کد خبر : 1391474 | 10 بهمن 1395 ساعت 11:51 | 11.7K بازدید | 0 دیدگاه

کدیین و ترامادول در فهرست مواد ممنوعه 2017

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد: اسپری‌های استنشاقی که ترکیبی از مواد مختلف هستند به دلیل افزایش کارایی تنفس ورزشکار، در سیستم پایش مواد ممنوعه 2017 قرار گرفتند.

کدیین و ترامادول در فهرست مواد ممنوعه 2017

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، دکتر رامین طباطبایی با اشاره به اعمال یک‌سری تغییرات جزیی در فهرست گروه‌های 9 گانه مواد ممنوعه در سال 2017 نسبت به 2016، اظهار کرد: امسال شاهد تغییرات زیادی در فهرست گروه‌های 9 گانه مواد ممنوعه نبودیم و تنها سعی شده در هر گروه اگر ماده‌ای جزو مواد ممنوعه محسوب می‌شود مثال‌های مشابهی از آن در فهرست گنجانده شود تا ورزشکار آگاهی بیش‌تری نسبت به تمام مواد ممنوعه داشته باشد. به عنوان نمونه، در گروه یک که آنابولیک جزو مواد ممنوعه است، دلتا 2 نیز به عنوان نمونه‌ای از این گروه در فهرست مواد ممنوعه ‌اضافه شده است.

 

او گفت‌: در گروه هورمون‌های رشد، کبالت جزء موادی است که در فهرست داروهای غیرمجاز ستاد بین‌المللی مبارزه با دوپینگ (وادا) قرار گرفته است. البته ویتامینB12  که دارای محتوای کبالت است، دوپینگ محسوب نمی‌شود. اما خود کبالت به تنهایی جزء مواد ممنوعه است.

 

طباطبایی خاطرنشان کرد: در گروه سالبوتامول نیز که برای بالا بردن توان هوازی ورزشکار توصیه می‌شود، اگر به صورت استنشاقی مصرف شود دوپینگ محسوب نمی‌شود. اما اگر مصرف آن خوراکی و به شکل تزریق در ورید باشد، دوپینگ است. البته سالبوتامول استنشاقی نیز در صورتی که ماکزیمم دوز آن در طی 24 ساعت 1600 میکروگرم باشد، دوپینگ محسوب نمی‌شود. در غیر این صورت در دوز بالا جزو مواد ممنوعه است.

 

این کارشناس دوپینگ ‌اضافه کرد: در فهرست مواد ممنوعه سالبوتامول پیش از این تنها نورموترول و سالمترول در فهرست مواد ممنوعه قرار داشت، اما در سال 2017 ماده ممنوعه مصرفی هایژنامین نیز ‌اضافه شده است.

 

طباطبایی با بیان این که مصرف مکمل اکسیژن به صورت استنشاقی ممنوع نیست، گفت‌: البته مصرف این مکمل اگر به شکل تزریقی باشد، دوپینگ محسوب می‌شود.

 

وی هم‌چنین از ‌اضافه شدن نیکومرفین به فهرست مواد ممنوعه 2017 خبر داد و افزود: این ماده مخدر چون باعث کاهش درد می‌شود و در اثر استفاده تبدیل به مرفین می‌شود، امسال در فهرست گروه‌های 9 گانه مواد ممنوعه قرار گرفته است. البته کدیین و ترامادول نیز چون در کاهش درد و افزایش کارایی ورزشکار اثربخش هستند، امسال وادا تصمیم گرفته در سیستم پایش مواد ممنوعه 2017 قرار بدهد.

 

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ خاطرنشان کرد: وادا امسال ترکیب دارویی اسپری‌های استنشاقی را که ترکیبی از مواد مختلف هستند به دلیل این که کارایی تنفس ورزشکاران را افزایش می‌دهد در سیستم پایش مواد ممنوعه قرار داده تا تصمیم بگیرد این ترکیب دارویی را نیز در فهرست مواد ممنوعه قرار دهد یا خیر؟

 

طباطبایی در پایان تصریح کرد: ورزشکاران بهتر است فهرست 9 گانه مواد ممنوعه سال 2017 را با دقت مطالعه کنند تا اگر نسبت به مصرف یک ماده موثری مشکوک هستند با جست‌وجو در فهرست به این آگاهی برسند که آیا آن ماده در فهرست مواد ممنوعه قرار دارد یا خیر؟ تا کمتر دچار دوپینگ شوند.

دیدگاه‌ها