کد خبر : 1973086 | 25 مهر 1402 ساعت 07:14 | 29.5K بازدید | 56 دیدگاه

معادله‌ای که بسیاری را سردرگم کرده است؛

چگونه ترکیه به یورو 2024 صعود کرد

تیم ملی ترکیه روز گذشته پس از پیروزی 4-0 برابر لتونی رسماً به جام ملت‌های اروپا 2024 صعود کرد.

چگونه ترکیه به یورو 2024 صعود کرد

به گزارش ورزش سه، تیم ملی ترکیه در شرایطی با 6 امتیاز اختلاف نسبت به ولز و کرواسی در صدر جدول گروه D مسابقات مقدماتی جام ملت‌های اروپا قرار گرفته که تنها یک مسابقه دیگر برابر ولز خواهد داشت اما ولز و کرواسی دو دیدار دیگر در پیش دارند.

اتحادیه فوتبال اروپا پس از پیروزی تیم ملی ترکیه برابر لتونی اعلام کرد که ترکیه رسما جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده است اما این موضوع بسیاری از هواداران فوتبال را سردرگم کرد که با توجه به احتمال هم‌امتیاز شدن ولز و کرواسی با ترکیه، این تیم چطور به مسابقات صعود کرده است؟

تیم ملی کرواسی در رویارویی مستقیم از ترکیه برتری دارد، چرا که در بازی رفت در خانه با نتیجه 2-0 پیروز شده و در بازی برگشت با یک گل شکست خورده است. ترکیه همچنین تنها یک بازی با ولز انجام داده که با نتیجه 2-0 پیروز شده اما بازی برگشت بین دو تیم همچنان باقی مانده و ولزی‌ها با پیروزی با اختلاف بیش از دو گل می‌توانند در بازی مستقیم از رقیب خود پیشی بگیرند.

1940949

از سوی دیگر ولز در بازی مستقیم برابر کرواسی هم دست بالا را دارد. این دو تیم بازی رفت را 1-1 مساوی کردند و در بازی برگشت کرواسی با نتیجه 2-1 شکست خورد.

اما ترکیه چگونه به طور رسمی به یورو 2024 راه یافت؟

با توجه به مطالب فوق مشخص می‌شود که احتمال اینکه سه تیم ترکیه، کرواسی و ولز در پایان رقابت‌های مقدماتی یورو 2024، 16 امتیازی شوند، وجود دارد و بر این اساس باید به قوانین یوفا رجوع کرد.

مقررات یوفا می‌گوید وقتی امتیاز دو یا چند تیم با هم برابر می‌شود، امتیازات رویارویی مستقیم آنها در نظر گرفته خواهد شد و در صورت تساوی در این مورد هم تفاضل گل رویارویی‌های مستقیم مورد نظر قرار می‌گیرد.

1940950

ترکیه از 3 بازی مستقیم خود برابر ولز و کرواسی، دو پیروزی و یک باخت ثبت کرده و تنها یک بازی مقابل ولز دارد و ولز هم با یک‌ پیروزی و یک تساوی برابر کرواسی و یک شکست مقابل ترکیه، 4 امتیاز از 3 بازی به دست آورده است.

اما کرواسی که چهار بازی مستقیم خود را انجام داده، با یک برد و یک باخت مقابل ترکیه و یک تساوی و یک باخت برابر ولز تنها 4 امتیاز کسب کرد و دیگر نمی‌تواند امتیازی به خود اضافه کند. همین موضوع باعث می‌شود ترکیه به عنوان یکی از دو تیم اول گروه به صورت مستقیم به یورو 2024 راه پیدا کند.

دیدگاه‌ها