کد خبر : 1838938 | 27 مرداد 1401 ساعت 11:41 | 141.8K بازدید | 28 دیدگاه

"اسب تروا" در اولدترافورد

رونالدو؛ مامور مخفی گواردیولا برای فروپاشی منچستر!

با گذشت یک سال از حضور رونالدو در اولدترافورد حالا مشخص می‌شود گواردیولا چگونه به طرزی ناخواسته رقیب همشهری را از دور رقابت خارج کرد!

رونالدو؛ مامور مخفی گواردیولا برای فروپاشی منچستر!

به گزارش "ورزش سه" شرایط داخلی باشگاه منچستریونایتد روز به روز و گاهی ساعت به ساعت پیچیده‌تر می‌شود. تیمی که در بازی‌های دوستانه پیش‌فصل نتایج عالی گرفته بود و هوادارانش را امیدوار کرده بود، در همان دو بازی ابتدای فصل ۶ گل خورد و چنان درهم شکست که همه را در بهت فرو برد.

یکی از مهمترین مسائل باشگاه منچستریونایتد از دو ماه پیش تا امروز، کریستیانو رونالدو است؛ بازیکنی که تقریبا ۹۰ درصد از زمان تمرینات پیش‌فصل را دور از تیمش گذراند تا باشگاه را تحت فشار برای موافقت با جدایی خود قرار دهد.

رونالدو در آستانه شروع بازی‌های لیگ برتر، به تمرینات یونایتد پیوست اما به نظر می‌رسد ‌دو شکست سنگین مقابل برایتون و برنتفورد باعث شد بار دیگر برای جدایی از یونایتد تلاش کند.

* درخواست فوری الکس فرگوسن

تقریبا یک سال پیش در همین روزها بود که یک انتقال مهم اما سریع به وقوع پیوست؛ ابتدا خبر تمایل پپ گواردیولا و باشگاه منچسترسیتی به جذب رونالدو همه را غافلگیر کرد و خیلی زود خبر از آبی به قرمز تغییر رنگ داد؛ چون باشگاه منچستریونایتد در واکنشی سریع وارد مذاکرات مستقیم با بازیکن تازه جداشده از یوونتوس شد.
رونالدو پای قرارداد با منچستریونایتد را امضا کرد. سرالکس فرگوسن گفت: «او باید به اینجا می‌آمد. من نمی‌توانستم کریستیانو را در پیراهن من‌سیتی ببینم.» رونالدو هم پس از چند هفته در مصاحبه‌ای تلویزیونی تائید کرد که: «نمی‌توانستم درخواست سرالکس را رد کنم.»
منچستریونایتد در فصل پیش از آن یعنی فصل ۲۱-۲۰۲۰ نایب‌ قهرمان انگلیس شده بود. تیم اوله گونار سولشر ۷۴ امتیاز گرفته بود و بالاتر از لیورپول و چلسی، پشت سر قهرمان لیگ یعنی سیتی فصل را تمام کرده بود.
یونایتد در نیمه دوم آن فصل، یک تیم آماده و هماهنگ بود؛ تیمی که با محوریت اسکات مک‌تومینای و فرد در قلب خط میانی و ترکیب سه نفره پل پوگبا، برونو فرناندز و مارکوس رشفورد پشت سر ادینسون کاوانی یا میسون گرین‌وود در سیستم ۱-۳-۲-۴ بسیار هماهنگ بازی می‌کرد.
تیم سولشر در آن فصل مقابل حریفان بزرگ و رقبای سنتی هم نتایج نسبتا خوبی گرفته بود. شکل بازی دفاع-ضدحمله یونایتد مقابل تیم‌های قدرتمند معمولا جواب می‌داد و منچسترسیتی در خانه خود مقابل همین استراتژی یونایتد ناکام بود و به قرمزهای منچستر باخته بود.
درواقع تیمی که این روزها اینقدر ضعیف به نظر می‌رسد، دو فصل قبل با همین بازیکنان در خط میانی یعنی با فرد و مک‌تومینای و فرناندز و رشفورد، دومین تیم برتر انگلیس بود.
رونالدو در نخستین بازی با پیراهن یونایتد دو گل به نیوکاسل زد و بازگشتی باشکوه به اولدترافورد داشت اما در ادامه چه شد که وضعیت چنین از مثبت به منفی تغییر کرد؟

1736218

* خانواده‌ای که از هم پاشید

رونالدو در ۳۷ سالگی با خودش موقعیت‌شناسی را به یونایتد آورد اما در مهم‌ترین شاخصه بازی تیم سولشر یعنی «سرعت انتقال از دفاع به حمله» اختلال ایجاد کرد.
یونایتد پیش از آمدن رونالدو هم در اجرای دفاع پرفشار و پرسینگ از بالای زمین چنان فعال نبود اما در اجرای سبک دفاع-ضدحمله موثرترین تیم لیگ برتر محسوب می‌شد.
به این ترتیب اضافه شدن رونالدو به ترکیب یونایتد، معادل افزوده‌شدن «فردیت» به یک تیم بود اما بهبود «شکل تیمی» با این خرید ایجاد نشد.
و در ادامه زمانی که شکست‌ها و روزهای بحرانی از راه رسید، یونایتد به سرعت چهره یک خانواده دوپاره را به خود دید؛ در یک سو «مجموعه‌ای از افراد که احساس شکست و ناکامی می‌کنند» و در سوی دیگر، «یک نفر که به دلیل سوابق درخشان، خودش را بخشی از آن مجموعه ناکام نمی‌داند» و همچون عضوی بیرون از خانواده، مشغول سرزنش خانواده شکست‌خورده است؛ چیزی که تا چند ماه پیش نشانه‌هایی از آن حس می‌شد اما امروز دیگر تبدیل به یک واقعیت روشن شده است.
کافی است واکنش رونالدو پس از بازی با برنتفورد و تصویر بیرون آمدن او از زمین بازی و نادیده گرفتن اریک تن‌هاخ را به یاد بیاوریم.

* پیشنهاد دردسرساز گواردیولا برای سولشر

رونالدو در فصل گذشته رکوردهای ویژه‌ای با پیراهن منچستریونایتد در لیگ ثبت کرد: ۱۸ گل و ۳ پاس گل. او گل‌های متعدد و مهمی هم در لیگ قهرمانان اروپا زد که شاید مهمترین آنها، گل دقیقه ۹۰ او به آتالانتا در ایتالیا بود؛ گلی که تقریبا خیال هواداران یونایتد را از صعود به مرحله حذفی آسوده کرد.
رونالدو حتی در نیمه دوم فصل، در مقطعی که تیمش به شدت افت کرده بود، در گلزنی موفق بود. در یک نمونه، زدن سه گل به تاتنهام در اولدترافورد آن هم در اوج رقابت دو تیم برای کسب رتبه چهارم جدول، یک کار بزرگ بود که رونالدو انجام داد.
این گل‌ها و این اعداد یک واقعیت در پیوند با آمادگی فنی رونالدو است اما دو واقعیت دیگر مرتبط با انتقال رونالدو به یونایتد؛ یعنی تضعیف تیم در انتقال از دفاع به حمله و به هم ریختن روابط داخل تیم را نفی نمی‌کند.
تمام این مسائل از پیشنهاد منچسترسیتی به رونالدو آغاز شد؛ پیشنهادی که باعث شد باشگاه منچستریونایتد که با داشتن گرین‌وود و کاوانی حتی عجله‌ای برای خرید مهاجم نداشت هم به تکاپو بیفتد و ظرف ۴۸ ساعت رونالدو را جذب کند.
حالا که ماجرای یونایتد و رونالدو اینقدر پیچیده شده، در بازنگری وقایع روزهای مربوط به پیشنهاد منچسترسیتی و تلاش یونایتد برای بازگرداندن رونالدو به اولدترافورد، می‌توان به ماجرای «اسب تروا» فکر کرد.
در جنگ تروا، یونانی‌ها وقتی در نبرد با اهالی شهر تروا موفق به غلبه بر دشمن خود نشدند، یک اسب چوبی بزرگ ساختند، آن را در شهر تروا رها کردند و وانمود کردند که جنگ برایشان به پایان رسیده و شهر را ترک کرده‌اند.

1736219

جنگجویان تروا هم حضور این اسب چوبی در شهر خود را به فال نیک گرفتند اما با غروب خورشید، تعداد زیادی جنگجوی یونانی از داخل اسب چوبی بیرون آمدند، دروازه‌های شهر را به روی همرزمان خود باز کردند و همین باعث پیروزی نهایی یونانی‌ها در جنگ شد.
قیاس ماجرای اسب تروا با پیشنهاد سیتی به رونالدو یک قیاس کلی است. درواقع زمانی که سیتی به رونالدو پیشنهاد داد، تیم گواردیولا به یک مهاجم کلاسیک نیاز داشت و او فکر نمی‌کرد با دادن پیشنهاد به این ستاره پرتغالی، باشگاه منچستریونایتد اینگونه تحریک شود و واکنش نشان بدهد.
اما از زاویه منچستریونایتد، ماجرای اسب تروا دقیقا اتفاق افتاد؛ باشگاهی که به مهاجم نیاز جدی نداشت، از حضور رونالدو در بازار نقل و انتقالات ذوق‌زده شد و از تصاحب چیزی استقبال کرد که لزوما برایش مفید نبود.
از زمانی که سولشر جای ژوزه مورینیو را در باشگاه منچستریونایتد گرفته بود، مهمترین تحول داخلی در تیم، بهبود روابط میان اعضای تیم بود.
یونایتد دو فصل قبل که شاید بهترین فصل فوتبالی خود پس از دوران فرگوسن را سپری می‌کرد، تیمی متحد با کمترین حواشی را داشت و در جریان بازی‌ها هم نمایشی کم‌استرس داشت.
اما از اوایل فصل گذشته سولشر دیگر در کنترل رختکن و کنترل حواشی هم موفق نبود. مسئله لزوما این نیست که رونالدو مقصر به هم خوردن این تعادل در روابط اعضای تیم بود. مسئله شاید این است که تیم منچستریونایتد و سولشر شاید آمادگی کنترل چنین شخصیت بزرگی را داخل مجموعه خود نداشتند.
اما در هر دو روایت، جذب رونالدو برای یونایتد به رغم گل‌های فراوانی که زده، یک انتقال مثبت ارزیابی نمی‌شود.

* افکار ستاره بزرگ، واقعیت بازار

اکنون یونایتد و رونالدو هر دو در موقعیتی تراژیک گرفتار شده‌اند. باشگاه منچستریونایتد حتی با حفظ رونالدو، نیاز جدی به جذب مهاجم داشته و دارد اما هنوز نتوانسته یک مهاجم مناسب جذب کند. داروین نونیز گزینه اصلی تن‌هاخ در نقل و انتقالات بود که به لیورپول پیوست. آنتونی مهاجم آژاکس هم در فهرست تن‌هاخ بود اما با قیمتی که آژاکس روی او گذاشت، عملا انتقالش به اولدترافورد منتفی شد.
در این شرایط رونالدو بیش از یک ماه برای جدایی از یونایتد، اصرار و خبرسازی کرده است. در سوی دیگر، رونالدو فکر می‌کند برایش ضروری است که از یونایتد جدا شود. او احتمالا وضعیت خودش را با لیونل مسی مقایسه می‌کند که عضو یک تیم پرستاره در لیگی با سطح رقابت بسیار پایین است و به همین دلیل خیالش از رسیدن به قهرمانی لیگ فرانسه و حضور در لیگ قهرمانان و بهتر کردن رکورد گلزنی در آن، آسوده است.
درحالی که رونالدو در رقابتی‌ترین لیگ جهان، عضو یک تیم بحران‌زده است که این فصل در لیگ قهرمانان حضور ندارد و به نظر نمی‌رسد که سهمیه فصل آینده را هم بتواند کسب کند.
به همین دلایل است که یکی از نزدیکان او چند هفته پیش درباره تصمیم رونالدو برای جدایی از یونایتد گفته بود که: «او فکر می‌کند ماندنش در یونایتد، به وجهه و اعتبارش لطمه می‌زند.»
اما افکار و احساسات درونی رونالدو یک چیز است و واقعیت بازار نقل و انتقالات یک چیز دیگر. درواقع به رغم فشار فزاینده رونالدو به باشگاه منچستریونایتد برای فسخ قراردادش، این ستاره بزرگ خریدار جدی در بازار ندارد.

1736220

* پاسخ دردناک رئال به رونالدو

همین چند روز پیش وقتی فلورنتیو پرس مدیرعامل باشگاه رئال مادرید داشت وارد سالن یک مراسم می‌شد، یکی از هواداران رئال با فریاد از او خواست که رونالدو را جذب کند و پرس در واکنش گفت: «رونالدو حالا ۳۸ ساله است.» چند باشگاه دیگر مثل اینتر، میلان و بایرن‌مونیخ هم با همین رویکرد مدیرعامل رئال، تلاش جدی برای جذب رونالدو نداشته‌اند.
حالا کار به جایی رسیده که یک زوج از همدیگر خسته و آزرده هستند اما جدایی برایشان ممکن نیست. از یک سو برای یونایتد که در جذب مهاجم موفق نبوده، ممکن نیست که از شر یک بازیکن دردسرساز راحت شود و از سوی دیگر رونالدو نمی‌تواند خودش را از ناکامی دنباله‌دار منچستریونایتد جدا کند.
البته در چند روز گذشته گزارش‌هایی منتشر شده که باشگاه منچستریونایتد در صورت جذب مهاجم تا روز پایانی فعالیت نقل و انتقالات تابستان یعنی ۳۱ اوت، با جدایی رونالدو موافقت خواهد کرد اما احتمالات و جملات شرطی، تمام مسائل مربوط به سرنوشت رونالدو را دربرگرفته است و هنوز کسی نمی‌داند سرانجام همزیستی دردناک یونایتد و رونالدو چه خواهد بود.

* «همین امروز حرف بزن»

رونالدو امروز در تازه‌ترین واکنش به موقعیتش در منچستریونایتد، مدعی شده که اغلب گزارش‌ها و اخبار رسانه‌ها در مورد او دروغ است و حتی گفته «فقط پنج خبر مرتبط با وضعیت او در یونایتد درست بوده است.»
رونالدو تاکید کرده که تا دو هفته دیگر درباره همه چیز صحبت خواهد کرد. گری نویل همبازی رونالدو در دوره قبلی حضور او در یونایتد اما به حرف‌های تازه رونالدو واکنش نشان داده و گفته: «چرا بزرگ‌ترین بازیکن تمام تاریخ از نظر من، باید دو هفته برای گفتن حقیقت صبر کند؟ همین امروز بلند شو و حرف بزن.»

1736227

منبع: بی‌بی‌سی

دیدگاه‌ها