کد خبر : 1971935 | 19 مهر 1402 ساعت 17:11 | 19.2K بازدید | 18 دیدگاه

آیین نامه مکتوب قوانین مسابقات و شرایط قهرمانی و سقوط

کوتاهی مهم و شائبه‌برانگیز سازمان لیگ

عجیب است که کمیته مسابقات سازمان لیگ هیچ آیین نامه مکتوبی مبنی بر مشخص شدن صدرنشین در حالت‌های خاص ندارد.

کوتاهی مهم و شائبه‌برانگیز سازمان لیگ

به گزارش "ورزش سه"، در ابتدای هر تورنمنت بزرگ یا حتی مسابقات در رده‌های پایه که بانی برگزاری آن فیفا یا ای‌اف‌سی باشد، یک دفترچه منتشر می‌شود که از صفر تا صد قوانین و حالت‌های صعود از گروه و مشخص شدن صدرنشین در حالت‌های برابر و خاص مشخص شده است. این دفترچه جزو بدیهیات یک تورنمنت حرفه‌ای به حساب می‌آید و البته به نظر می‌رسد برای ما همواره بی اهمیت بوده و چندی پیش باعث حذف ناباورانه تیم ملی امید از انتخابی المپیک به دلیل کارت زردهای بیشتر شد.

اغلب قوانین صدرنشینی به ترتیب بر اساس بازی‌های رو در رو، تفاضل گل، گل زده بیشتر و سپس اخطارهای زرد و قرمز است و در آخر پرتاب سکه و شانس صدرنشین را تعیین می‌کند.

این موضوع ساده‌ای است که در لیگ ایران به طور مکتوب وجود ندارد و حتی آیین نامه‌ای که در سال‌های اخیر مطرح شده فقط مربوط به صدرنشینی با بازی‌های رو در رو به جای تفاضل گل بوده است. نکته مهم اینکه اگر امتیاز تیم‌ها یکسان باشد، بعد از انجام هردو بازی رو در رو صدرنشینی بین تیم‌های اول تقسیم می‌شود و حتی اگر یک بازی رو در رو انجام داده باشند، آن بازی ملاک قرار داده نمی‌شود. این در حالی است که در سال‌های پیش از این تفاضل گل قهرمان را تعیین می‌کرد و استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم به همین دلیل جلوتر از پرسپولیس قهرمان شد.

در لیگ ایران قانون مکتوبی برای تعیین صدرنشین بر اساس محاسبه کارت زرد و قرمز وجود ندارد و کسر امتیاز از پرسپولیس و صدرنشین عجیب استقلال این فقدان را پررنگ کرد. در حال حاضر پس از کسر امتیاز از پرسپولیس، صدرنشینی استقلال بر اساس حروف الفبا اتفاق افتاده است.

سهیل مهدی، تنها نامزدی که در انتخابات هیات فوتبال تهران برنامه داده بود باید برای رفع این نقص در قانون اقدام بکند. در همین زمینه سهیل مهدی به خبرنگار ورزش سه گفت:"در حال حاضر با توجه به اینکه حساسیت زیاد و خاصی وجود ندارد فعلا می‌شود بر اساس حروف الفبا صدرنشین را تعیین کرد."

اگرچه صدرنشینی در این مقطع فصل هیچ اهمیتی ندارد ولی باید احتمال برابری تیم‌ها در همه فاکتورها را در زمان‌های خاص در نظر بگیریم و آیین‌نامه‌ای روشن، مکتوب و قابل استناد وجود داشته باشد که بتوان آن را از سایت سازمان لیگ دانلود کرد.

وظیفه ذاتی سازمان لیگ این است که این موضوع را حل کند و تصمیم دقیقی گرفته شود تا در شرایط خاص و برابر شائبه‌ای پیش نیاید‌. برای دست به کار شدن و تعیین این قانون و مکتوب کردن آن فقط کافی است سازمان لیگ لحظه‌ای تصور کند این اتفاق و تغییر جدول بر اساس جریمه‌ها در هفته‌های پایانی لیگ رخ می‌داد.

دیدگاه‌ها