کد خبر : 1688878 | 21 خرداد 1399 ساعت 17:02 | 17.9K بازدید | 0 دیدگاه

گفت وگوی مفصل با گلر قرن آسیا

الدعایه: رونالدو سخت ترین مهاجمی است که دیده ام

دروازه بان اسبق تیم ملی عربستان و باشگاه الهلال اعلام داشت که پس از پایان یافتن دوران کرونا به آموزش دروازه‌بانی خواهد پرداخت.

الدعایه: رونالدو سخت ترین مهاجمی است که دیده ام

به گزارش "ورزش سه" محمد الدعایه گلر برجسته فوتبال آسیا را همه ایرانی ها به‌خوبی می‌شناسند. همان دروازه‌بانی که با پوشیدن آن لباس و شلوار مشکی در درون چهارچوب دروازه عربستان همواره آرزوی باز شدن دروازه‌اش را داشتیم و همچنین معتقد بودیم که احمد عابد زاده خودمان از او خیلی بهتر است.


 الدعایه که خیلی زود خود را بازنشسته کرد حالا طی گفتگویی مفصل در خصوص مسائل مختلف، خصوصا دوران بازی خودش و دوران بازنشستگی‌اش صحبت کرده است که در ادامه آن را می‌خوانید:


*ازچه دروازه‌بانی بیش از سایرین یاد گرفته اید؟


من بسیاری از افراد چیزهای مختلفی را فراگرفتم، به‌ویژه دروازه بان تیم ملی کامروون، توماس نکونو که از او مسائل مختلفی را آموخته‌ام و از آن در طی دوران بازیم سود برده ام، زیرا او به دلیل تشابه فرم بدنی، نزدیک‌ترین فرد به من بود.


*آیا به هر کاری که خواستید در دوران حرفه خود رسیده اید؟


بله، از این بابت همواره خدا را شکر می‌کنم، دوران بازی بی نظیری را تجربه کردم و در واقع به آنچه می‌خواستم رسیدم. اما گنج واقعی عشق مردم است و من آن را از هرکسی، خواه سعودی باشد، یا اهل خلیج فارس یا عرب به دست آوردم و این را بدانید برای من این مسئله بیش ازهر چیزی اهمیت دارد و من مردم را بدون توجه به تمایلاتشان، همواره دوست دارم.


*الدعایه پس از بازنشستگی از فوتبال کجاست؟


من به آنالیز مسابقات رفتم و بعد از پایان کرونا، انشاءالله به آموزش دروازه بانان می پردازم.

 

*چرا باوجود توانایی ادامه کار بازنشسته شدید؟

 

خدا را شاکرم، همه دستاوردها در سطح باشگاه و تیم‌های ملی به دست آمد، علاوه بر عناوین شخصی به عنوان بهترین دروازه بان عرب، آسیا و خلیج فارس انتخاب شدم و پس‌ازآن ترجیح دادم بازنشسته شوم و فرصتی را به دیگران بدهم. همانطورهم که دیدید بعد از بازنشستگی من، بیش از یک دروازه بان ظهور کرد و امیدوارم در سال های آینده دروازه بانان بهتری از من در عربستان خود را در سطح آسیا معرفی کنند.


* نام مستعار مورد علاقه شما؟


مطمئناً "دروازه بان قرن" در قاره آسیا، این افتخاری است که هر 100 سال یکبار اهدا می‌شود.


*حقیقتا در مورد پیشنهادهای اروپایی که در طول کار خود دریافت کرده اید چه باشگاه‌هایی بوده اند؟


من از آژاکس آمستردام پیشنهادی دریافت کردم، بعد از اولین بازی ما مقابل هلند در جام جهانی 1994، توسط مربی دروازه بان تیم هلند  که او نیز با آژاکس کار می کرد، اما سیستم فوتبال عربستان در آن زمان اجازه حرفه‌ای نمی‌داد.


همچنین قبل از جام جهانی 1998 نیز پیشنهاداتی از منچستریونایتد، گالاتاسرای و فنرباغچه دریافت کردم، اما مدیریت باشگاه "الطایی" امتناع کرد، چراکه او ترجیح می‌داد که بعد از جام جهانی به پیشنهادات ورود کند، برای اینکه بتواند قیمت بالاتری به دست بیاورد. البته این حق هر باشگاه است که به دنبال پیشنهاد بهتر و اقتصادی بهتر باشند، اما باشگاه‌های بزرگ منتظر کسی نیستند و آن‌ها با دروازه بانان دیگر قرارداد بستند.


*آیا از عدم تجربه دوران حرفه‌ای در خارج از کشور پشیمان شدید؟


منچستریونایتد قدرتمندترین باشگاه انگلیس و اروپا بود و من فرصت بازی در آن تیم را داشتم اما به‌هرحال تقدیر برای من به این شکل نوشته‌شده بود. اما من از سال 2000 که به الهلال پیوستم افتخارات زیادی در سطح آسیا به دست اوردم و این را بدانید که الهلال باشگاه‌های بزرگ اروپایی چیزی کم ندارد، بنابراین پشیمان نیستم که با این تیم از فوتبال خداحافظی کردم.

 

*محمد الدعایه، افسانه محافظ سعودی ... آیا با آن جمله موافقید؟


من آن را به مخاطبان عربستان سعودی، عرب و خلیج فارس واگذار می‌کنم، زیرا آن‌ها هستند که می‌توانند آن را ارزیابی کنند. قبلاً در بیش از یک مصاحبه تأیید کرده ام که کلمه افسانه به چیزی داده می شود که هیچ کس پس از آن نمی‌آید، اما امیدوارم دروازه بانان بهتری در آینده نزدیک متولد شوند.

 

1502145

 

*آیا بزرگ شدن در یک خانواده فوتبالی به شما کمک کرد تا در فوتبال عربستان سعودی بدرخشید؟


بله، البته، خانواده من بسیار فوتبالی هستند، از پدرم شروع می‌کنم، پس از آن برادر بزرگ‌ترم سالم، دایی، عبدالله، فهد و خالد و ترتیب ششم من، همه آنها قبل از ورزش من بودند، بنابراین من از تجربیات و کار آنها بسیار سود بردم و آموختم، بنابراین همه آنها در موفقیت من سهم دارند.

 

*چرا کریستیانو رونالدو را به بقیه ستاره هایی که با آن‌ها روبرو شدید ترجیح می‌دهید؟


من در دوران بازی مقابل پدیده‌های بزرگی مثل رونالدو برزیلی، زیدان و تیری هنری و ستارگان مختلفی روبرو شده‌ام، اما کریستیانو را به عنوان دشوارترین شخصیتی که تابه‌حال دیدم شناختم، چون او از هر لحاظ یک بازیکن کامل است، او صاحب همه چیز است، اگرچه من جز در یک بازی دوستانه با تیم ملی با او روبرو نبودم.

 

*جیانلوئیجی بوفون، ایسام الهدری ، علی الحبسی و بادو زکی برای شما یادآور چه خاطراتی هستند؟


بوفون یکی از بهترین دروازه بان های جهان است و به همین خاطر در مراسم بازنشستگی من دوست داشتم او به همراه یوونتوس بیاید. در آن روز با صحبت‌های که با او داشتم مطمئن شدم که چه انسان بزرگی است و چه نقش بارزی در موفقیت‌های تیم ملی ایتالیا و یوونتوس در این دو دهه ایفا کرده است. "الهدری" یک برادر و دوست شگفت‌انگیز  که بهترین دروازه بان آفریقا و سابقه عالی ورزشی دارد. الحبسی نیز یکی از بهترین گلرهای خلیج فارس به شمار می آید که با حضور در لیگ برتر وجهه خوبی را برای دروازه بانان عرب به وجود آورده است، ضمن آنکه من در طول حضورش در الهلال از نزدیک او رامی شناختم.


"بادو زکی"  (گلر اسبق تیم ملی مراکش) یکی از بهترین دروازه بان های عرب است که در جام جهانی شرکت کرده است. او شخصیتی قدرتمند دارد که من از وی چیزهای زیادی آموختم. من او را نیز مثل سایر سنگربانان آفریقایی مانند نکونو، آنتوان بل (کامرون) وصادق ساسی (تونس) را دنبال می‌کردم و از همه این نام‌هایی را که بردید چیزهای زیادی آموختم.

 

*آیا با این ایده که از دروازه بان خارجی در لیگ استفاده نمی‌شود موافقید؟


بله، من با این قانون موافقم چراکه معتقدم دروازه بان نیمی از تیم است و این قانون برای داشتن گلری قدرتمند در تیم ملی کمک قابل توجهی محسوب میشود.

 

*در مورد تیم ملی با مربیگری هروه رنارد چه می‌توان گفت؟


رنارد مربی درجه یکی است و برای رسیدن به موفقیت به زمان، اردوها و مسابقات زیاد دوستانه با تیم های قدرتمند اروپایی و انتخاب لیست مناسب از لیگ و حمایت و پشتیبانی نیاز دارد. ما کادر فنی یکپارچه‌ای در تیم خود داریم و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال همه فضای مناسبی را برای آنها فراهم می‌کنند و  من فکر می کنم تیم فعلی قادر است به موفقیت‌های خود برگردد و انشاء الله رنارد بتواند فوتبال عربستان را به حالت عادی خود برگرداند.

 

*بهترین بازیکن عربستان در این فصل کیست؟


سلام الدوساری

 

1245692

 

*بهترین بازیکن خارجی لیگ کیست؟


آندره کاریلو، ستاره الهلال

 

*چه کسی بهترین دروازه بان تاریخ جهانی است؟


دروازه بان هایی زیادی مانند شوماخر، اشمایکل، نکونو، بوفون و دیگران وجود دارند و انتخاب یک اسم در میان این همه بسیار دشوار است، اما از نظر من تونی شوماخر آلمانی بهترین است.

 

*اکنون بهترین دروازه بان جهان کیست؟


آلیسون بکر برزیلی گلر لیورپول.

 

*در مورد بهترین گلر عربستان در سالهای اخیر چطور؟

 

عبدالله المعیوف(الهلال)

 

*بهترین مربی را برای ما در لیگ عربستان در حال حاضر انتخاب می‌کنید؟

 

 رازوان لوچسکیو (الهلال)

 

 *در پایان پیام شما برای هواداران الهلال چیست؟

 

شما پایه و اساس هستید و بدون شما دستاوردها، مسابقات و عناوین شخصی بازیکنان حاصل نمی‌شد و من آرزو می‌کنم که شما همچنان حمایت و پشتیبانی جدی داشته باشید تا الهلال همیشه در صدر قرار بگیرد و بهترین‌ها را برای همه آرزو میکنم.

دیدگاه‌ها