کد خبر : 1980934 | 28 آبان 1402 ساعت 12:45 | 397 بازدید | 0 دیدگاه

پاداش مسابقات هانگژو ناعادلانه بود

نگاه به ورزش جانبازان و معلولین نباید مدال‌محور باشد

تیم فوتبال نابینایان کشورمان چندی پیش در مسابقات پاراسیایی ۲۰۲۲ هانگژو که در چین برگزار شد، با شکست مقابل میزبان به مقام نایب قهرمانی رسید.

نگاه به ورزش جانبازان و معلولین نباید مدال‌محور باشد

به گزارش " ورزش سه"، و به نقل از ایسنا، تیم فوتبال نابینایان کشورمان چندی پیش در مسابقات پاراسیایی ۲۰۲۲ هانگژو که در چین برگزار شد، با شکست مقابل میزبان به مقام نایب قهرمانی رسید.  

این رشته تا دو سال پیش تحت عنوان فوتبال ۵ نفره شناخته می‌شد اما از آن زمان تاکنون با عنوان فوتبال نابینایان شناخته می‌شود.

بیش از یک دهه است که جواد فلفلی هدایت این تیم را بر عهده دارد. جواد فلفلی از سال ۱۳۸۶ تاکنون به جزء وقفه‌ای یک ساله، سرمربی‌گری تیم فوتبال نابینایان کشور را بر عهده داشته است. اگرچه شاید دیگران او را تنها به عنوان سرمربی تیم بشناسند، اما دانش‌آموزان محلاتی وی را در قامت معلم ورزش دیده‌اند.

فلفلی در آن دوران شاید یکی از معدود معلم‌های ورزشی بود که تحصیلات مرتبط با ورزش داشت. دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها او را خوب می‌شناسند. معلم ورزشی که به‌خاطر اخلاق و رفتار خاصش، محبوب‌تر از سایر همکارانش بود و شاید همین باعث می‌شد تا دانش‌آموزان از همان زمان تاکنون، او را "آقاجواد" خطاب کرده و صمیمیت بیشتری بین دانش‌آموزان با او شکل بگیرد.

آنچه که از دوران راهنمایی و زنگ ورزش به یاد دارم، اصرار وی بر اهمیت زنگ ورزش در دورانی بود که معمولا ساعت این درس، فدای برگزاری کلاس‌های جبرانی ریاضی یا امتحان درس‌های دیگر می‌شد و همین اصرارش حمایت دانش‌آموزان را به همراه داشت.

نایب قهرمانی پارالمپیک ریو ۲۰۱۶، قهرمانی جهان در سال ۱۳۹۰، قهرمانی آسیا، قهرمانی پاراسیایی اینچئون ۲۰۱۴ به همراه ۵ نایب قهرمانی و ۳ عنوان سومی آسیا از افتخارات جواد فلفلی با این تیم است. قهرمانی جهان با تیم فوتسال کم‌توانان ذهنی در سال ۲۰۱۱ در ایتالیا نیز حاصل وقفه یک‌ساله حضور جواد فلفلی در تیم فوتبال نابینایان است.

پس از گذشت حدود یک‌ماه از پایان بازی‌های این رشته در مسابقات پاراسیایی هانگژو، فرصتی فراهم شد تا پای صحبت‌های آقاجواد بنشینیم.

جواد فلفلی در گفت‌و‌گو با ایسنا با اعلام غیبت تیم فوتبال نابینایان ایران در مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، اظهار کرد: مسابقات پارالمپیک در این رشته با حضور ۸ تیم برگزار می‌شود و در مسابقات آسیایی که آبان سال گذشته برگزار شد، تنها یک تیم سهمیه پارالمپیک را کسب می‌کرد و در مسابقات جهانی بیرمنگام که شهریورماه سال جاری برگزار شد، سه تیم سهمیه حضور در پارالمپیک را کسب می‌کردند که تیم کشورمان در آن مسابقات به مقام ششم رسید.

پاداش مسابقات هانگژو ناعادلانه بود

وی پاداش مسابقات هانگژو را ناعادلانه دانست و گفت: تفاوت بین پاداش مسابقات آسیایی و پاراسیایی و همچنین تفاوت بین رشته‌های فردی و تیمی، این نابرابری را رقم می‌زند. اگرچه این تیم از گذشته پاداشی را طلبکار نیست اما پاداش قهرمانی مسابقات هانگژو هنوز به این تیم پرداخت نشده است. اعضای تیم ملی پیش از مسابقات پارالمپیک و پاراسیایی که پیش‌بینی مدال برای آن‌ها وجود دارد و در هنگام اردوها، حقوق دریافت می‌کنند اما این حقوق بسیار ناچیز است.

فلفلی با اعلام اینکه هیچ قراردادی با فدراسیون نابینایان ندارد، گفت: دریافتی من نیز در اردوی آمادگی برای مسابقات پارالمپیک و پاراسیایی و هنگام مسابقات، مانند اعضای تیم ملی است.

وی افزود: تنها هنگام حضور در اردوی آمادگی پیش از مسابقات پاراآسیایی و پاراالمپیک و در زمان برگزاری مسابقات ماهانه مبلغ ناچیزی را به عنوان حقوق دریافت می‌کنم که این دوره، ماهیانه سه میلیون تومان بود. در واقع علاقه به این رشته و کشور، تنها دلیل حضور من در این تیم است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ در تایلند سهمیه پارالمپیک توکیو را کسب کردیم اما بنا به تصمیم مسئولان، تیم به این مسابقات اعزام نشد و با شیوع کرونا نیز حدود سه سال به هیچ مسابقاتی اعزام نشدیم. در این زمان رقبای ما با سرعت بسیار در حال حرکت رو به جلو بودند و ما جا ماندیم. پس از آن در مسابقات آسیایی هند حضور پیدا کرده و مقام چهارم را کسب کردیم.

جوان‌گرایی و دستاوردهای خوبش

وی تصریح کرد: سال جاری در مسابقات جهانی انگلیس که در بیرمنگام برگزار شد به مقام ششم رسیدیم. پس از آن مسابقات، دست به جوانگرایی زده و در مسابقات پاراآسیایی هانگژو به مقام دوم رسیدیم. چین که به مقام قهرمانی مسابقات هانگژو رسید، در مسابقات بیرمنگام نایب قهرمان شد. اگرچه یک‌بار در مسابقات گروهی توانستیم با نتیجه یک بر صفر چین را شکست دهیم اما در بازی فینال به تساوی صفر بر صفر رسیده و در ضربات پنالتی در مقابل این تیم شکست خوردیم.

سرمربی تیم فوتبال نابینایان ایران گفت: با توجه به تغییرات پیش آمده و جوان گرایی که در تیم صورت گرفته است، تیم در حال پوست‌اندازی است و شرایط قطعا بهتر خواهد شد. رشته‌های تیمی نیاز به بازی‌های تدارکاتی دارند ولی امکان برگزاری این بازی‌ها در داخل کشور فراهم نیست که قطعاً بر روی سطح آمادگی تیم تاثیرگذار خواهد بود.

سقوط در رنکینگ بین‌المللی، نتیجه شیوع کرونا

وی برزیل را تیم برتر جهان در این رشته نامید و ادامه داد: پس از پارالمپیک ریو و پیش از وقفه‌ای که در دوران کرونا به‌وجود آمد، جایگاه پنجم را در رنکینگ جهانی داشتیم اما پس از غیبت حدود سه ساله در مسابقات، در جایگاه سیزدهم رنکینگ قرار گرفتیم. البته با توجه به کسب مقام ششم مسابقات جهانی بیرمنگام و دوم پاراسیایی، این احتمال می‌رود که در رده پنجم تا دهم رنکینگ جهانی قرار بگیریم.

وی صحبت‌هایی که درخصوص نا داوری در مسابقات می‌شود را رد کرده و اظهار کرد: شرایط پیش آمده در دو رشته ورزشی پاراآسیایی که منجر به پس گرفته شدن مدال تیم ایران شد، منطبق بر قانون بود.

از پشتوانه سازی، چندان خبری نیست

فلفلی، پشتوانه‌سازی برای این تیم را بسیار ناچیز دانست و افزود: حدود یک سال است که فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان و کمیته ملی پارالمپیک در تلاش هستند تا پشتوانه‌سازی برای این تیم انجام شود. اسفندماه سال گذشته مسابقات جوانان این رشته در کشور برگزار شد و از دل این مسابقات چند بازیکن بیرون آمدند و اردوی آمادگی نیز برای آن‌ها برگزار شد تا شرایط کمی مطلوب‌تر از گذشته باشد.

وی گفت: زیرساخت‌های این رشته از قبیل زمین فوتبال اختصاصی و دیواره‌های استاندارد، کاملا خاص و منحصر به فوتبال نابینایان است. تنها در استان‌های کرمان و فارس این شرایط فراهم است و فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان نیز این دیواره‌ها را در اختیار دارد و آن را برای مسابقات به استان‌های مختلف منتقل می‌کند.

رشته فوتبال نابینایان فعال نیست

وی با اشاره به اینکه کشورمان در بخش بانوان این رشته فعال نیست، اظهار کرد: اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی در این رشته فعال هستند و در آسیا نیز هند و ژاپن فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. در جلسه مسئول فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان کشور با انجمن جهانی این رشته که در حاشیه مسابقات اخیر برگزار شد، موضوع فعال شدن بخش بانوان این رشته در کشورمان مطرح شد.

سرمربی تیم فوتبال نابینایان ایران با اشاره به نبود لیگ این رشته در کشور، تصریح کرد: در این رشته مسابقات کشوری وجود دارد. به این صورت که سالیانه یک بار استان‌هایی که اعلام آمادگی می‌کنند، به‌صورت متمرکز در یک استان به رقابت می‌پردازند.

وی کار گروهی، گذشت و ایثار را لازمه موفقیت در ورزش‌های تیمی دانست و گفت: تیم والیبال نشسته ایران برترین تیم دنیا بوده و بسکتبال با ویلچر نیز از تیم‌های مطرح در آسیا محسوب می‌شود. گلبال، فوتبال نابینایان و همچنین والیبال نشسته بانوان نیز از تیم‌های خوب آسیا محسوب می‌شوند.

نگاه به ورزش جانبازان و معلولین نباید نگاه مدال‌محور باشد

فلفلی اظهار کرد: از آنجا که این رشته‌ها هزینه‌بر است، لازم است که مسئولین نگاه تخصصی‌تری به این رشته‌ها داشته باشند. نگاه به ورزش جانبازان و معلولین نباید نگاه مدال‌محور باشد. همین که یک معلول از خانه خارج شده و در فضای اجتماع قرار بگیرد، نوعی موفقیت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ورزشکاران این رشته نابینای مطلق هستند، ادامه داد: خارج کردن این افراد از منزل، پذیرش جامعه توسط آن‌ها و پذیرش آن‌ها توسط جامعه و ورود آن‌ها به ورزش قهرمانی، اقدامی بسیار دشوار، زمان‌بر و پیچیده است. نگاه همگانی به این رشته و این قشر می‌تواند موفقیت بیشتری را به همراه داشته باشد.

فلفلی با اشاره به داشتن پیشنهادات خارجی در سال‌های گذشته، افزود: فارغ از هرگونه شعارزدگی، در حال حاضر تنها به کشور و ورزشکاران سرزمینم فکر می‌کنم.

ضرورت برگزاری برنامه‌های استعدادیابی

وی خواستار نگاه ویژه‌تر به این رشته از سمت مسئولین شد و گفت: در فوتبال‌های معلولین کم‌تر رشته‌ای وجود دارد که قهرمان جهان یا نایب قهرمان پارالمپیک شده باشد. قطعا استعدادهایی در سطح کشور وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند. برگزاری برنامه‌های استعدادیابی و حمایت کمیته ملی پارالمپیک در این زمینه بسیار راه‌گشا خواهد بود. شکل‌گیری تیم‌های "الف"، "ب" و جوانان و حمایت بیشتر موجب می‌شود تا این رشته با قدرت بیشتری حرکت کند.

دیدگاه‌ها