کد خبر : 1671875 | 12 اسفند 1398 ساعت 14:32 | 27.1K بازدید | 0 دیدگاه

پیچیدگی‌ عجیب قدرت در سکوهای آلیانز آرنا

اسم رمز جنجال بازی هوفنهایم؛ شیکریا!

بعد از جنجال های دیدار بایرن مونیخ و هوفنهایم و بالا گرفتن تنش بین مدیریت باشگاه و هواداران، اهمیت متشکل ترین گروه هواداران افراطی بایرن بیش از پیش خود را نشان داده است.

اسم رمز جنجال بازی هوفنهایم؛ شیکریا!

به گزارش "ورزش سه"، تا روز شنبه رابطه مدیریت باشگاه بایرن مونیخ و گروه شیکریا، گروهی متشکل از افراطی‌ترین هواداران بایرن مونیخ رابطه‌ای بود که می‌شد تحت عنوان یک رابطه خوب دو طرفه توصیف شود. ولی این شرایط حالا تغییر کرده است. حالا در مونیخ بین گروه هواداران بایرن مونیخ که با نام زودکوروه یا سکوی جنوبی معروفند و باشگاه یک جنگ سرد در جریان است.

 

قوی‌ترین اسلحه باشگاه در این جنگ سرد، سهمیه بلیطی است که به گروه‌های هواداری اختصاص می‌دهد. اگر یک گروه هواداری بلیط‌های کمتری از باشگاه دریافت کند میزان تاثیرگذاری‌اش در سکوها کاهش خواهد یافت.

 

 

1482470

 

 

کارل هاینس رومینیگه رئیس باشگاه روز شنبه و بعد از جنجال‌هایی که در استادیوم هوفن‌هایم اتفاق افتاد مثل پدری که بچه‌هایش شیطنت کرده اند و حالا در حال توبیخ آنها است، با هواداران باشگاه صحبت کرد. این در حالی است که روز پنج‌شنبه همه گروه‌های هواداری بایرن و از جمله شیکریا در شهر مونیخ در جشن بزرگ مراسم 120 سالگی باشگاه شرکت کرده بودند و به نظر می‌رسید رابطه هواداران و باشگاه دیگر هرگز بهتر از این نخواهد بود.

 

اما این تصویر از روز جمعه شروع به ترک برداشتن کرد. زمانی که حدود هزار هوادار بایرن برای تماشای تیم زیر 23سال باشگاه به استادیوم رفته و از وسایل آتش‌زایی استفاده کردند که در آلمان ممنوع است. اما یک روز بعد، روز شنبه در هوفنهایم بزرگترین ضربه به این رابطه وارد شد و هواداران بایرن با نمایش پلاکاردهایی بسیار توهین‌‌آمیز خطاب به مالک ثروتمند هوفن‌هایم خشم مدیران باشگاه خود را برانگیختند و آنها را مجبور به واکنش کردند.

 

باشگاه‌های آلمانی از مدت ها پیش سعی کرده‌اند از برخورد تند با هواداران افراطی خود خودداری کننند و به خصوص اعلام کرده‌اند که وجود هواداران منتقد و دارای حساسیت سیاسی را برای باشگاه‌هایشان مثبت می‌دانند. اما با اتفاقی که در هوفن‌هایم افتاد ممکن است پای دادگاه‌ها به میان کشیده شود و بایرن نمی‌خواهد خود را در این مهلکه گرفتار کند. کلاوس هولتزن‌بایم می‌گوید شیکریا بزرگترین گروه متشکل هواداران افراطی بایرن تا روز شنبه با باشگاه رابطه خوب و نزدیکی داشته ولی حالا پل های پشت سر به کلی خراب شده است. جالب اینجا است که تا پیش از اتفاقی که در هوفن‌هایم افتاد، رابطه باشگاه بایرن با قطر که باعث شده بود هواداران عمدتا چپ شیکریا به این دلیل انتقاداتی را به مدیران بایرن وارد کنند نتوانسته بود کلیت رابطه دو طرف را تخریب کند.

 

1482321

 

رومینیگه نمی‌توانست باور کند در حالی که در ورزشگاه هوفنهایم در کنار دتمار هوپ رئیس و مالک باشگاه هوفنهایم نشسته است، هواداران افراطی بایرن در ابراز همبستگی با دشمن سنتی خود هواداران بوروسیا دورتموند شروع به توهین به هوپ کنند.

 

گروه رسمی‌تر هواداران بایرن مونیخ موسوم به یار دوازدهم به تقبیح عملکرد هواداران حاضر در استادیوم هوفن‌هایم و شیکریا پرداخت و گفت بنرهایی که به نمایش گذاشته شده زشت و غیر قابل قبول بوده. شاید به همین خاطر بود که رومینیگه از اظهارات اولیه  خود کوتاه آمد و گفت باشگاه قصد ندارد کل هواداران را تنبیه کند بلکه به دنبال مجازات افراد خاطی خواهد بود.

 

یکی از کارشناسان روابط هواداری فوتبال در آلمان می‌گوید با این همه صحبت های رومینیگه بسیار تند بوده. او در این باره گفت:" تا جایی که من می‌بینم پتانسیل زیادی برای درگیری شدید بین باشگاه و هواداران وجود دارد".

 

 

1482440

 

 

اما شیکریا به خصوص از زمان انتقال استادیوم باشگاه از استادیوم المپیک مونیخ به آلیانز آرنا قدرت به مراتب بیشتری پیدا کرده و کوبیدن آن برای رومینیگه یا مدیریت باشگاه به هیچ وجه ساده نخواهد بود. در گذشته شیکریا با گروه هواداری رسمی یار دوازهم رابطه خصمانه‌ای داشت ولی به مرور زمان اختلافات اصولی دو طرف حل شده و حالا شیکریا به یکی از مهمترین وزنه‌های هواداری باشگاه بایرن تبدیل شده است. شیکریا علاوه بر مسائل فوتبالی در حوزه سیاست هم فعال است و کمپین‌های سیاسی متعددی برگزارکرده است. اعضای شیکریا در سال 2014 به دلیل فعالیت‌های خود علیه تبعیض و نژادپرستی در استادیوم‌ها از سوی فدراسیون فوتبال آلمان تحسین شده و جایزه‌ای دریافت کردند.

 

همین خصلت سیاسی شیکریا باعث شده انتقادهای اخیر رومینیگه و باشگاه از این گروه بیشتر به عنوان یک مخالفت سیاسی تفسیر شود تا مخالفتی اخلاقی یا عمل‌گرایانه. یکی از اعضای این گروه در گفتگو با رسانه‌های آلمانی با مطرح کردن این مساله گفته بود باشگاه بایرن می‌خواهد خودش را پشت رقابت سنتی بین مونیخ و دورتموند پنهان کرده و شیکریا را به همراهی کردن با دشمن سنتی متهم کند ولی مساله اصلی مدیران باشگاه این است که از موضع‌گیری‌های سیاسی شیکریا راضی نیستند.

 

 

1482895

 

دیدگاه‌ها