کد خبر : 1627416 | 10 مرداد 1398 ساعت 14:15 | 1.4K بازدید | 0 دیدگاه

صدای اعتراض کره‌ای‌ها و چینی‌ها درآمد

خرابکاری یووه و سیتی در آسیا

بازی بین یوونتوس و ستارگان لیگ کره‌جنوبی جمعه گذشته در سئول برگزار شد و با نتیجه تساوی 3 بر 3 به پایان رسید، اما برندگان واقعی احتمالاً وکلایی هستند که طرفداران کره‌ای استخدام کرده‌اند.

خرابکاری یووه و سیتی در آسیا

به گزارش ورزش سه ،  آنها می‌خواهند پول بلیت‌شان را پس بگیرند، چراکه برای تماشای کریستیانو رونالدو آمده بودند و ‌این بازیکن در تمام طول بازی روی نیمکت نشست. به اعتقاد سازمان‌دهندگان این مسابقه، ‌این کار یوونتوس نقض قرارداد بود.


سیاستمداران کره گفتند تور آسیایی یوونتوس نمونه دیگری از ‌این است که به کشورشان در سطح بین‌المللی بی‌احترامی می‌شود. به این ترتیب مشخص است که این کار یوونتوس فراتر از ورزش رفته است. یوونتوس تنها 9 ساعت را در سئول گذراند اما ضربه‌ای که به حیثیت خود زد بسیار بیش از ‌این طول خواهد کشید.


این بازی پایان تور تابستانی جنجالی تیم‌های اروپایی در آسیا بود. طرفداران منچستر یونایتد در سنگاپور اشلی یانگ را هو کردند و منچسترسیتی هم به‌دلیل رفتاری که اعضایش با طرفداران و رسانه‌های محلی چین داشتند، با انتقادات گسترده خبرگزاری دولتی شینهوا مواجه شد. در مقاله‌ای که این خبرگزاری منتشر کرد، آمده است: «منچسترسیتی نهایت بی‌احترامی را به میزبان خود نشان داد. حضور آنها در چین تنها به‌دلیل تعهدات تجاری بود و آنها هیچ شور و شوقی نداشتند و برخورد بی‌تفاوتی با میزبانان خود داشتند. ‌این در تقابل کامل با رفتار دیگر باشگاه‌ها است.»


انتقادات به جایی رسید که پپ گواردیولا مجبور شد سرسختانه از بازیکنانش و رفتار باشگاه دفاع کند: «من باید بگویم که با ‌این حرف‌ها موافق نیستم و ‌این‌ حرف‌ها صحت ندارند.» البته حس کلی در چین این است که تور باشگاه سیتی فاجعه‌بار نبوده و ‌این مقاله که یک خبرنگار خارجی به زبان انگلیسی نوشته، بیشتر نشان می‌دهد او از نحوه دسترسی به اعضای تیم ناراحت بوده است، نه اینکه موضع رسمی چین این باشد.


یوونتوس اما از تور چین جان سالم به‌در برد و رونالدو مقابل اینتر در نانجینگ 90 دقیقه بازی کرد. اما پرواز ‌این تیم به کره‌جنوبی با تأخیر همراه شد و آنها پنج ساعت پیش از بازی به کره‌جنوبی رسیدند. جلسه امضا دادن به هواداران لغو شد و بازی با تقریباً یک ساعت تأخیر برگزار شد. اما اگر رونالدو در ‌این بازی حضور می‌یافت، یک بازیکن را دریبل می‌زد، یک ضربه ایستگاهی می‌زد و یکی، دوبار شادی پس از گل همیشگی‌اش را به نمایش می‌گذاشت، همه این موارد بخشیده می‌شد، اما بیش از 60هزار طرفدار کره‌ای که بین 20 تا 280 پوند پول بلیت داده بودند و تصور می‌کردند رونالدو در نیمه دوم به زمین می‌آید، ناامید شدند. گزارش‌های گسترده رسانه‌ها حاکی از آن بود که به سازمان لیگ کره و برگزارکنندگان بازی قول داده شده که رونالدو دست‌کم 45 دقیقه بازی خواهد کرد، اما رونالدو از روی نیمکت تکان نخورد و طرفداران پیش از سوت پایان بازی، زمانی که دریافتند دیگر خبری از بازی دادن به رونالدو نیست، ورزشگاه را ترک کردند.
باشگاه یوونتوس تصور نمی‌کرد در ‌این بازی شعار «مسی، مسی» در سراسر ورزشگاه شنیده شود. مائوریتسیو ساری گفت رونالدو دچار خستگی عضلانی بوده است. خبرنگاران محلی هم به این اشاره کردند که رونالدو می‌دانسته قرار نیست بازی کند. ‌این بازیکن بعد از بازی هم حاضر نشد با رسانه‌ها صحبت کند. او فردای آن روز هم در شبکه‌های اجتماعی تصویری از خود روی تردمیل منتشر کرد و نوشت خوب است که به خانه برگشته است. همه اینها باعث شعله‌ور شدن خشم طرفداران کره‌ای شد.


سازمان لیگ کره از طرفداران عذرخواهی کرد. از آنها انتقاد شد که چرا اجازه داده‌اند یک آژانس کوچک به‌نام فاستا برگزاری این بازی و تبلیغ برای آن را بر عهده بگیرد. تبلیغات بازی سراسر درباره رونالدو بود و بازیکنان تیم ستارگان لیگ کره هم از آن ناراحت شدند. از سوی دیگر، یوونتوس قراردادش را علنی منتشر کرد که در آن آمده بود رونالدو 45 دقیقه بازی خواهد کرد و تنها اگر در جریان گرم کردن یا در جریان بازی مصدوم شود ‌این بند فسخ خواهد شد. یوونتوس حدود 5/2 میلیون پوند درآمد از‌ این بازی کسب کرد و جریمه بازی نکردن رونالدو یک‌چهارم این مبلغ است.


به این ترتیب اوضاع برای شرکت فاستا می‌تواند وخیم شود. مؤسسه حقوقی میونگان هشدار داده اگر تا هفته آینده پول بلیت تماشاگران پس داده نشود، بیش از 2هزار طرفدار (که تعدادشان رو به افزایش است) از ‌این مؤسسه شکایت خواهند کرد. رابین جانگ، مدیر اجرایی فاستا قول داده در این زمینه کاری انجام دهد. در سال 2010 هم بارسلونا از سئول بازدید کرد، سپس شرکتی که آنها را آورده بود ورشکست شد.


این ماجراها نشان می‌دهد تورهای تیم‌ها در آسیا با تغییرات گسترده‌ای همراه بوده است. حالا شرکت‌های کوچک‌تر دست به کارهای بزرگ‌تر از توان خود می‌زنند و باشگاه‌های بزرگ را به کشورهای آسیایی دعوت می‌کنند. در ‌این مسابقات، معمولاً باشگاه‌های بزرگ اروپایی با هم بازی می‌کنند و این مسابقات نام «جام قهرمانان بین‌المللی» را به خود اختصاص داده است. همچنین شرکت‌های بزرگی مانند راکوتن ژاپن هستند که می‌توانند هزینه سفر تیم‌های بزرگ را تقبل کنند. راکوتن اسپانسر بارسلونا است و یک بازی دوستانه بین این تیم و ویسل کوبه که متعلق به خود شرکت راکوتن است ترتیب داد. یا گروه فوتبال‌سیتی، باشگاه منچسترسیتی را به ژاپن برد تا با یوکوهاما مارینوس که مالک بخشی از سهام آن است بازی کند.


چنین قراردادهایی باعث کاهش ریسک می‌شود. طرفداران در آسیا دوست ندارند به آنها بی‌احترامی شود. رئال در تور چین در سال 2005 اوضاع بدی پیدا کرد و کهکشانی‌های این تیم طوری رفتار کردند که انگار از این سفر ناراضی هستند. اما رئال توانست از این مشکل رهایی یابد و شهرتش را در این کشور ترمیم کند. آیا یوونتوس هم می‌تواند چنین کاری را انجام دهد؟


جان دردن


منبع :ایران ورزشی

دیدگاه‌ها