کد خبر : 1351031 | 28 مرداد 1395 ساعت 11:46 | 62.6K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه آغاز فصل جدید

لالیگا؛ جذاب تر از همیشه

کریستیانو رونالدو و لیونل مسی، هیچ رقمه از هم جدا نمی شوند. در اخبار، زمین فوتبال، جلد روزنامه ها و حتی در تعطیلات! این دو تعطیلاتشان را در چند قدمی هم گذراندند؛ ایبیسا.

لالیگا؛ جذاب تر از همیشه

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که قایق های مجللشان، تنها چند متر از هم فاصله داشت. تصور کنید اگر بخواهند با هم خوش و بش کنند در چه موردی بیشتر حرف می زننند؟ مثلا، شاید در مورد فصل جدید لالیگا!

لیگ اسپانیا فردا جمعه شروع می شود. با دو بازی؛ اوساسونا با دپور و ایبار با مالاگا. فوتبالدوستان اسپانیایی اکثرا از شروع فصلی جذاب صحبت می کنند. برخلاف قبل، بدون هیچ تاخیری، لالیگا سر وقت آغاز می شود. خبری از اعتصاب، تحریم شبکه های تلویزیونی و اعتراض هواداران نیست اما مشکلاتی هنوز باقی است. مناقشه بین فدراسیون و لیگ کماکان ادامه دارد و میتواند قربانیان دیگرى هم بگیرد. نحوه برخورد با تماشاگران و نحوه پوشش تلویزیونى مسابقات هم همچنان ناامید کننده است.

 

1135861

 

ولى طبق گفته خاویر تباس، رییس لیگ اسپانیا، بدهى تیم‌ها به بازیکنان‌شان به صفر رسیده است که این موضوع، هدف اصلى تباس در پنج سال گذشته بوده است. برخی از محدودیت هایی که فدراسیون فوتبال اسپانیا و خاویر تباس برای باشگاه ها در نظر گرفته بودند، تعلیق شده اند؛ مثل محدودیت در پرداخت حقوق هفتگی و  خرید بازیکنان. حتی دیگر خبری از سقوط تیم هایی که بدهی سنگین دارند، نیست.


البته بعضى اصلاحات ایجاد شده، بیهوده و شرم آور است. مثلا اینکه تیمها اگر سکوی های خالی ورزشگاه هایشان را در حین پخش زنده بازی ها نپوشانند جریمه می شوند!(گاهى اوقات، اعتراضاتى بوده که قوانین به طور یکسان براى همه اعمال نشده ولى تباس اعتقاد دارد که این اعتراض ها  منطقی نیست.

 

*****

در فصل 11-2010 خبری منتشر شد، که همه را شگفت زده کرد. ال پائیس گزارش داده بود که 28 باشگاه در دسته های اول تا سوم، به بازیکنانشان بدهکار هستند. حدود 390 فوتبالیست نیز به دلیل عدم پرداخت حقوقشان شکایت کرده بودند. مجموع بدهی های باشگاه ها رقمی نزدیک به 90 میلیون یورو اعلام شده بود اما امروز تنها 6 باشگاه بدهکارند و مجموع بدهی این باشگاه ها هم تنها 180 هزار یورو است.

 

این شش مورد هم، به خاطر این نبوده که باشگاه ها، مبالغ مربوطه را پرداخت نکرده اند بلکه به خاطر اعتراضاتی است که باشگاه ها به میزان مبلغى که باید پرداخت کنند، داشته اند و اعتقاد دارند که مبلغ کمترى طبق قانون باید بپردازند و ممکن است اعتراضشان صحیح هم باشد. تباس معتقد است که در حال حاضر تمام تیمهاى اسپانیایى، مسائل مالیاتى قراردادهای بازیکنانشان را به خوبى در قراردادها مشخص کرده اند که این امر در گذشته بى سابقه بوده است.


و این موضوع فقط مختص به قرارداد بازیکنان نبوده است. در سال 2012، مجموع بدهى تیمهای اسپانیایی به اداره مالیات بر درآمد کشور 643 میلیون یورو اعلام شد ولى هم اکنون این مقدار به 200 میلیون یورو کاهش یافته است. و تباس بر این عقیده است که با وجود  قراردادهایى که میان تیمها و ادارات مالیاتی کشور بسته شده، غیر قابل تغییر است، این امید وجود دارد که در سال 2020، میزان این بدهى به صفر برسد. تباس در این خصوص به مارکا گفت:" این یک لحظه ی تاریخی است. دورانی که همه باشگاه ها با پاکی و صداقت کار می کنند."


تابستان امسال بازیکنان و مربیان زیادی برای رفتن به لیگ برتر انگلیس  وسوسه شده اند؛ بیش از هر دورانی. مورینیو و گواردیولا، مربیان سابق رئال مادرید و بارسا، در شهر منچستر رقابت پر تب و تابی خواهند داشت. بیش از 30 بازیکن اسپانیایی هم در انگلیس  توپ می زنند. مبالغ بالایی که به جیب باشگاه های انگلیسی می رود، آنقدر افسانه ای است که باشگاه های بزرگ اسپانیا هم نمی توانند گاهی با تیم های متوسط لیگ برتر هم رقابت کنند. مثلا اتلتیکو مادرید، قهرمان سه فصل قبل لالیگا و تیمی که در 3 سال اخیر دو بار فینالیست لیگ قهرمانان اروپا بوده، کل درآمدش کمتر از باشگاه هایی مثل نوریچ سیتی و استون ویلاست که فصل قبل از لیگ برتر به دسته ی پایین تر سقوط کردند. فدراسیون اسپانیا در نظر دارد لالیگا را به یک برند تولیدی تبدیل کند و کمی از دو قطبی افراطی رئال و بارسا بکاهد.اما کار دشواری است. بیش از 60 درصد اسپانیایی ها طرفدار این دو تیم هستند و این واقعیتی است که نمی شود از آن فرار کرد.


با این که تباس و مدیران لالیگا صحبت از عدم تبعیض در میان تیم ها می کنند اما باز هم شاهد تیم های "دوشنبه شب"خواهیم بود؛ تیم هایی که بخاطر کوچکی و هواداران کمتر، اکثرا برای بازی های هفتگی شان به دوشنبه شب تبعید می شوند؛ مثل ایبار، گرانادا، خیخون، اوساسونا و لگانس.

 

فوتبال اسپانیا از نظر تولید مربیان الیت در سال های اخیر عملکرد درخشانی داشته است. مربیان اسپانیایی در اروپا در میان بهترین ها جای دارند؛ به این دلیل که همگی شان حاصل یک سیستم اموزشی سخت و منظم هستند. فوتبالیست های درجه یکی هم در فوتبال اسپانیا حضور دارند. لوئیس سوارس، گرت بیل، لوکا مودریچ، آنتوان گریزمان، تونی کروس، نیمار، اینیستا و البته مسی و رونالدو. رئال مادرید نیازی به خرید بهترین های یورو نداشت چون بهترین های این جام در برنابئو حضور دارند.

 

 

1135860

 


کروس، بیل، مودریچ و رونالدو. بارسا اما با خرید های هوشمندانه در خط دفاعی عملکرد قابل قبولی داشت. ساموئل اومتیتی و لوکاس دینیه، دو مدافع جوان فرانسوی، گزینه های خوبی برای نیمکت این تیم خواهند بود. بازگشت دنیس سوارس که در سویا عالی بود هم می تواند این تیم را در فاز هجومی قوی تر کند. امسال باید منتظر یک فصل هیجان انگیز باشیم. 5 تیم لالیگا در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارند. این تیم ها در سال های اخیر 6 عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان و لیگ اروپا دارند.

 

اتلتیکو هم دو بار در سه سال اخیر فینالیست سی ال شده است. شاگردان سیمئونه در این فصل از همیشه نیرومند تر شده اند. تمدید قرار داد آنتوان گریزمان خبر امیدوار کننده ای بود.خرید کوین گامیرو،از سویا، بهترین حرکت سیمئونه در سال های اخیر بود. سویا با اینکه ستاره هایی مثل گامیرو، کرچوویاک و دنیس سوارس را از دست داده اما تحت هدایت خورخه سامپائولیِ "دیوانه"، مجموعه ی جذابی است.


والنسیا  هم با خرید نانی هر چقد نا امید کننده ظاهر شود، به بدی فصل قبلش نخواهد بود. هر چه باشد مربی اش پاکو آیستران-دستیار سابق بنیتس در والنسیا و لیورپول- یکی از قابل احترام ترین مربیان این کشور است.


اسپانیول با مالکان جدید و حضور کیکه سانچس فلورس جذاب، تیم خطرناکی شده است. حضور خوسه آنتونیو ریس در این تیم هم جالب است. ویارئال هم تا نیمه نهایی فصل قبل لیگ اروپا رفته بود مربی خبره اش یعنی مارسیلینیو تورال را از دست داد. فران اسکریبا که مدتها بود بعنوان دستیار در والنسیا و اتلتیکو کار می کرد به زیر دریایی های زرد پیوسته است. باسک هم حسابی به یک ایالت فوتبالی تبدیل شده .اوساسونا و آلاوس به اتلتیک بیلبائو،سوسیه داد و ایبار ملحق شدند. 5 تیم از ایالت باسک که در تاریخ لالیگا بی سابقه بوده است.


خوانده راموس هم بار دیگر به اسپانیا بازگشته و می خواهد با مالاگا دوران طلایی اش در سویا را تکرار کند. آخرین تجربه ی او حضور در دنیپرو اوکراین بود که دو سال قبل از سمتش استعفا داد. گاس پویت به آندلوسیا رفته و می خواهد در رئال بتیس و داربی شهر سویل، رقابت جذابی با سویا و خورخه سامپائولی داشته باشد. گرانادا هم با مالکان جدیدش که از چین آمده اند به دنبال حضور در رتبه های میانی جدول است. لگانس تازه وارد هم برای اولین بار حضور در لالیگا را تجربه می کند. آنها به "خیارها"معروف هستند.برای همین در نیم فصل اول برای این حضور نخستین بارشان را در لالیگا جشن بگیرند،قبل از مسابقه به حریفانشان یک سبد سبزیجات هدیه می دهند.

 

 

1135862

 

 


فصل جدید از فردا آغاز خواهد شد و می توانیم منتظر باشیم دیر یا زود به پاسخ سوالاتی که ذهن بسیاری را مشغول کرده، برسیم؛ سوالاتی مانند:


1-فصل قبل انریکه دروازبانانش را راضی نگه داشت.اما در این فصل او می خواهد یکی را نگه دارد.از بین کلودیو براوو و تر اشتگن کدام یک انتخاب نهایی انریکه خواهند بود؟   

       
2-بعد از 8 سال حضور درخشان در سمت راست زمین بارسل، دنی آلوس یوونتوس رفته است و باید دید جای خالی او تا چه حد احساس خواهد شد.            


3-در سویا، خورخه سامپائولی گفته که می خواهد به نسبت سویای اونای امری، تیم متفاوت تری را در زمین آماده کند. بعد از سه قهرمانی در لیگ اروپا، هواداران سویا هر مربی را با امری قیاس خواهند کرد.اگر نتایج سویا در هفته های اول خوب نباشد، شاید سامپائولی دچار مشکل شود.


4-احتمالا در این فصل شگفتی های زیادی خواهیم دید. به اسپانیول، مالاگا و گرانادا دقت کنید.
 
5- بعد از شکست اتلتیکو مادرید در فینال سی ال، چولو سیمئونه به فکر استعفا بود.اما تقاضای هواداران باشگاه مربی موفق این تیم را ماندگار کرد. حالا او برگشته و می خواهد اتلتی را قهرمان کند. کاری که بی‌نهایت دشوار است.       


6-فصل قبل دو تیم مادریدی یعنی ختافه و رایو وایه‌کانو سقوط کردند.به جای آنها، لگانس آمده که در نزدیکی پایتخت است. شهری که به سیستم های ماهواره ایی اش مشهور است. باید دید آیا لگانس می تواند یک ایبار دیگر باشد؟


سهیل نوری پناه

دیدگاه‌ها