کد خبر : 1994604 | 25 دی 1402 ساعت 09:58 | 1.7K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی به کارنامه سه دوره قبلی در المپیک زمستانی؛

جوان‌های المپیکی اسکی ایران وارد می‌شوند

چهارمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی جوانان با حضور یک هزار و ۸۰۳ ورزشکار از ۷۹ کشور جهان از روز جمعه ۲۹ دی‌ماه آغاز می‌شود.

جوان‌های المپیکی اسکی ایران وارد می‌شوند

به گزارش "ورزش سه"، در حالی‌که بازی‌های المپیک زمستانی جوانان ۲۰۲۴ به میزبانی کره‌جنوبی از روز جمعه ۲۹ دی‌ماه آغاز خواهد شد، ایران نیز با ۵ نماینده در این دوره از بازی‌ها حضور پیدا می‌کند. به همین منظور نگاهی به عملکرد ورزشکاران ایران حاضر در بازی‌های المپیک زمستانی ادوار گذشته داریم.

بولت سرشاخهالمپیک زمستانی ۲۰۱۲
کمیته بین‌المللی المپیک برای ایجاد شور و نشاط هرچه بیشتر در میان ورزشکاران جوانان در رشته‌های ورزشی زمستانی برای نخستین‌بار بازی‌های المپیک زمستانی جوانان را در سال ۲۰۱۲ برگزار نمود. این دوره از بازی‌های المپیک زمستانی به میزبانی اینسبروک اتریش برگزار شد. در نخستین دوره بازی‌های المپیک زمستانی یک هزار و ۵۹ ورزشکار از ۶۹ کشور جهان به رقابت با یکدیگر پرداختند. از ایران نیز سه ورزشکار (یک دختر، دو پسر) در رشته‌های اسکی آلپاین و اسکی کراس‌کانتری حضور یافتند.
نیما بها اسکی‌باز رشته آلپاین در نخستین حضور ایران در بازی‌های المپیک زمستانی جوانان در چهار رشته حضور یافت. نماینده ایران در رشته مارپیچ کوچک جایگاه سی‌ام را به‌دست آورد، در رشته مارپیچ بزرگ عنوان سی و چهارم را کسب نمود، در رشته سوپرجی سی و نهم شد و در رشته سوپرکمباین مقام سی و یکم را به خود اختصاص داد.
حدیث احمدی دیگر اسکی‌باز رشته آلپاین ایران در ماده سوپرجی جایگاه سی و دوم را به‌دست آورد، در ماده سوپرکمباین مقام سی‌ام را کسب کرد و در ماده مارپیچ بزرگ مسابقه خود را آغاز نکرد.
یعقوب کیاشمشکی نماینده ایران در اسکی کراس کانتری نیز در مرحله مقدماتی ماده اسپرینت حذف شد و از رسیدن به مراحل بالاتر بازماند و در نهایت با جایگاه چهل و نهم به کار خود در این ماده پایان داد. وی همچنین در رقابت‌های ۱۰ کیلومتر کلاسیک نیز در رده‌بندی پایانی جایگاه چهل و یکم را به خود اختصاص داد.

بولت سرشاخهالمپیک زمستانی ۲۰۱۶
دومین حضور ایران در بازی‌های المپیک زمستانی به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد. در این دوره از بازی‌های المپیک زمستانی جوانان که به میزبانی لیلهامر نروژ برگزار شد، یک هزار و ۱۰۰ ورزشکار از ۷۱ کشور جهان حضور داشتند. از ایران نیز دو نماینده در اسکی آلپاین (یک دختر و یک پسر) به رقابت با دیگر اسکی‌بازان حاضر در این رویداد پرداختند.
علیرضا احمدپور نماینده ایران در اسکی آلپاین در ماده مارپیچ کوچک عنوان سی و چهارم را به‌دست آورد، در رشته مارپیچ بزرگ جایگاه سی و ششم را کسب کرد و در ماده سوپرجی در خط استارت حضور نیافت و به کار خود در این بازی‌ها پایان داد.
آوا جوادی نماینده زنان ایران در ماده مارپیچ کوچک در جایگاه سی و سوم ایستاد، در ماده مارپیچ بزرگ سی و هفتم شد و در ماده سوپرجی مانند نماینده پسران ایران در خط شروع مسابقه حضور پیدا نکرد.

1978852

بولت سرشاخهالمپیک زمستانی ۲۰۲۰
سومین دوره از بازی‌های المپیک زمستانی جوانان در سال ۲۰۲۰ به میزبانی لوزان سوئیس برگزار شد. در این دوره از بازی‌ها یک هزار و ۷۷۸ ورزشکار از ۷۹ کشور جهان حضور داشتند. ایران نیز با ۶ ورزشکار (سه دختر، سه پسر) حضور پر رنگی در این دوره از بازی‌های المپیک زمستانی جوانان داشت.
در بازی‌های المپیک زمستانی جوانان ۲۰۲۰ رهام صبا نماینده ایران در رشته اسکی آلپاین در ماده مارپیچ بزرگ در جایگاه چهل و هشتم ایستاد، در ماده سوپرجی عنوان پنجاه و هفتم را کسب نمود، در ماده‌های مارپیچ کوچک و ترکیبی از رسیدن به خط پایان بازماند.
آرتمیس حسینی دیگر نماینده اسکی ایران در رشته آلپاین نیز در ماده‌های مارپیچ کوچک و مارپیچ بزرگ از رسیدن به خطر پایان بازماند و در دو ماده ترکیبی و سوپرجی نیز در خط اغاز مسابقه حضور نیافت.
در رشته کراس‌کانتری نیز امیرحسین بندعلی در ماده آزاد در مرحله مقدماتی نتوانست در میان صعودکنندگان به مراحل بالاتر قرار گیرد و در نهایت نیز عنوان هشتاد و دوم را در رده‌بندی کلی به‌دست آورد.
فرنوش شمشکی دیگر نماینده ایران در رشته اسکی کراس کانتری در ماده آزاد در همان مرحله مقدماتی حذف شد و از رسیدن به مراحل بالاتر بازماند و در نهایت در رده‌بندی کلی جایگاه هفتاد و هشتم را کسب کرد.
اما در رشته اسکی کوهستان نیز ایران برای نخستین‌بار دو نماینده در بازی‌های المپیک زمستانی جوانان داشت. در سومین دوره از بازی‌های المپیک زمستانی جوانان در رشته اسکی کوهستان علی کلهر در بخش انفرادی خوش درخشید و جایگاه بیستم را کسب نمود. این اسکی‌باز در ماده اسپرینت نیز موفق به صعود به یک‌چهارم نهایی شد، اما در نهایت از رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی بازماند.
همچنین رکسانا ساوه‌شمشکی نیز در بخش انفرادی عملکرد خوبی را از خود بر جای گذاشت و در جایگاه بیست و یکم ایستاد. این اسکی‌باز نیز در ماده اسپرینت به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید، اما در ادامه از رسیدن به مرحله نیمه نهایی بازماند. اما اوج عملکرد موفقیت‌آمیز اسکی‌بازان ایران در بازی‌های المپیک زمستانی جوانان به نتیجه رکسانا ساوه‌شمشکی در مسابقات میکس تیمی اسکی کوهستان بازمی‌گردد که این اسکی‌باز موفق شد همراه با دیگر هم‌تیمی‌های خود در جایگاه دهم قرار بگیرد.

بولت سرشاخهو اما بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۴
چهارمین دوره از بازی‌های المپیک زمستانی از نظر تعداد ورزشکاران یک رکورد جدید را از خود برجای گذاشته است. در این دوره از بازی‌های المپیک زمستانی جوانان یک هزار و ۸۰۳ ورزشکار از ۷۹ کشور جهان حضور دارند و سهم ایران از حضور ۵ ورزشکار در دو رشته اسکی آلپاین و اسکی کراس‌کانتری است. متاسفانه علی‌رغم عملکرد موفقیت‌آمیز ورزشکاران اسکی کوهستان ایران در دوره پیشین بازی‌های المپیک زمستانی جوانان در المپیک زمستانی جوانان ۲۰۲۴ رشته اسکی کوهستان حضور ندارد.
سارینا احمدپور و علی بلوکات در رشته اسکی آلپاین و امیرمحمد ابوالحسن‌زاده، پرستو آبسالان و ملیکا میرزایی در رشته اسکی کراس‌کانتری پنج نماینده ایران در بازی‌های المپیک زمستانی جوانان ۲۰۲۴ هستند. در این دوره از بازی‌های المپیک زمستانی جوانان، امید تیر به‌عنوان مربی اسکی آلپاین و سمانه بیرامی‌باهر به‌عنوان مربی در رشته اسکی کراس‌کانتری هدایت ورزشکاران ایران را بر عهده خواهند داشت.

*مرتضی محسن پور

دیدگاه‌ها