کد خبر : 1688797 | 21 خرداد 1399 ساعت 11:17 | 8.8K بازدید | 0 دیدگاه

دربی والنسیا؛ هیجان در کنار رودخانه توریا

دربی شهر والنسیا در اسپانیا بین تیمهای والنسیا و لوانته در سالهای اخیر به یکی از شهرآوردهای مهم و پرهیجان فوتبال اسپانیا تبدیل شده است.

دربی والنسیا؛ هیجان در  کنار رودخانه توریا

به گزارش "ورزش سه"، با وجود دیدار بزرگی مثل ال‌کلاسیکو که هر ساله همه نگاه‌ها را متوجه فوتبال اسپانیا می‌کند در لیگ این کشور شهرآوردهای مهم دیگری هم برگزار می‌شود که هر کدام به نوبه خود پرهیجان و حساس هستند.

 

1502080

 

دربی شهر والنسیا، سومین شهر بزرگ اسپانیا در سالهای اخیر به یکی از داغ‌ترین شهرآوردهای این کشور تبدیل شده. این دربی که در اسپانیا به دربی دل توریا معروف است نام خود را از رودخانه توریا می‌گیرد که از میانه شهر والنسیا می‌گذرد. دربی بین دو تیم این شهر، والنسیا و لوانته. علت اصلی افزایش اهمیت این دربی در سالهای اخیر پیشرفت لوانته و تبدیل شدنش به یکی از قدرتهای لالیگا بوده.

 

1502079

 

لوانته که در اسپانیا به لقب قورباغه‌ها مشهور است نسبت به حریف بزرگ‌تر همشهری‌اش والنسیا قدمت بیشتری دارد. باشگاه فوتبال لوانته اولین بازی خود را در سال 1909 برگزار کرده و مقرش در محله ساحلی شهر، کابانیال بوده. باشگاه فوتبال والنسیا اما در سال 1919 تاسیس شده و مقرش نزدیک به مرکز شهر در محله مستایا بوده. یک سال بعد از تاسیس والنسیا اولین دربی شهر بین این دو تیم برگزار می‌شود. دربی در رقابتهایی موسوم به قهرمانی منطقه‌ای والنسیا.

 

با شروع لالیگا در فصل 1928-1929، والنسیا کار خود را از دسته دوم شروع می‌کند و ظرف سه سال جواز صعود به دسته برتر را بدست می‌آورد. "لوس چه" خیلی زود خود را به عنوان یکی از بزرگترین باشگاه‌های اسپانیا مطرح کرده و اولین قهرمانی‌اش در لالیگا را در فصل 1941-1942 بدست می‌آورد. والنسیا در سالهای بعدی دو بار دیگر هم جام قهرمانی این لیگ را نصیب خود می‌کند.

 

 

اما در جبهه لوانته، این باشگاه بعد از آنکه در سال 1939 با باشگاه خیمناستیکو فوتبال تلفیق می‌شود در فصل 1945-1946 به دسته دوم لالیگا راه می‌یابد و در سال 1963 برای اولین بار بازی در دسته برتر لالیگا را تجربه می‌کند. به این ترتیب اولین دربی لالیگایی شهر والنسیا در تاریخ 28 سپتامبر 1963 در استادیوم مستایا برگزار شده و با پیروزی 5-3 والنسیای میزبان به پایان می‌رسد. آن مسابقه تا همین امروز پرگل‌ترین دربی والنسیا است. لوانته فصل بعد انتقام این شکست را می‌گیرد و در خانه آن روزهایش، استادیو دوالخو حریف را 1-0 شکست می‌دهد.

 

1502081

 

در سالهای بعدی وقتی والنسیا در فصلهای 1970-1971، 2001-2002 و 2003-2004 فاتح لالیگا می‌شود، لوانته در هر سه فصل در دسته‌ پایین‌تر حضور دارد و تنها می‌تواند شاهد افتخارآفرینی رقیب سنتی‌اش باشد. اما لوانته زمانی که در فصل 2004-2005 دوباره به لالیگا برمی‌گردد این بار مسیر متفاوتی را پیموده و خود را به عنوان یکی از تیمهای مطرح لالیگا به همه می‌شناساند. لوانته در شانزده فصل اخیر لالیگا دوازده فصل در دسته برتر این لیگ حضور داشته و حالا دیگر به یکی از تیمهای همیشگی دسته اول این لیگ تبدیل شده.

 

با اینکه تیم بزرگتر شهر، والنسیا، در دربی‌ها بیشتر پیروز شده و آمار به مراتب بهتری دارد ولی والنسیا تا کنون هرگز نتوانسته در یک فصل، هر دو دربی رفت و برگشت را به سود خود به پایان برساند. پیروزی 5-1 والنسیا در فصل 2007 که با هت‌تریک داوید ویا ممکن شد تا امروز با اختلاف‌ترین پیروزی در تاریخ این دربی است.

 

بزرگترین پیروزی لوانته در دربی به پیروزی 4-2 این تیم مقابل والنسیا در فصل 2006-2007 برمی‌گردد.

 

جو رقابت شدید بین دو تیم باعث شده در طول سالهای جنجالهای زیادی بوجود بیاید. گل پر حرف و حدیث میستا، مهاجم ملانسیا در سال 2005 که از آن به عنوان گل شبح یاد می‌شود تا امروز یکی از سوژه‌های داغ بحث‌های هواداری دو تیم است. یا هواداران لوانته هنوز از تصمیم داور دربی برای قبول کردن گلی که خوان ماتا در سال 2011 به ثمر رساند و آنها آن را آفساید می‌دانند ناراحت و عصبانی‌اند.

 

انتقال بازیکن بین این دو رقیب سنتی البته اتفاق نادری نبوده. رویهم‌رفته در طول این چند دهه 100 بازیکن بین دو تیم جابجا شده‌اند. یکی از معروف‌ترین آنها فاس ویکلس اسطوره هلندی است که در دهه شصت برای هر دو تیم همسایه گلهای زیادی به ثمر رسانده. پردراگ میاتوویچ مهاجم اهل مونته‌نگرو هم در اولین سالهای قرن بیست و یکم برای هر دو باشگاه بازی کرده و مدتی هم در رئال مادرید حضور داشته. از جدیدترین بازیکنهای دو تیم می‌توان به ویسنته رودریگز، خوان‌فران گارسیا، آیسر دل هورنو و خاویر فارینوس یاد کرد که هم پیراهن سفید والنسیا و هم پیراهن مشکی-آبی-قرمز لوانته را به تن کرده‌اند.

 

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا laliga
This Content Is Provided By Laliga In Partnership With Varzesh3

 

دیدگاه‌ها