کد خبر : 1057762 | 05 اسفند 1392 ساعت 08:08 | 2.2K بازدید | 0 دیدگاه

کامبوزیا: اگر پول نیست فدراسیون را تعطیل کنند

رئیس فدراسیون شطرنج گفت: اگر واقعاً پول نیست برخی‌ فدراسیون‌ها را تعطیل کنند.

کامبوزیا: اگر پول نیست فدراسیون را تعطیل کنند
محمدجعفر کامبوزیا در گفت‌وگو با فارس، در مورد برگزاری جام خزر به میزبانی رشت اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی بدی که فدراسیون‌ها دارند و عدم وجود اعتبارات کافی تصمیم داشتیم که حتماً به مناسبت دهه فجر مسابقاتی را برگزار کنیم. دهه فجر مناسبت مهمی برای ما است و باید شان مسابقاتی که به این مناسبت برگزار می‌شود را هم حفظ کنیم.
وی ادامه داد: جام خزر خوشبختانه امسال با حضور 16 کشور صاحب سبک برگزار شد و ورزشکاران ایرانی هم نتایج خوبی کسب کردند. نفرات اول و دوم هم استاد بزرگ بودند و عنوان سومی هم به نماینده ایران رسید. به لحاظ فنی سطح بالایی در مسابقات حاکم بود و توانستیم استفاده کافی را ببریم.
رئیس فدراسیون شطرنج درمورد گرفتن میزبانی مسابقات جام ملت‌های آسیا و برگزاری آن در تبریز خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد پیشرفت کنیم باید در مسابقات مختلف حضور داشته باشیم. حضور در این مسابقات بازیکنان را پخته‌تر می‌کند و سطح دانش آنها را افزایش می‌دهد. حالا که میزبان هستیم می‌توانیم شطرنج‌بازان بیشتری را از ایران در این مسابقات شرکت دهیم؛ چراکه ما توانایی اعزام تمام ورزشکاران را به مسابقات برون مرزی نداریم.
کامبوزیا عنوان کرد: از لحاظ مالی به قدری در تنگنا هستیم که تیم ملی ما سرمربی ندارد. فلسفه وجودی فدراسیون پیشرفت شطرنج است، اما متاسفانه امسال با مشکلات مالی فراوان روبرو بودیم و برنامه‌های‌مان به خوبی اجرا نشد. با این شرایط گرفتن میزبانی جام‌ ملت‌های آسیا این امکان را به ما می‌دهد که شطرنج‌بازان بیشتری را در این مسابقات داشته باشیم و حتی دو یا سه تیم ملی داشته باشیم.
وی درمورد مشکلات مالی فدراسیون شطرنج، خاطرنشان کرد: فدراسیون ما از ابتدای سال حدود 50 درصد از بودجه‌اش را هم دریافت نکرده است و شاید تنها حدود 35 درصد گرفته‌ایم. بودجه ما از 2 میلیارد و 800 میلیون تومان به یک میلیارد می‌رسد و از همین مبلغ هم تنها 35 درصد به ما داده‌اند. امیدواریم تا پایان سال سایر بخش‌های بودجه هم به دست ما برسد تا بتوانیم بدهی‌های‌مان را صفر کنیم.
رئیس فدراسیون شطرنج با اشاره به بدهی‌های این فدراسیون تصریح کرد: با شرایط کنونی حتی در آژانس‌های هواپیمایی هم اعتبار نداریم تا با همکاری آنها تیم‌ها را اعزام کنیم. از طرفی نمی‌توانیم ارز تهیه کنیم و خلاصه اینکه تمام کارها ناقص انجام می‌شود.
وی افزود: به نظر من 4 فدراسیون منظم و آباد بهتر از 40 فدراسیون خراب است؛ من فکر می‌کنم تعداد فدراسیون‌ها را کمتر کنند، اما به خوبی آنها را تامین کنند. وقتی پول نیست چه اصراری است که تمام رشته‌ها را داشته باشیم؟ مسئولان بررسی کنند؛ برخی ورزش‌ها عمومی هستند و برخی ورزش‌ها مدال‌اور هستند. فدراسیون‌هایی که نه خیلی همگانی هستند و نه خیلی مدال‌آور را شناسایی کنیم و پس از آن یا حذف شوند یا در حد کمیته شوند.
کامبوزیا در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست پولی که در فوتبال هزینه می‌شود را مدیریت کنند و به سایر رشته‌ها بدهند، تصریح کرد: این امر اصلاً اجرایی نیست؛ مدیران ما امکان ندارد بتوانند این کار را انجام دهند. بودجه ما و یک فدراسیون باهم برابر با یک بازیکن فوتبال است؛ مگر دولت چقدر پول دارد؟ امسال کل اعتبار فدراسیون‌ها حدود 50 میلیارد بود، اما از طرفی یک باشگاه اعلام می‌کند که ما فقط 60 میلیارد بدهی داریم.
وی افزود: برخی‌ از مدیران باشگاه‌ها شکست نفسی می‌کنند و در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که بودجه ما باید 30 میلیارد باشد؛ این ظلم به ورزش است. من هیچ امیدی ندارم که پول‌های جاری در فوتبال مدیریت شود. امثال رویانیان و فتح‌الله‌زاده دست پیش را می‌گیرند که پس نیافتند! مدیریت پول‌های فوتبال آدم بزرگ و دل بزرگ می‌خواهد؛ هر کسی نمی‌تواند این کار انجام دهد. من مدیری را سراغ ندارم که چنین توان مدیریتی داشته باشد که بتواند پول‌های جاری در فوتبال را مدیریت کند.
رئیس فدراسیون شطرنج گفت: اگر یک فدراسیون پول ندارد تعطیل بودنش بهتر از این است که با بدبختی اداره شود. وقتی ما کاهش درآمد داشته باشیم چه می‌کنیم؟ برای مثال اگر فرزندمان کلاس زبان می‌رفت، دیگر وی را به کلاس نمی‌فرستیم تا بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.
کامبوزیا درخصوص انتخاب سرمربی تیم ملی تصریح کرد: با چند گزینه صحبت کرده‌ایم، اما چون اعتبار نداریم نمی‌توانیم قدم از قدم برداریم. ما برای هزینه‌های جاری فدراسیون هم با مشکل روبرو هستیم. دو ماه است که با چند نفر مذاکره کرده‌ایم، اما با توجه به اینکه حداقل باید بین 5 تا 6 هزار یورو حقوق به آنها پرداخت کنیم نمی‌توانیم به آنها به جمع‌بندی برسیم.
وی درمورد جذب اسپانسر در شطرنج عنوان کرد: در شطرنج توان جذب اسپانسر را هم نداریم؛ اسپانسرها عقل خود را از دست نداده‌اند که بیایند در یک اتاق در بسته تبلیغ کنند. آنها حداقل پخش زنده تلویزیونی می‌خواهند و اگر کسی اسپانسر شطرنج شود تنها برای رضای خدا این کار را می‌کند، چون در شطرنج جای تبلیغات نیست.
رئیس فدراسیون شطرنج گفت: مسئولان تکلیف ما را مشخص کنند؛ یا پول هست و یا نیست. باید یاد بگیریم که سیستم گدایی را کنار بگذاریم. تا چه زمانی باید منتظر باشیم و تنها برای رضای خدا در ورزش کار کنیم؟ مگر مسئولان ورزش خودشان حقوق نمی‌گیرند که از سایرین توقع دارند بدون حقوق و برای رضای خدا کار کنند؟ چرا رئیس هیأت استان باید با ماهی 500 هزار تومان یا حداکثر یک میلیون تومان برنامه‌هایش را اجرا کند؟ آیا این امر شدنی است؟
وی با بیان اینکه تا هفته آینده سرمربی تیم ملی را انتخاب می‌کنیم، افزود: توقع مسئولان مثل این است که به سرباز تفنگ بدون فشنگ بدهند و از وی بخواهند که به جنگ برود. تفنگ وقتی ارزش دارد که در آن فشنگ باشد و اگر نباشد فرقی با چوب نمی‌کند.

دیدگاه‌ها