی که با خبرگزاری" ایسنا" داشته، ماجرای این دو بازیکن را شرح داده است.  

داستان ابراهیم توره مربوط به سال 85 است. زمانی که امیرقلعه‌نویی همزمان سرمربی تیم ملی و مدیر سازمان فوتبال استقلال (!) هم بود. در آن زمان یونگ دستیار سابق و هلندی آری هان در پرسپولیس به استقلال پیوسته بود: "ابراهیم توره به تمرین آمد. حمید بابازاده و تمام بازیکنان آنجا شاهد بودند. من توره را می‌خواستم و حتی به آقای قلعه‌نویی هم گفتم. ایشان گفتند باشد و خودشان هم این بازیکن را پسندیدند. بعد موقعی که خواستند مذاکره کنند آقای یونگ پیشنهاد داد که یک بازیکن بهتر دارم. بازیکن او کوییکه بود که آمد و دو متر قد داشت، ولی دروازه خالی را به بیرون می‌زد! به خدا راست می‌گویم! ما را بیچاره کرد و گلزن نبود." 

او در ادامه می‌گوید: "من گفتم که توره را می‌خواهم. آقای قلعه‌نویی گفتند چون یونگ با کوییکه کار کرده بگذار بیاید و بیشتر می‌تواند از او بازی بگیرد. قبول کردم و او آن سال جواب نداد. سال بعد که آقای قلعه‌نویی به سپاهان رفتند، توره را خریدند. بعد همین را تبدیل کردند به داستانی علیه من و ‌گفتند که من توره را نمی‌خواستم در حالی که توضیح دادم چه اتفاقی افتاد."

ماجرای تئو د یونگ هم در فوتبال ایران جالب است. مردی که در سال 85 به عنوان دستیار آری هان به فوتبال ایران آمد، اما برخلاف رئیسش که برای دومین بار ایران را ترک می کرد او ماند، در استقلال و استیل آذین هم کار کرد، اما این بازیکن سابق تیم ملی هلند و باشگاه روداکرکراد بدون موفقیت ایران را خیلی زود ترک کرد. با این حال نکته جالب درباره او این است که بین ابراهیم توره و کوییکه! او دومی را انتخاب می‌کند. او و آری هان در پرسپولیس هم در زمینه جذب بازیکن خارجی چندان موفق نبودند.

اما یکی از اتهاماتی که همیشه متوجه مرفاوی و نگاه مربیگری‌اش بوده این است که او هنریک میخیتاریان بازیکن سرشناس ارمنستانی را در تمرینات دیده و نپسندیده است. بازیکنی که بعدها در سطح اول فوتبال اروپا بازی کرد. اما مرفاوی در این باره می‌گوید: "به گردن من انداختند که توره را نخواستم درحالی‌که او اولین نفری بود که من می‌خواستم و قراردادش فقط ۴۰ هزار دلار بود. بعد از این گفتند که صمد مرفاوی هنریک میخیتاریان را نمی‌خواست! کدام میخیتاریان؟ آن زمان که قرار بود به مس کرمان بیاید چند میلیون یورو قیمتش بود. آن زمان او قیمت خیلی بالایی داشت به نظرتان خودش می‌آمد در ایران بازی کند؟ آن موقع نهایتا ۲۰۰ میلیون تومان پول می‌دادند. باز هم این را آقایانی که اینجا منافعشان در خطر بود به گردن من انداختند. به آن‌هایی که بازیکن می‌آوردند گفته بودند که چرا بازیکن خوب نمی‌آورید، گفته بودند که آوردیم ولی مربیان نمی‌خواهند. گفته بودند مثلا کدام بازیکن و جواب دادند میخیتاریان که صمد آن را نخواست. چرا دروغ می‌گویید؟ حالا هر زمان که مخیتاریان را می‌بینند می‌گویند آمده بود ولی صمد آن را نخواست. کدوم مخیتاریان اینجا آمد؟ روحش آمده بود؟ دو بازیکن ارمنی در کرمان آمدند که یکی مدافع بود و جلوی رونالدو بازی کرده بود که خریدیم. دیگری هم هافبکی بود که آن را می‌خواستیم و گفت به ارمنستان بروم و می‌آیم که هیچ‌وقت نیامد. مخیتاریان چه زمانی اینجا آمد که من او را نخواستم؟"

دیدگاه‌ها