کد خبر : 1933936 | 09 اردیبهشت 1402 ساعت 07:31 | 28.2K بازدید | 48 دیدگاه

میان سه مدعی، یحیی شناخت بیشتری از تیمش دارد؛

چراغپور: ساپینتو هر چه اشتباه بود را انجام داد

جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشور معتقد است یحیی گل‌محمدی به دلیل شناخت بیشتری که نسبت به تیمش دارد، در جنگ قهرمانی دست بالاتر را نسبت به مورایس و ساپینتو دارد.

چراغپور: ساپینتو هر چه اشتباه بود را انجام داد

به گزارش "ورزش‌سه"، رقابت‌های لیگ برتر به اوج هیجان رسیده و سه تیم بالای جدول، جدال حساسی بر سر کسب عنوان قهرمانی دارند. در حال حاضر، پرسپولیس با 57 امتیاز در صدر است و سپاهان هم با 56 امتیاز در رده دوم قرار دارد و استقلال هم با 55 امتیاز، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. در این شرایط، سخت می‌توان پیش‌بینی کرد که چه تیمی قهرمان لیگ بیست و دوم می‌شود. 
جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در خصوص این شرایط، به «ایران» گفت: «در پیش‌بینی‌ها چند آیتم را باید در نظر بگیریم وگرنه این پیش‌بینی علمی نمی‌شود و نظر، علاقه و تعصب در آن دخیل می‌شود. نکته اول این است که تیم‌های پیش روی این سه تیم یک جور نیستند و متفاوتند که این بسیار تأثیر‌گذار است. ضمن اینکه تیم‌ها، ساختار، بازیکنان و مربیان مختلفی دارند که این تفاوت‌ها را به وجود می‌آورد. مثل تورنمنت نیست که همه در یک گروه باشند و همه با هم بازی کنند که بگوییم انگلیس – ولز این طور شد، ایران – انگلیس آن طور شد و آمریکا – ولز این طور می‌شود.»
او با بیان اینکه ما در بازی پرسپولیس و استقلال با اتفاق تازه‌ای مواجه شدیم، مثال جالبی زد: «مربیان مانند خلبان‌هایی هستند که می‌خواهند هواپیماهای بوئینگ 747 را بلند کنند. هر تیمی بوئینگ 747 و هر مربی واقعاً خلبان است. بنابراین اگر در شرایط خاصی که در آسمان به وجود می‌آید، خلبان تسلط روی مکانیزم آن هواپیما نداشته باشد، سانحه به وجود می‌آید. تیم‌ها تا وقتی که در زمین تمرین هستند، مانند هواپیمایی هستند که روی باند نشسته است، اما وقتی به استادیوم می‌روند و در مسابقه مقابل تماشاگر قرار می‌گیرند، مانند آغاز لحظه پرواز است. کدام خلبان تسلط بیشتری دارد؟ آن کسی که هواپیمایش را بهتر می‌شناسد. حالا کدام مربی تسلط دارد؟ آن کسی که ساختار فوتبالی تیمش را بشناسد.»
چراغپور ادامه داد: «ما در دربی به وضوح دیدیم که شناخت مربی استقلال از تیمش، بیش از 40 درصد نیست و چون با مربی‌ای مواجه شد که 85 الی 90 درصد تیمش را می‌شناسد و خواص بازیکنانش را می‌داند، در این مواجهه شکست خورد و یحیی گل محمدی برنده شد.»

1868283

این کارشناس به بیان جزئیات بیشتری از آنالیز دربی پرداخت: «در این دیدار، مهدی قایدی در سمت چپ خط حمله بازی می‌کرد. این در حالی است که او برای موفقیت یک ترکیب دو نفره می‌خواهد. مثل زمانی که شیخ دیاباته کنارش بود. اصلاً علت اصلی اوج گرفتن قایدی در فوتبال ایران، دیاباته بود که این بازیکن به او پاس می‌داد و گل می‌زد و او به این پاس می‌داد و گل می‌زد. حالا تفاوت‌های آندره‌آ استراماچونی را با ریکاردو ساپینتو ببینید. این مربی از پیمان بابایی در نوک حمله استفاده کرد. در حالی که او نوک نیست. بابایی با بدنش و سینه نمی‌تواند استپ کند و بچرخد و نه حرکت انفجاری می‌کند. در حالی یک توپ انفجاری به عیسی آل کثیر رسید و دیدید چه کار کرد. البته حادثه‌هایی رخ داد و آن صحنه برای استقلال قطعاً پنالتی بود. ممکن است آقای پیام حیدری بگوید ندیدم یا بازیکن سر خورد ولی با هر قاعده و قانونی آن صحنه پنالتی بود. اما اگر از آن صحنه عبور کنیم، بابایی تنها یک بار به توپ ضربه زد و همه بار حمله روی دوش قایدی رفت.»

در بیشتر بازی‌های استقلال، امیر ارسلان مطهری فیکس بود ولی این بار بابایی در ترکیب اصلی قرار گرفت. آیا این به همان شناخت 40 درصدی ساپینتو برمی‌گردد؟ چراغپور به این سؤال پاسخ داد: «بله همین‌طور است. شما می‌دانید مطهری چه کاره است و چه توپی را می‌زند و چه را نه. حالا ساپینتو از بابایی چند بار از ابتدای فصل به صورت فیکس استفاده کرده است؟ کم. بعد در پرفشارترین بازی و در دیداری که مشخص است میانه زمین استقلال یارگیری می‌شود و نمی‌تواند توپ پخش کند، تغییرات می‌دهند. بعد استقلال، یک طراح نمی‌خواهد که پاس در عمق یا ضربدری بدهد؟ روزبه چشمی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ خیر. پشت آنها عارف غلامی بود که یک کارت گرفت و یک کارت دیگر هم می‌توانست بگیرد. بنابراین غلامی، چشمی و بابایی در ترکیب استقلال دچار مشکل هستند. آیا مربی این تیم شناخت داشته است؟ به این‌ها باید به تعویض غلط هم اضافه کرد. زمانی که تیم عقب است، جعفر سلمانی دفاع چپ بیرون می‌رود و رضا میرزایی دفاع راست و راست پا به جای او می‌آید. من بی‌طرف هستم ولی اسم این کار را عدم شناخت تیم خودی می‌گذاریم. البته آن بازی که استقلال شش گل می‌زند یا تیم‌های دیگر را می‌برد، باید گفت که مهره‌های استقلال واقعاً کارآمد هستند. خود قایدی یک تیم است اما وقتی ساپینتو مقابل تیمی مانند پرسپولیس که مربی‌اش تیمش را خوب می‌شناسد، هر چه اشتباه بود، انجام داد.»

1868282

چراغپور یادآور شد: «در سمت مقابل، یحیی بازیکن سریع و انفجاری‌اش را بیرون نگه داشت و از مهدی عبدی در ترکیب اصلی استفاده کرد. عبدی مدافعان استقلال را خسته کرد و وقتی انرژی‌شان تمام شد، آل‌کثیر را وارد میدان کرد. ضمن اینکه مصدومیت کوین یامگا هم مشکلات استقلال را بیشتر کرد.»
استقلال در این فصل، رفت و برگشت به سپاهان باخته، مقابل پرسپولیس مساوی کرده و باخته و بازی رفت را هم به تراکتور باخته است. این تیم از بین تیم‌های بالای جدول، فقط گل گهر را برده. چراغپور در این باره گفت: «من این اتفاق را این طور می‌بینم که استقلال برابر تیم‌هایی که خود بازیکنان این تیم را در زمین رها کنی، می‌برند، سه امتیاز را می‌گیرد اما ساپینتو برابر تیم‌هایی که مربیان‌شان استراتژی دارند، نتیجه نمی‌گیرد. به اعتقاد من، سطح ساپینتو از استراماچونی پایین‌تر است و با سر و صداهایش ظاهر‌سازی می‌کند. داور هم با چشم غیر مسلح داوری می‌کند و پنالتی که نگرفت اشتباه بود ولی این رفتار درست نیست.»
این کارشناس عنوان کرد: «اگر بخواهیم به ابتدای صحبت‌های‌مان برگردیم، باید گفت که یحیی مسلط‌ترین مربی بین مربیان این سه تیم است. هم از سرمربی سپاهان و هم از سرمربی استقلال. پرسپولیس یک بازی دست و پا گیر با گل گهر دارد. اما استقلال دو بازی سخت با تراکتور و مس رفسنجان دارد. سپاهان هم با تیم‌هایی مثل نفت مسجدسلیمان بازی دارد که اگرچه در انتهای جدول هستند ولی چنگ و دندان نشان می‌دهند. آنها برای آبروی خودشان تلاش می‌کنند و بازی با این تیم‌ها خطرناک است. ضمن اینکه بازیکنان‌شان هم می‌دانند که اگر تیمشان سقوط کند، از لحاظ مالی میلیاردی ضرر می‌کنند و برای همین از جان مایه می‌گذارند تا به موفقیت برسند.»

دیدگاه‌ها