کد خبر : 1390810 | 08 بهمن 1395 ساعت 10:28 | 44.4K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت حقوقی: پرسپولیس و هانی نوروزی

اسباب کشی خانواده زنده یاد هادی نوروزی به کپورچال با سوالات بسیاری مواجه شده است و سیبل این سئوالات مدیران باشگاه پرسپولیس بود.

یادداشت حقوقی: پرسپولیس و هانی نوروزی 

به گزارش "ورزش سه"، عمده این سئوالات در دو بخش خلاصه می شد. اول اینکه "چرا مطالبات هادی کامل پرداخت نشده؟" و دوم اینکه "چرا با هانی قرارداد نبستند؟"


آیا خلف وعده مدیران باشگاه تعمدی بود؟ برای یافتن پاسخ این سئوالات باید به عقب تر برگشت. زمانی که دو باشگاه سرخابی در فهرست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفتند، طبق بند ج ماده ٧ مقررات خصوصی سازی برنامه چهارم توسعه  تابع قانون تجارت شدند.


این بند تصریح دارد "شرکتهای دولتی که با تصویب هیئت وزیران مشمول واگذاری به بخش غیر دولتی می‌شوند صرفاً طی مدت تعیین شده در هیئت واگذاری برای واگذاری مشمول مقررات حاکم بر شرکتهای دولتی نخواهند بود و در چارچوب قانون تجارت اداره می‌شوند."


عدم حاکمیت قانون و مقررات شرکت های دولتی و حاکم شدن قانون تجارت چه پیامدی داشت؟

 

ماده ١٠٧ قانون تجارت اعلام می دارد "شرکت سهامی به وسیله هیئت مدیره ای که از بین صاحبان سهام انتخاب شده و کلا یا بعضا قابل عزل می باشند اداره خواهد شد."


این اداره شدن یعنی طبق قانون تجارت، هر تصمیمی هیات مدیره اتخاذ نماید، لازم الاجراست و نهادهای نظارتی هم ایرادی به آن نخواهند گرفت.


نهم یا همان دهم مهر ماه ١٣٩٤ که هادی چشم از جهان فرو بست، باشگاه همچنان در فهرست واگذاری ها بود و تابع تشریفات قانون تجارت. آن روز هر تصمیمی هیات مدیره می گرفت لازم الاجرا بود اما بیست روز بعد و روز بیست و نهم مهرماه ١٣٩٤ هیات دولت مصوبه ای را تصویب کرد که دو باشگاه بزرگ پایتخت را دارای ماهیتی فرهنگی دانسته که بخش تجاری آن چربشی به بخش فرهنگی نداشت و اصل ٤٤ فقط بر شرکت های تجاری حاکم است.


خروج این دو باشگاه از فهرست واگذاری ها حتی تا دیوان عدالت هم رفت و تایید شد تا مشخص شود این دو باشگاه باید همچنان دولتی بمانند. دولتی ماندن سرخابی ها، قدرت تصمیم گیری تام  را از هیات مدیره گرفت و همه چیز باید تابع مقررات شرکت های دولتی می شد. 


در چنین حالتی بود که نهادهای نظارتی مطابق مقررات شرکت های دولتی اجازه عقد قرارداد با هانی را نمی دادند و قراردادهای ورزشی را فقط در حدود و تابع قوانین می پذیرند. طبیعی است که عقد قرارداد ورزشی با بازیکن زیر هیجده سال صرفا می تواند قرارداد آماتور با مبلغی اندک باشد.


حتی در مورد مطالبات هادی هم مقررات اعلام می داشت که اگر حادثه منجر به فوت حادثه ای ورزشی باشد می توان همه مطالبات او و حتی شاید دیه اش را پرداخت کرد ولی اکنون که در منزل و به سبب ایست قلبی دار فانی را وداع گفته، تا زمانی که در باشگاه حضور داشته می توان به او پول پرداخت کرد.


دپارتمان حقوقی پرسپولیس و هیات مدیره باشگاه رایزنی های متعددی در خصوص رفع این موانع قانونی انجام دادند اما تاکنون نتیجه ای در بر نداشته و خانواده نوروزی هم ترجیح دادند هانی به کپورچال برود و از نقطه ای که پدرش فوتبال را شروع کرده بود، رسیدن به آمال و آرزوهایش را استارت بزند و خود را به پیراهن شماره بیست و چهار سرخ ها برساند.


عبدالصمد ابراهیمی

دیدگاه‌ها