کد خبر : 1720145 | 30 آبان 1399 ساعت 12:36 | 10.9K بازدید | 2 دیدگاه

جای خالی فرجام خواهی و VAR در فوتبال ایران

با وجود مشاهده بی عدالتی و اعتراضات در میان باشگاه ها و اهالی ورزش به مسائل داوری مشخص نیست فدراسیون فوتبال ایران و کمیته داوران چه راه حلی برای احقاق حق تیم ها و کاهش اشتباهات داوری و کنترل تبعات منفی آن بر تیم ها دارند.

جای خالی فرجام خواهی و VAR در فوتبال ایران

به گزارش ورزش سه ، با اینکه تنور فوتبال ایران هنوز به خوبی داغ نشده اما پیش از آن تنور حاشیه های مربوط به مسائل داوری داغ شده است.


در یکی از سخت ترین شرایط اقتصادی دهه های اخیر هر یک از تیم های لیگ برتری هزینه های فراوانی متحمل شده اند و در روزهای سخت کرونایی تلاش و برنامه ریزی زیادی داشته اند تا به موفقیت مد نظر خودشان برسند. اما وقتی در زمین مسابقه حضور پیدا می کنند عوامل خارج از فوتبال بخصوص داوری را عامل ضعیف شدن خودشان می دانند. 


تعدادی از مربیان و بازیکنان فوتبال انتقادات خود را به داوران شروع کرده اند و در موارد متعددی هم اشتباهات داوری اثبات شده است. برای نمونه رسول خطیبی سرمربی تیم آلومینیوم اراک در مصاحبه پایان بازی تیمش گفت: تصویر گل آفساید سپاهان را به ناظر مسابقه نشان دادم که گفت حق با شما است. یک داور با اشتباهش زحمات یک تیم را بر باد می‌دهد.


همچنین در خبرها داشتیم که فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس ضمن تایید اشتباه داوری در جریان دیدار این تیم با سایپا در هفته اول لیگ برتر اعلام کرد امکان پاک شدن کارت قرمز کامیابی‌نیا وجود ندارد.


هرچند کسی به شکل آشکارا به داوران تهمتی درباره عمدی بودن اشتباهات نزده اما لحن اکثر مصاحبه ها طبق فرهنگی که در ایران داریم اینگونه است که اینها فقط یک اشتباه ساده نیست بلکه دلیل آن جانب داری خاصی در فدراسیون و کمیته داوران یا توطئه ای برای زمین زدن تیم هاست. فرقی هم ندارد تیم آسیب دیده از سرخابی های پایتخت باشد یا تراکتور سازی و سپاهان و فولاد و مس. همیشه یک نفر طلبکار هست و تئوری های توطئه جایگاه مهمی در ادبیات فوتبالی ها پیدا کرده است. 


در چنین شرایطی گاهی اوقات داوران آسیب زیادی می بینند و گاهی باشگاه های فوتبال به شدت متضرر می شوند. در روزهایی که نیمکت های مربیگری لرزان است و بازیکنان هم چندان از حاشیه امنی برخوردار نیستند داوران فوتبال کوتاه ترین دیوار برای بالا رفتن هستند و زیر تیغ اعتراضات و طعنه ها قرار می گیرند. 

 

 

1412468

 


اما در این شرایط فدراسیون فوتبال و کمیته داوران برای حفاظت از داوران و اجرای بهتر عدالت برای تلطیف فضای فوتبال می توانند کارهایی که در بسیاری از کشورهای جهان دیده می شود را انجام دهند. در فوتبال ایران جای خالی VAR و همچنین فرجام خواهی بعد از بازی حس می شود. 


کمک داور ویدیوئی میتواند برای کنترل اتفاقات داخل زمین مفید باشد و خطاهای پنالتی و گل های مشکوک به آفساید با اطمینان بیشتری بررسی و در صورت امکان اصلاح شوند. امکان فرجام خواهی بخصوص برای کارت های زرد و قرمز و لغو یا اجرای محرومیت ها می تواند رویدادهای پس از بازی را تلطیف و کنترل کند و اگر اشتباهی صورت گرفته تیم ها بتوانند با اعتراض قانونی برخی محرومیت ها را کاهش دهند. 

 

بنابراین اگر لایحه قانونی و آئین نامه مناسب برای فرجام خواهی و بررسی اعتراض های به حق باشگاه ها شکل بگیرد و در کنار آن تجهیزات پیشرفته تر و اضافه کردن VAR به فوتبال ایران صورت گیرد می توانیم امیدوار باشیم که فشار روی داوران کاهش یافته تا کمتر مورد اتهام قرار بگیرند و با قدرت و آرامش بیشتری تصمیم های داخل زمین را اجرائی کنند و همچنین حس برابری و عدالت بین باشگاه ها بیشتر شده و تمرکز باشگاه های ما بر مسائل فنی و رشد فوتبالی باشد. قطعا رشد در فوتبال باید همزمان در مسائل زیرساختی و مدیریتی و داوری و تکنولوژی و فنی باشد. و تنها اکتفا به داشته های قبلی ما را در وضع کنونی نگه خواهد داشت. 


کاوه گلمرادی

دیدگاه‌ها