کد خبر : 1729852 | 17 دی 1399 ساعت 14:02 | 40.2K بازدید | 7 دیدگاه

دربی تضمین نمی‌پذیرد!

استقلال با تمام قوا برای فتح شهرآورد 94

نتایج دربی‌های گذشته نشان داده، وضعیت دو تیم پیش از رویارویی، تضمینی برای موفقیت در شهرآورد نبوده و نخواهد بود.

استقلال با تمام قوا برای فتح شهرآورد 94

به گزارش "ورزش سه" سپری شدنِ کمتر از یک دقیقه از آغاز دیدار مقابل آلومینیوم کافی بود، تا ثابت شود استقلال روز چندان ساده‌ای را برابر شاگردان رسول خطیبی تجربه نخواهد کرد. خطری که می‌توانست سرنوشت دیگری از این دیدار خانگی برای آبی پوشان رقم بزند. هوشیاری مهاجم آلومینیوم با دخالت عارف غلامی همراه شد تا نیمکت نشینان آلومینیوم به نشانه اعتراض نسبت به عدم اعلام پنالتی همه از جایشان بلند شوند.


مظاهری ، لک؛ جذابترین دوئل دربی
این در حالی است که این پایان کار نبود و دقایقی بعد پاکدل می‌توانست دروازه استقلال را در مصافی تک‌به‌تک باز کند، ولی این بار نوبت به رشید رسید تا بازهم ثابت کند بی‌جهت نیست که او را در حال حاضر یکی از آماده‌ترین بازیکنان حال حاضر لیگ برتر می‌دانند. گلری که این روزها مثل یک الماس خوش‌تراش در ترکیب تیمش می‌درخشد اما چه کسی است که نداند تمام این تعریف و تمجیدات به نمایش او در اولین تجربه حضور در شهرآورد تهران بستگی دارد، درست همانند همپای خودش در تیم رقیب که قطعاً تماشای دوئل این دو گلر آماده می‌تواند تنها یکی از جذابیت‌های دربی 94 باشد.

 

1553184

 


مخالفت رسول با دفاع اتوبوسی مقابل استقلال
به بازی برمی‌گردیم، جایی که پس از چند حمله از سوی تیم میهمان، که از ابتدا مشخص بود برخلاف بسیاری از تیم‌ها که در آزادی مقابل استقلال به یک دفاع صرف رو می‌آورند، به‌هیچ‌وجه قصد پرداختن به چنین تفکری را ندارد و این بدون شک برمی‌گردد به جسارت همیشگی رسول خطیبی که البته بزرگ‌ترین نقطه قوت او نیز در امر مربیگری به‌حساب می‌آید.


گل اول استقلال برای خروج ارسلان و فرشید از بحران
بعد از گذشت 20 دقیقه از جریان بازی، صدرنشین فعلی لیگ، بازی را در اختیار گرفت و از این لحظه بود که تمام اتفاقات خوب برای پسران آبی در آستانه حساس‌ترین بازی نیم‌فصل برایشان رقم خورد.
دقیقه 37 این دیدار بالاخره انتظار برای دومین گل ارسلان به پایان رسید، مهاجمی که پس از گلزنی در اولین دیدار استقلال در این فصل، علی‌رغم تمام تلاشی که در این 8 بازی گذشته از خودش نشان داد، شمار گل‌هایش روی عدد یک متوقف شده بود و حالا گل زنی او حتماً خبر خوبی برای فکری و کمک‌هایش محسوب خواهد شد. ارزش این گل وقتی بیشتر می‌شود که سازنده آن نیز کمتر از زننده‌اش در طی این فصل، کم موردانتقاد تند هواداران و رسانه‌ها قرار نگرفته بود. فرشید اسماعیلی حالا پس از پشت سر گذاشتن حاشیه‌های اخیر دوباره در ترکیب ثابت تیم قرار گرفت و جواب این اعتماد را با یک پاس گل به‌خوبی داد تا نشان دهد می‌خواهد روز دوشنبه از ابتدا به میدان برود. این گل حاصل همکاری دو بازیکنی بود که سابقه گلزنی در دربی را هم دارند و قطعاً در صورت آمادگی می‌توانند عصای دست فکری در مهم‌ترین آزمون دوران مربیگری‌اش باشند.

 

 


خط حمله استقلال، خط دفاع پرسپولیس؛ نقطه عطف دربی
نیمه دوم با توجه به جلو کشیدن سفید پوشان اراکی کار برای استقلال تا حدی راحت‌تر شده بود، از طرفی رسول هر چه تعویض هجومی می‌کرد، میانه میدانش خالی‌تر شد و استقلال فرصت‌های زیادی را برای گلزنی به دست آورد، خصوصاً پس از ورود دیاباته بعد از مدت‌ها غیبت، که حضور امیدوارکننده او، با یک پاس گل برای مهدی قایدی همراه شد. بدون هیچ تردیدی حضور آماده این بازیکن و تشکیل زوج خط حمله فصل قبل، بهترین خبر ممکن برای هواداران و کادر فنی استقلال است، بازیکنی که در دو بازی رفت‌وبرگشت لیگ نوزدهم به دلایل مصدومیت برابر پرسپولیس به میدان نرفته و به همین خاطر انگیزه زیادی برای بازی در این دیدار خواهد داشت. بهتاش فریبا یکی از پیشکسوتان استقلال معتقد است شیخ دیاباته اگر آماده باشد 50 در صد تیم است. ادعایی که چندان گزاف به نظر نمی‌رسد. به‌هرحال وجود او در دربی می‌تواند برای استقلال بسیار تعیین‌کننده باشد اما از طرفی مدافعان پرسپولیس در این چند وقت اخیر تا دلتان بخواهد مهاجم طراز اول دیده‌اند و مهارش کردند. به‌هرحال به نظرمی رسد جدال خط حمله استقلال و خط دفاع پرسپولیس نقطه عطف دربی پیش رو خواهد بود.

 

 


برای اولین بار در طی فصل استقلال مصدومی ندارد

استقلال بازی یکی مانده به دربی را بدون دادن کوچک‌ترین تلفاتی برد و در کمال ناباوری پس از ماه‌ها انتظار روز دوشنبه 22 دی‌ماه در شرایطی قدم به دیدار مقابل دشمن قسم‌خورده‌اش می‌گذارد که تمامی بازیکنانش را در اختیار دارد، که درواقع ‌یکی دیگر از همان اتفاقات خوب برای محمود فکری است. البته این نکته را هم باید نظر گرفت که برخلاف یحیی، فکری حالا با بازگشت همه مهره‌هایش علاوه بر تعیین و انتخاب 11 بازیکن ابتدایی برای ورد به زمین، دستش برای هرگونه تغییری باز است و این امر با توجه به قانون 5 تعویض می‌تواند برگ برنده استقلال به شمار بیاید. (البته به شرطی که تعویض‌ها درست و به‌موقع انجام شود)

 

 


صدرنشینی قطعی استقلال پس از 1713 روز
پیروزی مقابل آلومینیوم اراک با توجه به نتیجه تساوی شب گذشته پرسپولیس برابر سپاهان، علاوه بر تمام موارد فوق، یک اتفاق خوب دیگر را هم برای آبی پوشان پایتخت رقم زد و آن صدرنشینی قطعی این تیم پس از گذشت حدود 4 سال و نیم یا به عبارتی 1713 روز است. آخرین صدرنشینی استقلال برمی‌گردد به هفته بیست و هشتم لیگ پانزدهم که آن‌ها توانستند با پیروزی برابر سایپا صدر جدول را از پرسپولیس پس بگیرند اما در پایان، این استقلال خوزستان بود که به مقام قهرمانی لیگ پانزدهم رسید. فصل گذشته استقلالِ استراماچونی در شرایطی به صدر جدول رسیده بود که چند روز بعد، پس از انجام بازی عقب‌افتاده سپاهان، صدر جدول را از دست داد، اما این صدرنشینی آن‌هم در فاصله کمتر از 5 روز تا شروع حساس‌ترین بازی نیم‌فصل ایران یا حتی آسیا، قطعاً موجب خواهد شد بازیکنان استقلال با اعتمادبه‌نفس بیشتری نسبت به حریفشان پا به میدان بگذارند.


پیروزی در دربی بهترین مرهم برای التیام باخت اولسان
همه این وقایع خوش در حالی رخ‌داده است که پرسپولیس پس از سال‌ها ترک تازی در سطح اول فوتبال ایران و حضور در دو فینال آسیا طی سه سال گذشته، هنوز درگیر تبعات ناشی از شکست مقابل اولسان هیوندایی در فینال لیگ قهرمانان آسیا است. آن‌ها بعدازاین بازی در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر به ترتیب برابر نساجی، ذوب‌آهن و سپاهان، در سه دیدار متوالی تن به سه تساوی داده‌اند و درمجموع شرایط خیلی خوبی را تجربه نمی‌کنند و این در حالی است که یحیی و شاگردانش به‌خوبی می‌دانند که کسب برتری مقابل استقلال با هر قیمتی قادر است علاوه بر پشت سر گذاشتن تمام این روزهای سخت، تا حدی غم شکست تلخشان را برابر اولسان را التیام ببخشد و این فرصتی است که بعید به نظر می‌رسد یحیی و شاگردانش بخواهند به همین سادگی از کنار آن عبور کنند.

 


موفقیت در دربی مستقل از وضعیت دو تیم  
 با تمامی این تفاصیل، آن دسته از علاقه‌مندان به فوتبال ایران که روح شهرآورد تهران را به‌عنوان یکی از حساس‌ترین دربی‌های دنیا شناخته‌اند و آن را حتی لمس کرده‌اند، به‌خوبی می‌دانند که تمامی این اتفاقات خوب و بد را حتی اگر به توان هزار هم برسانی بازهم این دیدار معادلات خاص خودش را دارد و نتیجه آن به وضعیت این دو تیم چندان وابسته نیست که امیدواریم هردو تیم فارغ از همه حساسیت‌های موجود ارائه گر یک دربی واقعی باشند.

 

 


آرزو برای اخرین دربی بدون تماشگر
از حالا می‌توان حدس زد که عدم حضور تماشاگران تا چه حد از جذابیت‌های بی‌شمار این دیدار کم خواهد کرد که از همین‌جا دعا می‌کنیم این آخرین باری باشد که دربی را در این فضای سرد و خالی از هوادار تجربه می‌کنیم. بدون شک حضور هواداران دو تیم که حتی از شب قبل از بازی به استقبال این دیدار می‌روند جزو لاینفک و جدانشدنی این بازی حساس است. در پایان این مطلب با توجه به سکوهای خالی ورزشگاه می‌توان به بازیکنان دو تیم گفت "جای هوادارانتان خالی نباشد"

 

1557308

 

نویسنده: کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها