کد خبر : 1854240 | 28 آبان 1401 ساعت 12:58 | 175.2K بازدید | 74 دیدگاه

الکل؟ مشکل شما این است؟ سه ساعت در روز نخورید!

پاسخ جنجالی رییس فیفا به انتقاد از قطر

جانی اینفانتینو، رییس فیفا، صحبت‌های عجیبی را در آستانه آغاز جام جهانی 2022 قطر مطرح کرد.

پاسخ جنجالی رییس فیفا به انتقاد از قطر

به گزارش "ورزش سه"، برگزاری جام جهانی 2022 قطر همواره با انتقادهای بسیاری همراه بود و این مسئله حتی در آستانه برگزاری این مسابقات نیز ادامه دارد. 
بحث کارگرهای مهاجری و رفتار صورت گرفته با آنها و مرگ تعداد قابل توجهی از این افراد به موضوعی برای حمله به قطر تبدیل شده و از سوی دیگر مسائل مربوط به نقض حقوق بشر در این کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است. 
با این حال، فیفا در طول این مدت تمام تلاشش را کرده که از تصمیمی که برای اهدای میزبانی به این کشور اتخاذ کرده دفاع کند و حتی چند روز قبل نامه‌ای به فدراسیون‌های فوتبال هر 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها ارسال کرد و از آنها خواست که فقط درباره مسائل فوتبالی اظهارنظر کنند و قطر را تحت فشار قرار ندهند.

1765402


اینفانتینو در نشست خبری صبح امروزش نیز صحبت‌های عجیبی را مطرح کرد و مدعی شد که نیازی به دفاع از قطر و میزبانی این کشور ندارد. 
رییس فیفا با اشاره به انتقادهای مطرح شده درباره کارگران مهاجر گفت:« این استاندارد دو گانه اروپا را به خوبی نشان می‌ دهد. من اروپایی هستم این قاره در طول 3000 سال گذشته رفتارهای بدی در سراسر دنیا داشته و باید تا 3000 سال آینده به عذرخواهی ادامه دهد، پیش از آن که بخواهد به بقیه درس اخلاقی بدهد. من داستان خودم را به خاطر دارم. من پسر کارگران مهاجر هستم. والدین من خیلی خیلی سخت تحت شرایطی دشوار کار می‌کردند. نه در قطر، بلکه در سوییس. به خاطر دارم که کارگران چطور کار می‌کردند و چه حقوقی داشتند. به یاد دارم که چه رفتاری در مرزها با آن‌ها می‌شد و باید بدانید که من برای 150 سال پیش نیستم!»

او با انتقاد از صحبت‌های مطرح شده از سوی بسیاری از تیم‌های اروپایی اظهار داشت:« اگر اروپا واقعا برای سرنوشت مردم اهمیت قائل است، می‌تواند از طریق کانال‌های قانونی اقدام کند تا بعضی از این کارگرها را به اروپا ببرد و به آنها امید و آینده ببخشد. من این انتقادها را درک نمی‌کنم. بسیاری از موارد عالی و بدون نقص نیستند اما اصلاح زمان می‌برد. ما باید همیشه به آینه نگاه کنیم و به یاد داشته باشیم از کجا آمدیم. در این صورت به این شکل بقیه را متهم نخواهیم کرد، بلکه آنها را کنار خودمان حفظ خواهیم کرد و آنها را متقاعد می‌کنیم که مسیر ما درست است. این که چون بقیه نظری متفاوت با ما دارند آنها را طرد کنیم درست نیست. ما سازمان ملل نیستیم و تنها سلاح ما توپ است.»

1765403

اینفانتینو درباره تغییرات ایجاد شده در قطر اضافه کرد:« این دروس اخلاق یک طرفه صرفا ریا و تزویر است. من تعجب می‌کنم که چرا کسی پیشرفت‌های ایجاد شده از سال 2016 را نمی‌بیند. رویارویی با انتقادها از تصمیمی که 12 سال پیش گرفته شده است آسان نیست. قطر آماده است و این بهترین جام جهانی تاریخ خواهد بود. چند شرکت اروپایی که در طول این سال‌ها میلیون و میلیاردها یورو از قطر درآمد داشتند درباره حقوق کارگران صحبت کردند؟ هیچ شرکتی این کار را نکرد چون سودش را کاهش می‌داد. اما ما این کار را در فیفا انجام دادیم. »

او در ادامه مدعی شد:« من قطری، عرب، آفریقایی، معلول یا کارگر مهاجر نیستم اما آنها را درک می‌کنم. من نیازی به دفاع از قطر ندارم چون آنها خودشان از خودشان دفاع خواهند کرد. من از فوتبال و عدالت دفاع می‌کنم. 25000 نفر در هشت سال گذشته به خاطر سیاست مهاجرتی اروپا از دنیا رفتند اما کسی به دنبال جریمه مالی نبود. برخلاف شرایط اروپا، خط مشی مهاجرتی آزاد قطر به افراد بسیاری فرصت یافتن کار قانونی در اینجا را داده است تا درآمدی 10 برابر بیشتر از کشورشان داشته باشند و به نجات خانواده‌هایشان کمک کنند.»

1765405

رییس فیفا در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت نوشیدن الکل در جام جهانی گفت:« اگر این بزرگترین مشکل شما در این جام جهانی است، پس من فورا استعفا می‌دهم و برای استراحت به ساحل می‌روم. هر تصمیمی در این مسابقات گرفته شده در واقع تصمیم مشترک فیفا و قطر است. اگر برای سه ساعت در روز الکل مصرف نکنید، مشکلی پیش نمی‌آید! قوانین مشابهی در اسپانیا، فرانسه و اسکاتلند هم وجود دارد. چون اینجا یک کشور مسلمان است این موضوع تا این حد بزرگ شده است؟ ما سعی خواهیم کرد که شرایط را به بهترین شکل تغییر دهیم.»

او در پاسخ به سوالی درباره حواشی مربوط به تیم ملی ایران اضافه کرد:« ما باید به یاد داشته باشیم که قرار نیست دو حکومت یا دو ایدئولوژی روبروی هم قرار بگیرند. آنها فقط دو تیم هستند که با هم بازی می‌کنند. اگر فوتبال نتواند ما را متحد کند، پس قرار است در چه دنیایی زندگی کنیم؟ ما شیوه خودمان را داریم که جواب داده است و هواداران زن در ایران به ورزشگاه رفته‌‌اند. ما به تلاش برای این که با فوتبال همه را کنار هم قرار دهیم ادامه خواهیم داد.»

اینفانتینو با اشاره به کمک قطر به 140 زن افغانستانی برای فوتبال بازی کردن در این کشور پس از به قدرت رسیدن طالبان مدعی شد:« از وزیر امور خارجه قطر ممنونم. ما توانستیم آنها را نجات دهیم و به اینجا بیاوریم اما تمامی کشورها در اروپا به جز آلبانی، درهایشان را به روی آنها بستند.»

دیدگاه‌ها