کد خبر : 1977720 | 14 آبان 1402 ساعت 13:33 | 150.6K بازدید | 127 دیدگاه

توضیحات علی میرزابیگی کارشناس داوری؛

پای فیفا به گل جنجالی سپاهان ملوان باز شد

کارشناس داوری فوتبال کشور می‌گوید با توجه به قوانین جدید آفساید گل رامین رضائیان به ملوان در موقعیت آفساید به ثمر رسیده است.

پای فیفا به گل جنجالی سپاهان ملوان باز شد

به گزارش "ورزش‌سه"، یکی از صحنه‌های بحث برانگیز هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر روی گل اول سپاهان مقابل ملوان در ورزشگاه نقش جهان رقم خورد. در این صحنه توپ مهاجمین سپاهان به دفاع ملوان خورد و مقابل رامین رضائیان قرار گرفت که در هنگام برخورد توپ به پای مدافع تیم ملوان در موقعیت آفساید قرار داشت. داور ابتدا این صحنه را آفساید اعلام کرد ولی بعد از مشورت با کمک اول خود تصمیمش را تغییر داد و گل رضائیان را قبول کرد.

ویدئو: 315391

در حالی که تمام کارشناسان داوری روی درستی گل رامین رضائیان صحه گذاشتند، حالا علی میرزابیگی می‌گوید که در قوانین جدید داوری توپی که به رامین رضائیان رسید، آفساید در نظر گرفته شده است.

او در این زمینه می‌گوید:« دو اصطلاح Deliberate و Deflection يكي به معناي عامدانه و ديگري كمانه در تغييرات قوانين منتهي به سال ٢٠٢٤ رنگ و بوي جدي‌تري به خود گرفته است.»

1949872

کارشناس داوری با اشاره به یکی از قوانین آفساید ادامه می‌دهد:« در قانون ١١ آفسايد آمده است، بازي عامدانه زماني است كه بازيكن كنترل توپ را با امكان موارد ذيل در اختيار دارد:
*پاس دادن به هم تيمي
*بدست آوردن مالكيت توپ
*يا دفع توپ (بعنوان مثال با ضربه پا يا سر)

1949873

میرزابیگی ادامه می‌دهد:« اگر موارد فوق با بي‌دقتي انجام پذيرد يا ناموفق باشد، به معني بازي عامدانه با توپ نيست. همچنين معيارهاي زير بايستي مورد توجه قرار گيرد تا يك پاس "عامدانه" تلقي گردد:
*پاس از فاصله دور باشد و بازيكن اشراف كاملي به آن داشته باشد. 
*توپ با سرعت حركت نكند. 
*جهت حركت توپ  غير منتظره نباشد. 
*بازيكن براي هماهنگي حركت بدنش زمان در اختيار داشته باشد. 
*بازي با توپي كه روي زمين حركت مي‌كند نسبت به توپي كه روي هوا قرار دارد آسان‌تر است.
این کارشناس داوری فوتبال کشور با استناد به موارد بالا گل رامین رضائیان را مردود ارزیابی کرده است: «با توجه با Considerations یا ملاحظات برد بین‌المللی برای تشخیص عامدانه یا دیفلکشن بودن یک پاس، نتیجه می‌گردد که توپی که وارد دروازه ملوان شده، در وضعیت آفساید بوده که با شانس و‌اقبال تیم داوری، در انتها ملوان برنده بازی گردید.»

عکس‌ها: وحید مومن‌زاده

دیدگاه‌ها