کد خبر : 1818753 | 20 فروردين 1401 ساعت 14:07 | 74K بازدید | 4 دیدگاه

روایت تلخ یک زندگی در مستند گازا؛

ستاره‌ای که به دست رسانه‌ها نابود شد

مستند گازا که روایت زندگی پل گاسکویین، ستاره سابق تیم ملی انگلیس، است توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

ستاره‌ای که به دست رسانه‌ها نابود شد

به گزارش "ورزش سه"، این روایت داستان را لو نمی‌دهد اگر بدانیم که به جز صحنه آغازین و پایانی این فیلم در نزدیکی دریاچه ماهی‌گیری همپشایر، سایر صحنه‌ها از آرشیو گرفته شده است. 
پل گاسکویین در جلسه پرسش و پاسخ این مستند دو قسمتی که قرار است به زودی در BBC پخش شود حضور نداشت و به نظر می‌رسد که ستاره سابق فوتبال انگلیس در دنیای واقعی از آنچه در فیلم نشان داده شده نیز مردم‌گریزتر است. 
به ما گفته شد که گاسکویین تمایلی به رویارویی با رسانه‌ها ندارد و تصمیم گرفته در هتل محل اقامتش بماند. با این حال هیچ سندی دال بر این نیست که غیبت او ریشه در عدم اطمینانش به رسانه‌ها داشته باشد. اما تصاویری که از ظهور درخشان و افول او در این مستند به تصویر کشیده شده نشان می‌دهد که او حق دارد هر بدگمانی و تردیدی در این باره داشته باشد. 
روایت اصلی گازا در واقع خیانتی است که به خاطر پول به او شده است. این داستان مردی است که بی‌رحمانه مورد استفاده قرار گرفتن و در نهایت تا مرز جنون و خودکشی پیش برده شد و مقصر تمامی این اتفاقات اقدامات خبیثانه و اغلب غیرقانونی رسانه‌ها بود. 
پیرس مورگان در یکی از صحنه‌های پایانی این مستند می‌گوید:« من همیشه این مفهوم افسانه‌ای را دوست داشتم که روزنامه‌ها به هیچ چیز بیشتر از بالا بردن و سپس زمین زدن افراد علاقه ندارند. ما آنها را بالا می‌بریم اما آنها  خودشان هستند که خودشان را زمین می‌زنند. اگر آنها انتخاب‌های اشتباهی داشته باشند، پس باید بهای شهرتی که دارند را بپردازند.»
جای تردیدی نیست که پل گاسکویین اشتباهات بسیاری داشت، گاهی انتخاب‌های غیرقابل توجیهی در طول دوران پر فراز و نشیب زندگی‌اش که در مستند گازا به تصویر کشیده شده انجام داد، از انتخاب‌هایی که در دوران اولیه بازی به عنوان هافبکی نوجوان و با استعداد داشت تا اقداماتی که پس از کنار گذاشته شدن از تیم ملی انگلیس پیش از جام جهانی 1998 انجام داد. 
با این حال، نمی‌توان با آنا، خواهر گاسکویین، مخالفت کرد که زندگی او با بحران‌ها و آشفتگی‌های بسیار کمتری روبرو می‌شد اگر نقش رسانه‌ها در آن کم‌رنگ‌تر بود. 

1201651


یک بازه زمانی 16 ساله طول کشید تا این بازیکن درخشان که یک ملت را شیفته خودش کرده بود و به نظر می‌رسد که می‌تواند کل دنیا را با یک توپ روی پایش داشته باشد به فردی با اعتیاد نابودکننده به نوشیدنی‌های الکلی تبدیل شد و زندگی شخصی او به صفحه اصلی روزنامه‌ها و مجلات راه پیدا کرد. 
در میانه چرخه جنگ بین خبر بین الملل متعلق به روپرت مرداک و گروه خبری میرر به سرکردگی روبرت مکسول، گاسکویین گاهی سودی هم برد اما در اکثر موارد تنها منبع سو استفاده بود. 
مستند گازا که توسط سم کالینز ساخته شده بیشتر تحقیقی درباره روش‌های مزورانه و پنهانی به کار گرفته شده از سوی پر فروش‌ترین نشریات انگیسی در دهه 1990 میلادی است. 
زمانی که محبوبیت گازا در آستانه جام جهانی 1990 ایتالیا که با حذف انگلیس در نیمه نهایی در ضربات پنالتی و اعتراض جمعی به او با آن کارت زرد معروف به پایان رسید رو به افول رفت، سان قراردادی یک ساله به ارزش 250 هزار پوند با او امضا کرد. 
نیل والیس که در سال 2015 از اتهام هک کردن تلفن تبرئه شده گفت:« ما متوجه شده بودیم که اگر پول کافی بپردازیم، گازا حتی در مراسم باز کردن یک پاکت هم حاضر می‌شود. هیچکس اهمیتی به سلامتی و شرایط پل گاسکویین نمی‌داد. ما نگران بودیم چون پول زیادی روی او سرمایه‌گذاری کرده بودیم. این چه مدت طول می‌کشید؟»
افرادی که خودشان را نگران سلامتی و رفاه گاسکویین نشان می‌دادند اما در واقع صرفا به فکر منفعت خودشان بودند بارها در طول این مستند دیده می‌شوند، افرادی که اکثر آنها خبرنگاران سابق مجلات هستند که پیش از هک کردن تلفن او سعی می‌کردند ارتباطاتی را با افراد نزدیک به این بازیکن شکل داده و پولی برای فروختن دوست‌شان به آنها پرداخت کنند. 
گاسکویین در دوران پر دردسر حضورش در ایتالیا و زمانی که با لاتزیو بازی می‌کرد تصمیم گرفت که به همکاری با جین ناتیج، دستیار شخصی‌اش، خاتمه داد و او هم فورا کتابی از زندگی این بازیکن نوشت که به صورت سریالی در میرر به چاپ رسید. 

1704316
روایتی از ازدواج و جدایی او از شریل فیلز نیز در این مستند دیده می‌شود، دورانی که او تولد فرزندش را به خاطر حضور در کافه از دست داد و سپس به خاطر اتهام آزار همسرش در اتاق هتلی از اجتماع طرد شده و مورد سرزنش قرار گرفت. 
همچنین تصاویری از دوران حضور او در میدلزبورو هم در این مستند دیده می‌شود، دورانی که او چنان به مصرف نوشیدنی‌های الکلی اعتیاد پیدا کرده بود که پل مرسون، دیگر هم تیمی او که مشکلی مشابه داشت، هم خود را موظف دانست که در این باره هشدار دهد.
خط خوردن او از فهرست تیم ملی انگلیس برای جام جهانی و روندی که پس از آن برای درمان و ترک این اعتیاد طی کرد همگی در گازا دیده می‌شوند، مستندی که مدام به ما یادآوری می‌کند که گاسکویین با وجود تمام نواقصی که داشت اما یکی از بهترین بازیکنان انگلیس بود که سال‌ها زیر نظر دوربین‌های غیرقانونی قرار داشت و زندگی‌اش رو به نابودی رفت. 
پل مک‌مولان، یکی از متهمان هک تلفن همراه و خبرنگار سابق، در لحظات پایانی این مستند می‌گوید:« او به صومعه رفت تا از دست ما خلاص شود. او شاید به الکل اعتیاد داشت اما ما اهمیتی به این موضوع نمی‌دادیم. بنابراین او در نهایت به پارانویا مبتلا شد اما در واقع او پارانویید نبود. ما بودیم که این پارانویا را ایجاد کردیم.»
این مستند دو ساعته در واقع تصاویر و واقعیتی گزنده و تلخ درباره مردی است که زمانی شهرت زیادی داشت و به خاطر روح خاص و سبک زندگی‌اش معروف بود اما سرنوشتش باعث تعجب و شگفتی کسی نشد. 

منبع: گاردین

دیدگاه‌ها