کد خبر : 1827926 | 16 خرداد 1401 ساعت 17:40 | 45.1K بازدید | 17 دیدگاه

گاهی در فوتبال باید تصمیمات بزرگی گرفته شود

بیاتی‌نیا: نکونام برای استقلال گزینه خوبی است، اما...

محسن بیاتی‌نیا می‌گوید که به‌دلیل آشنایی با فضای فوتبال ایران، نکونام گزینه خوبی برای نیمکت استقلال است.

بیاتی‌نیا: نکونام برای استقلال گزینه خوبی است، اما...

به گزارش "ورزش سه"، بحث انتخاب سرمربی جدید استقلال به سوژه روز رسانه‌ها تبدیل شده است. در کنار چند گزینه خارجی که نام آنها بارها در رسانه‌ها مطرح شده، جواد نکونام اصلی‌ترین گزینه داخلی برای مدیران باشگاه است. او با آجورلو و در تیم پاس تهران همکاری نزدیکی داشته و این دو می‌توانند زوج خوبی را در استقلال تشکیل دهند.

محسن بیاتی‌نیا نیز ب‌همراه این دو در پاس تهران سابقه همکاری دارد. بازیکنی که به مانند نکونام برای استقلال به میدان رفته و موفق به گلزنی شده است. بیاتی‌نیا معتقد است که نکونام می‌تواند گزینه خوبی برای استقلال باشد به شرطی که او برخی از تفکراتش در فولاد را در زمان حضور در استقلال تغییر دهد.

بیاتی نیا در گفت‌وگویی پیرامون شایعات حضور نکونام، مزایا و معایب این انتخاب، فرصت هواداران به کادرفنی جدید و... با خبرنگار ورزش سه به صحبت پرداخت که در زیر می‌خوانیم:

* استقلال توانست پس از سال‌ها قهرمان لیگ شود. به‌طور کلی نظر شما درباره لیگ بیست و یکم چیست؟
اول از همه باید به استقلال تبریک بگویم. آنها توانستند رکورد خوبی را به ثبت برسانند و بدون شکست قهرمان شوند. به تیم‌هایی که رقیب استقلال بودند و توانستند لیگ را گرم کنند نیز تبریک می‌گویم. استقلال امسال یک تیم خوب و هجومی بود که بدون باخت قهرمان شد و یک رکورد را برای خودش به‌جا گذاشت. به نظر من استقلال در مقاطعی از فصل نیز می‌توانست امتیازات بیشتری کسب کند. اما به هر دلیلی این‌گونه نشد. تنها دوره‌ای که استقلال این‌قدر خوب بازی می‌کرد، مربوط به زمان حضور استراماچونی بود که بعدش آن اتفاقات افتاد. به‌طور کلی، استقلال در لیگ بیست و یکم نسبت به سال‌های گذشته، در شرایط آرمانی‌تری بود.

* فرهاد مجیدی از استقلال جدا شد. چه نظری درخصوص این جدایی دارید و اگر شما جای مجیدی بودید، چه تصمیمی می‌گرفتید؟ در تیم می‌ماندید یا همین تصمیمی را می‌گرفتید که فرهاد گرفت؟
همان اندازه‌ای که یک بازیکن دوست دارد راهی تیم‌هایی شود که به پیشرفت او کمک کند، هر سرمربی نیز همین دیدگاه را دارد. نمی‌توانیم بگوییم اگر جای کسی باشیم چه اتفاقی رخ می‌دهد چون هر کسی برای خودش یک تصمیمی می‌گیرد. من به تصمیم فرهاد مجیدی احترام می‌گذارم. من جای او نیستم که بگویم در استقلال می‌ماندم یا خیر. نه، هر کسی تصمیم خاص خودش را دارد. اما من به تصمیمی که هر مربی‌ای برای جابه‌جا شدن می‌گیرد، احترام می‌گذارم. باید به تصمیم آن مربی احترام گذاشت. حالا می‌خواهد این سرمربی فرهاد مجیدی باشد یا هر مربی دیگری که قهرمان شده و قصد دارد راهی تیم دیگری شود.

1663093

* بعد از جدایی مجیدی، اکنون نکونام گزینه نخست مدیران استقلال است. شما با جواد هم‌تیمی بوده‌اید و شناخت خوبی از او دارید. دیدگاه‌تان درباره احتمال مربیگری نکونام در استقلال چیست؟
اینکه نکونام بخواهد سرمربی شود یا نه به نظر من بستگی ندارد که من بخواهم تعیین کنم او سرمربی استقلال شود یا خیر. اما من حیث المجموع، نکونام کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران بوده است. او تجربه مربیگری در لیگ برتر را با تیمی مانند فولاد داشته و همچنین سابقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارد. تمام آن شاخصه‌هایی که لازمه حضور یک مربی در استقلال است؛ نکونام در کارنامه‌اش دارد. شاید در روزهای نخستی که فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی انتخاب شد، خیلی‌ها به او اعتماد نمی‌کردند یا خیلی‌ها معتقد بودند گزینه‌های بهتری نسبت به مجیدی وجود دارد. اما به دلیل آن دیدگاه و ثبات مدیریتی، مجیدی توانست نتیجه بگیرد. اگر همین دیدگاه در استقلال باشد و بخواهیم کمک کنیم این تیم برای سال‌های آینده نیز به موفقیت برسد، به نظر من جواد نکونام نیز می‌تواند گزینه‌ای باشد که بتواند به استقلال کمک کند. اما در کل باید مدیریت استقلال و بخش هیئت مدیره‌اش در این خصوص تصمیم بگیرند.

* جواد نکونام سابقه همکاری با آجورلو را دارد و در صورت حضور در استقلال، خیالش بابت ساخت یک تیم خوب راحت است. او از دستیار دومی آغاز کرد و با فولاد قهرمان شد. خوش بینی‌های زیادی وجود دارد که او می‌تواند با استقلال نیز به موفقیت برسد. اما تعدادی از هواداران استقلال مربی خارجی را مطالبه می‌کنند. در صورتی‌که نکونام به‌عنوان سرمربی انتخاب شود، برای پیاده کردن اندیشه‌هایش چقدر زمان نیاز دارد؟
هر تیمی که مربی جدیدی می‌آورد یا می‌خواهد پوست اندازی کند، آن مربی باید حداقل سه سال در آن تیم کار کند. حتی در کشورهای دیگری مانند انگلیس، شاید چند سال اضافه‌تر به یک مربی فرصت بدهند. در تیم‌هایی مانند آرسنال و منچستر این‌گونه است.

* خود فرهاد هم بعد از سه دوره حضور روی نیمکت استقلال توانست قهرمان شود...
بله این مسئله زمان می‌برد. به این دلیل که شما باید تیمتان را بشناسید. باید بازیکنان را بشناسید. باید تفکراتی که دارید؛ پیاده کنید. هر فصل باید از بازیکنان جدیدی استفاده کنید، نقاط ضعف و قوتتان را بشناسید. برای هر تیم و هر مربی در دنیا این اتفاق رخ می‌دهد و این برای همه است. اما اینکه هواداران تا چه زمانی باید صبر کنند، دو دیدگاه وجود دارد. فوتبال یک بخش حرفه‌ای دارد و یک بخش احساسی. اگر ما بخواهیم فقط بخش احساسی را در نظر بگیریم، باید تنها به این فکر کنیم که دیگران با چه چیزی خوشحال می‌شوند که این غلط است. ما باید به این فکر کنیم که در فوتبال یک جاهایی باید تصمیمات بزرگی گرفته شود. ممکن است مخالفت‌هایی به‌وجود بیاید، اما اگر تصمیم ما درست باشد، همان مخالفان به موافقان ما تبدیل می‌شوند. باشگاه استقلال باید یکی از بهترین تصمیمات خود را بگیرد و به نظر من اکنون هوادار، باید به مدیریت باشگاه آرامش بدهد تا برای آینده استقلال، بهترین تصمیم را بگیرد.

* مخالفان نکونام معتقدند که او در فولاد یک بازی دفاعی انجام می‌دهد. در حالی‌که استقلال در لیگ بیست و یکم با استفاده از نقطه قوت بزرگش یعنی تشکیل یک خط دفاعی خوب به قهرمانی رسید و این نشان می‌دهد فقط حمله کردن ملاک اصلی نیست و با خوب دفاع کردن هم می‌توان قهرمان شد. به نظر شما نکونام می‌تواند به مانند تیم مجیدی با همین فلسفه خوب دفاع کردن، موفق شود؟
هر سرمربی‌ای یک فلسفه خاص خودش را دارد. چون مجیدی با آن سبک قهرمان شده، نمی‌توان گفت که استقلال فقط با این سبکِ تیمِ فرهاد قهرمان می‌شود. هر مربی‌ای یک‌سری دیدگاه و بحث‌های تاکتیکی خاص خودش را دارد؛در طول فصل، یک‌سری انتخاب‌هایی دارد و یک‌سری بازیکنان خاص را برای خودش انتخاب می‌کند چون می‌خواهد به هدف تاکتیکی‌اش برسد. اما اگر مربی ایرانی به جای فرهاد مجیدی بیاید، فقط کمی کار برایش سخت‌تر می‌شود چون انتظارها نسبت به آن مربی جدید بیشتر می‌شود. شاید این باعث سختی کار شود. شاید اگر یک مربی خارجی را به جای فرهاد بیاورید، تماشاگر مقداری بیشتر صبوری کند ولی درباره نکونام این‌گونه نباشد. در کل با توجه به اینکه جواد فوتبال ایران را می‌شناسد، جوان است و می‌تواند کمک کند، به نظر من انتخاب نکونام نسبت به سرمربی خارجی گزینه خوبی باشد. اما او کار سختی پس از فرهاد مجیدی دارد. در نهایت خیلی از تفکراتی که او در فولاد داشته یا سبکی که در این تیم داشته، به نظر من باید آنها را تغییر دهد.

دیدگاه‌ها