کد خبر : 1673340 | 21 اسفند 1398 ساعت 15:27 | 50.5K بازدید | 0 دیدگاه

آشنایی با یک نابغه و رشته جدیدش

در آسمان ایران از خوشحالی اشک بریزید!(عکس)

«پرنده ایرانی» یا «پدر پرواز ایران» لقب هایی است که بعد از انجام پروازهای موفق بین المللی به پسوند نام مهدی نقدی پری سنجاق شده است.

در آسمان ایران از خوشحالی اشک بریزید!(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، شوق پرواز در آسمان و قدم زدن روی ابرها آرزوی دیرینه انسان بوده و احتمالا به همین دلیل در فرهنگ و سنت جوامع مختلف به طور مکرر از پریدن به عنوان عنصر بی بدیلی که نشانه موفقیت انسانهاست یاد می کند. در فرهنگ خودمان هم از راه رفتن روی ابرها برای توصیف خوشبختی و کامیابی افراد نام برده می شود و با گذشت سالهای طولانی به ضرب المثل بدل شده است. تعداد ایرانی هایی که حقیقتا روی ابرها راه بروند و پرواز در ارتفاع چند هزار متری را تجربه کرده باشند به شدت محدود است و مهدی نقدی پری، تنها مربی آموزش وینگسوت (پرواز با لباس های بالدار) و سقوط آزاد یکی از همین افراد است. کسی که به عنوان نخستین مربی پروازی ایران شناخته می شود و رکورد پرواز در ارتفاع 4 هزار متری را یدک می کشد.

 

1484731


 

از پاراگلایدر تا وینگسوت


مهدی نقدی پری 22 گواهینامه داخلی پرواز و گواهینامه مرببیگری بین المللی سقوط آزاد دارد و بین عشق پروازها یک چهره کاملا شناخته شده است اما در جامعه ورزش ایران تا حدودی گمنام مانده. او تجربه پرواز با وینگسوت بر فراز آسمان روسیه و سقوط آزاد همراه با پرچم ایران در آسمان مسکو و امارات را در کارنامه دارد اما موفقیتهایی از این دست معمولا در انبوه خبرهایی که درباره ورزش های پرطرفدار منتشر می شود پنهان مانده است.مهدی نقدی پری، یکی از مربیان انجمن سقوط آزاد(اسکای دایوینگ) آمریکاست که از سال 1390 وارد دنیای پرواز شده و نخستین فرد ساکن ایران است که توانسته این مدرک را از این سازمان دریافت کند. او که در ورزش سقوط آزاد یک چهره شناخته شده و بین المللی است درباره آشنایی اش با یکی از شگفت انگیزترین ورزش های دنیا می گوید:«به واسطه پاراگلایدر با پرواز آشنا شدم اما پاراگلایدر ورزش آرامی است و من شیفته سرعت بودم. یک بار هم در برنامه آموزش پرواز پلیس ویژه تهران شرکت کردم اما پروازهایی که آنجا انجام می شد با آنچه از قاب تلویزیون می دیدم تفاوت داشت و باز هم مرا راضی نکرد. بعد از تحقیقات فراوان متوجه شدم دوره های آموزشی سقوط آزاد و وینگسوت در روسیه برگزار می شود و بلافاصله عازم این کشور شدم. بعد از گذراندن دوره های مختلف، وینگسوت را تجربه کردم و در کشورهای مختلفی مثل روسیه، امارات و قطر پروازهای موفقی داشتم.»مهدی نقدی پری حالا در کنار مربیگری، وینگسوت هم انجام می دهد و در کشورهای مختلف بالغ بر 200 پرواز وینگسوت داشته است.

 

1484732


مثل یک پرنده


«پرنده ایرانی» یا «پدر پرواز ایران» لقب هایی است که بعد از انجام پروازهای موفق بین المللی به پسوند نام مهدی نقدی پری سنجاق شده و خیلی ها او را به عنوان نابغه ایرانی که رویاهایش را در آسمان دنبال می کند می شناسند. او بارها پرواز در ارتفاع 4 هزار متری را تجربه کرده و آن را با قدم زدن روی ابرها مقایسه می کند:«بعد از بیرون پریدن از هواپیما خود را در محاصره ابرها می بینید و گاهی از حفره هایی که بین ابرها ایجاد می شود باید مسیر جدید را انتخاب کنید. لباس خفاشی پرواز، مثل هواپیما عمل می کند و این امکان را به شما می دهد که روی هوا شناور باشید و حرکت کنید. با حرکات بدن هم می توانید تغییر مسیر بدهید و مثل پرنده ها برای حرکت به سمت چپ و راست از دست ها یا همان بال های چپ و راست استفاده کنید. حتی با حرکت سر می توانید تغییر مسیر بدهید و سرعت پروازتان را کم یا زیاد کنید. این لذتی است که اگر یک بار تجربه کنید دیگر قادر به ترک آن نخواهید بود.» در ورزش های هوایی به ویژه وینگسوت، سرعت یک عامل تعیین کننده است و گاهی ثانیه ها برای انجام یک پرواز موفق تاثیرگذار است. نقدی پری، رعایت زمان و ارتفاع امن پرواز را یکی از کلیدی ترین نکاتی می داند که هنگام پرواز باید رعایت شود:«هنگام پرواز باید هر حرکتی را درست و به موقع انجام بدهید و در غیر این صورت تحت فشار قرار می گیرید و وارد شرایط اضطراری می شوید. مثلا اگر در ارتفاع 1200 متری چتر را باز نکنید و به ارتفاع 1800 متری برسید و باز هم چتر را باز نکنید در ارتفاع 500 یا 600 متری وارد مرحله اضطراری می شوید و در چنین مواقعی صدم ثانیه ها تعیین کننده می شوند.»

 

1484724

 

1484726


 

پرواز از نوع مدیری!


کل فرآیند یک پرواز موفق چیزی بین 20 تا 25 دقیقه زمان می برد و یکی از عجیب ترین حس های عالم در همین بازه زمانی نسبتا کوتاه به فرد پروازکننده القا می شود. نقدی پری می گوید این همان حسی است که در متون قدیمی و افسانه ها بارها به آن اشاره شده است و می شود در واقعیت آن را لمس کرد:«وقتی به ارتفاع 4 هزار متری می رسید و در هواپیما باز می شود و به بیرون می پرید 60 ثانیه با سرعت 200 کیلومتر در ساعت سقوط می کنید. بعد از سقوط در ارتفاع 3500 پایی چتر را باز می کنید و بعد از بیرون پریدن، بین 4 تا 5 دقیقه بعد فرود می آئید.

 

1484727

 

کل مدت زمان پرواز بین 20 تا 25 دقیقه زمان می برد اما به حدی حالتان را خوب می کند که به این نوع پرواز اعتیاد پیدا می کنید. گاهی اوقات شاگردانم از فرط هیجان و خوشحالی در آسمان فریاد می کشند و اشک می ریزند.»طبق تحقیقاتی که توسط یکی از اساتید ایرانی یکی از دانشگاههای کانادا انجام شده، مدیران ارشدی که ورزش های پرهیجانی مثل سقوط آزاد و وینگسوت را تجربه می کنند در کارشان موفق ترند. این دسته از مدیران با پرواز بر ترس های شخصی شان غلبه می کنند و نیمکره های چپ و راست مغزشان هماهنگی بهتری پیدا می کنند تا تصمیمات بهتر و شجاعانه تری بگیرند. مهدی نقدی پری در حال تدارک یک دوره آموزش پرواز برای مدیران ارشد کشور است.او برای آشنایی عموم با این ورزش و گسترش سقوط آزاد و وینگسوت در ایران یک وب سایت به آدرس اینترنتی mehdinaghdipari.com راه انداخته که در سه ماه اخیر 20 هزار نفر از آن بازدید کرده اند. او این تعداد بازدید کننده را نشانه علاقه به پرواز در ایران می داند:«اگر کسی تمکن مالی داشته باشد و از نظر جسمانی هم مشکلی نداشته باشد طی یک هفته می تواند دوره آموزش پرواز را سپری کند. مبتدی ها معمولا از پرواز می ترسند و من مهارت، جسارت و اعتماد به نفس را به آنها آموزش می دهم. بد نیست بدانید که این پرواز از دوچرخه سواری هم امن تر است چون وضع هوا و کیفیت چترها و لباس کاملا کنترل شده است. در سقوط آزاد و وینگسوت به طور همزمان از دو چتر استفاده می شود و اگر برای چتر اول مشکلی پیش بیاید می توانید از چتر دوم استفاده کنید. اگر در بدبینانه ترین حالت، بدون باز کردن چتر اول و دوم از هواپیما بیرون بپرید، در داخل تجهیزات شما کامپیوتری تعبیه شده که در ارتفاع مشخصی به طور خودکار چتر را باز می کند. بنا بر این ترس در وینگسوت و سقوط آزاد معنای چندانی ندارد.»

 

1484730

دیدگاه‌ها