کد خبر : 1318889 | 31 فروردين 1395 ساعت 15:22 | 6.4K بازدید | 0 دیدگاه

پاسخ فدراسیون به گزارش کمیسیون اصل نود(4)

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران سرانجام امروز پاسخ خود را به گزارش موسوم به پرونده فساد در فوتبال که توسط نمایندگان عضو کمیسیون اصل نود تهیه و منتشر کرد.

پاسخ فدراسیون به گزارش کمیسیون اصل نود(4)
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تابناک، این نامه که بند به بند پاسخ ادعاهای مطرح شده در گزارش مذکور را داده است، به مقامات بلندپایه کشور ، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و وزارت ورزش ارسال شده است.

ز- جعل مدارک پایان خدمت سربازی
54- در مورد جعل مدارک پایان خدمت سربازی که طی آن برخی افراد نسبت به تهیه آن اقدام نموده و بی دلیل به فدراسیون ربط داده می شود باید اشعار داشت که چند بازیکن فوتبال ، خارج از اراده ما و بدون اطلاع مقامات و مدیران فدراسیون با تبانی با عوامل یکی از دستگاه های مرتبط  وبا ارائه تصدیق های پزشکی  و همکاری پزشکان معتمد آن تشکیلات ، موجبات فرار از خدمت را فراهم نموده اند و حوزه وظیفه عمومی مدارک مثبته و تعریف شده و کاملا قانونی برای آن ها صادر نموده است که حتی با این کارت ها از نیروی انتظامی نیز پاسپورت تهیه کرده اند  اما در این ماجرا بعضی کاملا بی مورد و بدون نگاه حقوقی،  فدراسیون فوتبال  را که مطلقا سمتی در ماجرا ندارد پی در پی خطاب قرار می دهند در حالی که این موضوع  نوعی تبانی پنهان بین افراد مشمول و صادر کننده کارت است که باید طرفین در دادگاه نظامی به آن پاسخگو باشند زیرا تنها اهرم  ما برای اثبات جعلی یا واقعی بودن چنین مدارکی ،  استعلام سیستمی از دفاتر پلیس10+ توسط باشگاه هاست و از آنجا که همین کارت ها توسط حوزه وظیفه کدگذاری و در رایانه بطور مثبت تعریف شده ، پاسخ دریافتی از دفاتر مذکور همواره به درستی و صحت و اعتبار کارت استوار  بوده یعنی باشگاه ها و فدراسیون هم به دلیل این پاسخ ، دچار فریب می شدند از طرف دیگر "جعل" به مدرکی گفته می شود که از منشا اصلی صادر نشده باشد وقتی یک کارت را یک تشکیلات معتبر نظامی صادر و کدگذاری و هوگرام دار می کند  و برای پلیس 10+ تعریف قانونی می شود ، فدراسیون فوتبال  که نمی تواند در برابر یک سند معتبر قیام کرده و آن را بی اعتبار اعلام کند  . از سوی دیگر نظر نگارنده گزارش که فدراسیون و سازمان لیگ تا کنون هیچ اقدامی در خصوص متخلفین انجام نداده اند ناشی از بی اطلاعی است چون فدراسیون فوتبال مقام قضایی نیست که برای جاعلین اسناد رسمی تصمیم بگیرد از طرفی هیچ مدرک جعلی وارد سیستم فوتبال نشده  که با آن برخورد شود و آقایان با مدارک اصلی و رسمی و هوگرام دار و کد گذاری شده که از حوزه گرفته بودند،  بازی کرده اند  که بعد از وصول اولین نامه از سوی حوزه وظیفه مبنی بر نفی کارت هایی که خودشان صادره کرده بودند، بلافاصله از حضور آن ها جلوگیری شده  در نهایت این مورد مطلقا به فدراسیون فوتبال مربوط نیست و کمیسیون در جای دیگری دنبال مجازات متخلفین و جاعلان کارت پایان خدمت باشد این موضوع به فدراسیون و سازمان لیگ ارتباطی ندارد  .
ه - تبانی 
55- گزارش به مصادیقی از تبانی اشاره نموده و با برشمردن نقل قول از افراد یا مرتکبین در سال های گذشته  ، افراد ثالثی را متهم نموده اند که یا در قرعه کشی به برگ دلخواه چسب زده شده یا مبالغی بین افراد رد و بدل شده که به زعم گزارش رد پای آن هم وجود ندارد و اشاره به گفتگوی داخل زمین بازیکنان و داوران و نقل قول کاپیتان از سرپرست که ما به داور مبالغی دادیم و گرفتن پنالتی به ناحق که تماما از قول برخی افراد نوشته شده و اساس فساد در فوتبال شده است ............... وقتی یک گزارش در صحن علنی مجلس قرائت می شود نباید به حرف و نقل قول اکتفا نماید  و  این گونه موارد باید دارای موارد متقن و مستند باشد به عبارت بهتر، کمیسیون بخشی از مجلس است و براساس قول و شایعات مجلس محترم  اتهامی را متوجه اشخاص نمی کند .
56- این فدراسیون اولین فدراسیون در آسیا و در بین 48 کشور قاره بود که کمیته اخلاق را در اساسنامه خود در سال 90 ایجاد کرده و اولین آرای مقابله با تبانی را صادر کرده و یک مقام استرالیایی برای تدریس روش مقابله با تبانی به ایران آمده و شایان ذکر است که تا کنون موارد زیر برای مقابله با تبانی انجام شده:
الف - ایجاد گروه افسران امنیتی برای اولین درکشور برای کنترل مسابقات با همکاری حراست وزارت ورزش و جوانان در درون حراست فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ  .
ب- ایجاد کمیته صیانت از نتایج مسابقات در بطن سازمان لیگ .
ج- پیگیری برای ایجاد دادسرای ویژه ورزش.
د- ایجاد کمیته اخلاق برای تخلفات خارج از زمین .
ه-الزام باشگاه ها به استعلام از وضعیت افراد نامزد مدیر عاملی در باشگاه ها.
و- الزام باشگاه ها به استعلام از وضعیت افراد نامزد مربیگری در باشگاه ها.
ز- کمک به انهدام باندهای شرط بندی توسط ناجا .
ح-معرفی افراد متخلف به مقامات قضایی .
از جمله مواردی بوده که برای مبارزه با تبانی و ناهنجاری در فوتبال توسط فدراسیون صورت گرفته است . 
57- در انتهای این مورد آمده که رئیس سابق فدراسیون در نامه ای در یازده سال پیش به یک بازپرسی دادسرا پیشنهاد رشوه از سوی رئیس کنونی حقوقی و تدوین مقررات را محرز دانسته است.با اظهار تأسف از شیوه برخورد کمیسیون اصل نود  خاطرنشان می شود که برابر مستندات کتبی ، این موضوع ، ناشی  از یک سوء تفاهم در یازده سال پیش بوده چون فرد دیگری پیشنهاد دهنده بوده نه ایشان و از طرفی مراتب عذرخواهی و دلجویی از رئیس فعلی کمیته تدوین مقررات  با پی نویس کتبی رییس و قت سایر مقامات رسمی  فدراسیون به انضمام برگ محکومیت فرد مفتری به شش ماه حبس  به شما ارائه شده بود، ولی علیرغم آن ، بطور عمدی و به قصدِ اضرار به ایشان و هتک حرمت وی در گزارش بصورت خام به ایشان اشاره رفته که این رفتار غیر شرعی و خلاف شان کمیسیون بود .
ل- دوپینگ
58- در گزارش کمیسیون آمده که دو پینگ به مفهوم مصرف ،توصیه و تجویز" استفاده از ماده نیروزای داخلی و خارجی  است " اولا این تعریف اشتباه و غیر تخصصی است چون مواد نیروزای داخلی را بدن انسان بطور طبیعی ایجاد می کند که به آن "آندوژن" می گویند و اگر بدن انسان ماده داخلی ترشح کند ، دوپینگ به حساب نمی آید و بهتر بود کمیسیون قبل از نگارش با کمیته پزشکی ما مشورت می کرد که این اشتباه اولیه را مرتکب نشوند.
59- در گزارش آمده که آمار سال2003 تا 2008 شیوع دوپینگ در ایران برابرِ 10برابر آمار جهانی بوده که تاریخ ادعایی  این موضوع به زمان قبل از این فدراسیون  برمی گردد .متأسفانه عناد با فدراسیون و استفاده از کارشناسی که تخصصی در این زمینه نداشته ، مانع شده که آمار مثبت مبارزه با دوپینگ در گزارش لحاظ شود، چون مبارزه با دوپینگ ، باعث سربلندی فوتبال ایران است.
60- در گزارش کمیسیون آورده نشده ولی شما بدانید که فدراسیون ایران از حیث مبارزه با دوپینگ در آسیا مقام اول و در جهان بعد از ایتالیا،اسپانیا، ترکیه و فرانسه دارای مقام پنجم جهان است  و درصد فعلی افراد مرتکب دوپینگ فقط نیم درصد است و از 451 نمونه آزمایش سال 94 فقط دو نفر دوپینگ آنها مثبت اعلام شده،  و از طرف دیگر در تمام تیم های ملی ایران  آمار دوپینگ که آزمایشات آن توسط مقامات خارجی گرفته می شود صفر درصد است و تا بحال هیچ بازیکن ایرانی که عضویت یکی از 18 تیم ملی فوتبال و فوتسال و فوتبال ساحلی  را داشته است در مسابقات جهانی و آسیایی مرتکب دوپینگ نشده اند  و حتی لیگ برتر فوتبال ایران جزو پاک ترین لیگ های فوتبال جهان است این نشان می دهد که کُلِ گزارش در مقام اضرار به فدراسیون  و فوتبال ملی نگارش، تنظیم و هدایت شده و حتی نقاط قوت فدراسیون کاملاً نادیده گرفته شده است و این جای تأسف دارد. در اصل نود قانون اساسی آمده که افراد می توانند از قوای سه گانه به کمیسیون اصل نود شکایت کنند ولی ما نمیدانیم باید از کارشناس کمیسیون اصل نود  و آن بابت این نوع گزارش دهی مغرضانه به کدام مرجع شکایت کنیم ؟
پیشنهادات و اقدامات جزئی لازم ، نگارنده گزارش
61- در این بخش نگارنده گزارش ، خواسته که معاون فنی وزارت ورزش  اقداماتی جهت رفع نواقص اساسنامه را انجام دهند .... در حالی که ایشان در مجمع عمومی فقط یک رای دارند و 74 رای دیگر را سایر اشخاص حقوقی در اختیار دارند و این  درخواست ناشی از عدم اشراف کمیسیون نسبت به اساسنامه فدراسیون است .
62- در گزارش آمده که تخلفات مالی فدراسیون را به مراجع جهانی و آسیایی اعلام کنند؟! ..... در حالی که مسائل مالی فدراسیون در مجمع عمومی مصوب شده و مورد تایید  موسسات حسابرسان مستقل و قسم خورده قرار گرفته و گزارش دادن به اجنبی برای چیزی که تخلف آن  احراز نشده  به چه معناست ؟
63- در پایان گزارش، اوج بی اطلاعی از استانداردها و مقررات بین المللی دیده می شود ..نگارنده گزارش یک مجمع عمومی پیشنهادی برای فدراسیون چیدمان کرده که بشدت غیرحرفه ای ،ناشیانه و نشانگر عدم اطلاع از حداقل هاست که بدون توجه به اصول اساسنامه نویسی در فدراسیون ها نوشته شده  ، برای مثال نگارنده گزارش به اشتباه، حضور رؤسای فدراسیون های سابق و کاپیتان های تیم های ملی و معاونین وزارت ورزش و تا 5 نفر مربی و بازیکن و داور را برای عضویت مجمع پیشنهاد کرده !!!! که نشان می دهد که کارشناس مورد مشورت کمیسیون به مبانی مدیریت و اصول اساسنامه نویسی برای فدراسیون ها آشنایی نداشته و گذشته از ابراز نظرات شخصی در مورد مسائل مورد علاقه خودش که قوانین و آئین نامه انضباطی و قضاوت در پرونده های فوتبال و تدوین مقررات و غیره است  بیشتر ورود داشته  و مبادرت به توصیه های کاملا اشتباه و غیر متعارف و خلاف استاندارد روز فوتبال  نموده و این موارد را از زبان مجلس محترم در گزارش آورده و جای تاسف  است که توصیه های خروجی از خانه ملت این قدر اشتباه فاحش  مفهومی و آماری و ادراکی داشته باشد 
نتیجه:
1- به خلاف نظر کمیسیون ،فدراسیون فوتبال  تشکیلات غیر دولتی و مستقل و دارای مجمع عمومی 75 نفره است.
2- کمیسیون محترم اصل نود به دلیل غیر دولتی بودن فدراسیون فاقد صلاحیت جهت ورود به موارد این فدراسیون بوده است .
3- کمیسیون، به عمد پاسخ های فدراسیون را مورد توجه قرار نداده و هر پاسخی باب میل آنها نبود با لفظ"پاسخ انحرافی"از استناد به آن خودداری کرده و در بسیاری از موارد از این فدراسیون درخواست جواب  برای ابهامات ننموده و نظرات غیر تخصصی خود را  مستقیما در گزارش درج کرده است .
4- کمیسیون، به اشتباه معتقد است اساسنامه باید توسط فیفا تایید شود .
5- کمیسیون ، بدون توجه به مقام نخست رشته های فوتبال و فوتسال و فوتبال ساحلی در رده بانوان و آقایان در آسیا و مناصب وجایگاه فوتبال ایران در قاره  که نهایت موفقیت برای یک فدراسیون است ما را به سوء مدیریت متهم نموده .
6- کمیسیون، حق مجمع عمومی برای ایجاد تغییر در اساسنامه را که توسط اساسنامه اولیه تفویض شده نادیده گرفته است .
7- کمیسیون در گزارش خود به اشتباه هیات های استان ها و شهرستان ها را منصوب فدراسیون قلمداد نموده .
8- کمیسیون، نتوانسته بین حقوق در لفظ عام و حقوق در فوتبال تفاوت مفهومی قائل شود .
9- کمیسیون ،توجه نداشته که فدراسیون می تواند کمیته های موقت ایحاد کند .
10- کمیسیون ، حق فدراسیون برای تدوین آیین نامه را زیر سوال برده و توصیه های غیر استاندارد و فاقد وجاهت در فوتبال ارائه نموده است  بدون این که کارشناس مربوط تخصص آن را داشته باشد .
11- کمیسیون نتوانسته بین مقررات بین المللی و مقررات داخلی ارتباط ایجاد کند و از مواد اجباری انضباطی که باید کشورها در آیین نامه های خود مراعات کنند بی خبر بوده است  و آن را فساد تلقی نموده !
12- کمیسیون ،به طرز کار فدراسیون و شیوه ابلاغ آرا در فوتبال آگاهی نداشته و نظر شخصی در یک مصاحبه را عینا رونویسی کرده است .
13- کمیسیون ،به طور ناروا معتقد است تغییرات اساسنامه برای اعضای مجمع ارسال نشده که کذب محض است .
14- کمیسیون ،عنایت نداشته که اختیارات رییس کمیته انضباطی برگرفته از اساسنامه داخلی و مقررات لازم الاجرای بین المللی است  و آن را تالی فاسد معرفی کرده ؟!
15- کمیسیون، به استانداردهای باشگاهداری جهان و ضرورت استفاده از اشخاص اقتصادی و سیاسی و تجاری  در هیات مدیره باشگاه هاآگاهی نداشته و این رویه مرسوم  جهانی را به اشتباه را زیر سوال برده است .
16- کمیسیون، عنایت نداشته که ایجاد شرکت و موسسه برای درآمدزایی در باشگاه ها یک امر بدیهی و برای دور شدن از اختصاص اعتبارات دولتی است و به اشتباه آن را فساد در فوتبال معرفی کرده است .
17- کمیسیون به اشتباه معتقد به استفاده از افراد صرفا ورزشی در باشگاه ها و فدراسیون هاست که این نظر با دانسته های بین المللی و اصول اداره باشگاه ها ی جهان  و حتی شیوه اداره نهادهای عمومی غیر دولتی  در تعارض است .
18- کمیسیون، به وجود اعتبارات دولت در فوتبال را نوعی ایجاد فساد تلقی نموده در حالی که این موضوع برای تزریق نشاط در جامعه و نوعی مبارزه با فساد است .
19- کمیسیون ،تفاوت بین نشریات دولتی و خصوصی را مدنظر قرار نداده .
20- کمیسیون ، باید برای تقصیر اشخاص  ،تفکیک قایل می شد چون بسیاری از موارد مطرح شده  اساسا به فدراسیون ارتباط ندارد .
21- کمیسیون، به اقدامات  تاثیر گذارفدراسیون در مورد شرط بندی و تبانی بی توجهی کرده است .
22- کمیسیون ، امر مبارزه با دوپینگ را که نقطه قوت فدراسیون است با آمار 8 سال پیش به عنوان نقطه ضعف ما تفسیر کرده است  و کاملا بی انصافی کرده است  .
23- کمیسیون ، توصیه های کاملا  ناشیانه وغیر کارشناسانه در مورد ساختار مجمع و فدراسیون ارائه نمود که با استاندارد های بین المللی در تعارض است .
24- کمیسیون ،در ارائه تاریخ ها ی احراز مسئولیت رییس فدراسیون  و  شمارش تعداد روسای فدراسیون ها بی دقتی و برای جمع سفرهای خارجی به تعمد ، بزرگ نمایی و تضییع حق نموده  است .
25- برداشت این است که انگار برای کمیسیون احراز نشده که در فوتبال چه چیز فساد و چه چیز خلاف و چه موضوع فنی و چه مطلبی استاندارد جهانی این ورزش است و خلاف انتظار عموم که مجلس را قانونگذار و مجرب در سیاستگذاری می داند ،این گزارش با اشتباهات مفهومی،فنی و ادراکی بسیار،  انشا شده است.
26- چون کمیسیون ، دارای ساختار غیر ورزشی است  بهمین دلیل برای بررسی های خود از کارشناسی استفاده نموده که قبلا در فدراسیون  فوتبال مسئولیت داشته ولی هم اکنون منتقد تشکیلات فوتبال  است و ایشان بدلیل عدم شرکت در دوره های مدیریت فوتبال و ندانستن استانداردها وعدم آشنایی به زبان انگلیسی و عدم اطلاع از ساختارهای جهانی فوتبال با اطلاعات کاملا  سطحی ، ناچیز ، ناقص و غیر تخصصی از آیین نامه های داخلی و بدون اطلاع از مقررات بین المللی  در تهیه گزارش  نهایی کمیسیون محترم به اذعان خود مشارکت  داشته  و بخش وسیعی از گزارش را به طرف موارد مورد علاقه خود  یعنی موضوعات حقوقی و انضباطی و آیین نامه ها سوق داده که اتفاقا درآن هم،  بی اطلاعی محض خود را آشکار نموده و در بسیاری از موارد ، آنچه درج و پردازش شده  ناشی از ضعف اطلاعات ایشان در شناخت اساسنامه فدراسیون ها ، شیوه کار کمیته ها ، اداره امور فدراسیون ها و نحوه اداره باشگاه های ورزشی و شیوه آیین نامه نویسی در فوتبال بوده است و در مجموع  کل گزارشی را که تهیه فرموده اند بدلیل اشتباهات بسیار کلان و عامیانه و غیر تخصصی،  اسباب اضرار به فدراسیون و جایگاه رفیع مجلس محترم گردیده  که جدا اسباب تاسف است و از نمایندگان محترم عموما و اعضای محترم کمیسیون اصل نود خصوصا  استدعای جبران آسیب های ناشی از این گزارش را دارد . 


أَوَلاَ یَعْلَمُونَ أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ

با احترام   فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

دیدگاه‌ها