کد خبر : 1867799 | 11 بهمن 1401 ساعت 12:41 | 44K بازدید | 12 دیدگاه

هیاهوی وقت‌کشی هوشمندانه گلر فاینورد

کارشناسی عجیب‌ترین صحنه داوری این هفته اروپا

رفتار فاحش غیر ورزشی دروازه‌بان فاینورد یا فقط یک رفتار باهوش از سوی دروازه‌بان؟

کارشناسی عجیب‌ترین صحنه داوری این هفته اروپا

به گزارش "ورزش سه"، در دقیقه ۳۷ بازی بین تیم‌های توئنته و فاینورد در حالی که مهاجم توئنته برای یک پرتاب اوت آماده می‌شد و دروازه‌بان فاینورد نیز که برای دفع توپ به بیرون آمده بود و از زمین خارج شده بود برای اینکه حریف نتواند بازی را شروع کند یک توپ اضافی را به زمین پرتاب کرد و این باعث شد مهاجم با عصبانیت توپ را به سمت دروازه‌بان پرتاب کند.

این اتفاقی است که این هفته در لیگ هلند به وقوع پیوست و در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت و سئوالات زیادی به وجود آورد.

تصمیم داور در زمین بازی این بود: «اخطار برای دروازه‌بان، بدون جریمه شخصی برای مهاجمی که آماده پرتاب توپ بود و با عصبانیت توپ را به سمت دروازه‌بان پرتاب کرد.»

اول در مورد دروازه‌بان صحبت می‌کنیم. او با پرتاب توپ به داخل زمین از شروع مجدد بازی جلوگیری می‌کند. این یک رفتار غیر ورزشی است که به درستی از سوی داور با کارت زرد جریمه می‌شود.

ممکن است برخی بپرسند این به دلیل جلوگیری از یک موقعیت آشکار گلزنی (DOGSO ) نمی‌تواند یک کارت قرمز داشته باشد؟

1796895

خود پرتاب کننده اوت این شانس آشکار برای گلزنی را ندارد. زیرا از پرتاب اوت نمی‌توان مستقیم به گل رسید.

در این صحنه برای موقعیت آشکار گلزنی ( DOGSO ) و کارت قرمز زمانی قابل تصور است که یکی از هم‌تیمی‌های پرتاب کننده اوت پس از پرتاب اوت کنترل توپ را به دست بگیرد و سپس مسیر واضحی را به سمت دروازه حریف در پیش بگیرد. (بدون هیچ شانسی از سوی مدافعان حریف برای جلوگیری از گل).

ویدئو: 271183

در مورد جلوگیری از فرصت آشکار گلزنی یک نکته مهم این است که کارت قرمز برای جلوگیری از فرصت آشکار گلزنی فقط برای تخلفاتی است که منجر به ضربات آزاد یا ضربه پنالتی می‌شود. در اینجا توپ خارج از محدوده بازی بود و هنوز بازی به جریان نیفتاده پس ما نمی‌توانیم از سلب موقعیت آشکار گلزنی صحبت کنیم. اگر توپ دوم توسط دروازه‌بان پس از اجرای صحیح اوت به زمین پرتاب می‌شد و در بازی دخالت می‌کرد وضعیت فرق می‌کرد. در آن صورت اگر با آن پرتاب توپ توسط دروازه‌بان یک موقعیت آشکار گلزنی از بین می‌رفت آن‌وقت یک ضربه آزاد یا پنالتی و سپس کارت قرمز تصمیم درستی بود.

اما در مورد جریمه شخصی برای مهاجم، متن قانون را در اینجا ببینید. آیا او با خشونت توپ را به سمت دروازه‌بان پرتاب می‌کند؟ اگر این‌گونه باشد، کارت قرمز، اما این یک حدس و گمان است.‌

1796896

چیزی که ما به یقین می‌توانیم بگوییم این است که او توپ را به سمت دروازه‌بان پرتاب می‌کند. اما به سمت پایین و رو به زمین. او مستقیما توپ را به سمت بدن مهاجم پرتاب نمی‌کند و می‌توانیم بگوییم هدف او بدن مهاجم نبوده است.

این به داور اجازه می‌دهد تا این پرتاب را به عنوان یک بی‌ملاحظگی و رفتار غیر ورزشی قضاوت کند و نه یک رفتار خشونت آمیز و بی‌رحمانه.
من فکر می‌کنم کارت زرد برای هر دو بازیکن بهترین تصمیم است.

عبدالله عبدالهی داور ملی و سابق فوتبال

دیدگاه‌ها