کد: 238994001 تیر 1405 ساعت 17:4328K بازدید

آنری، روی کین، پاتریک ویرا و دیگران

ایران در میزگرد اسطوره‌ها: شایسته بودید

پنج چهره بزرگ دنیای فوتبال درباره بازی ایران-بلژیک حرف زدند: ایران شایسته بود و لایق یک امتیاز.
ایران در میزگرد اسطوره‌ها: شایسته بودید

به گزارش ورزش سه، بازی جذاب و نفس‌گیر ایران و بلژیک در جام جهانی ۲۰۲۶، توجه بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های بزرگ دنیا را به خود جلب کرده است. تقابل دو تیم که در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید، دیشب و امروز بارها و بارها در بزرگترین رسانه‌های دنیا توسط نامهای بزرگی از تاریخ فوتبال تحلیل شده است. از استودیوی شبکه فاکس اسپورتس با حضور زلاتان ابراهیموویچ، تیری آنری و الکسی لالاس تا میز تحلیل شبکه آی‌تی‌وی انگلیس با حضور روی کین و پاتریک ویرا. اگر چه زلاتان و روی کین چندان از جذابیت بازی راضی نبودند ولی تیری آنری و الکسی لالاس و پاتریک ویرا ایران را تیمی شایسته دانستند که حتی می‌توانست سه امتیاز را از بلژیک بگیرد. همه این تحلیل‌گران روی یک نقطه اتفاق نظر داشتند: نمایش درخشان علیرضا بیرانوند و سیوهای تماشایی‌اش که او را به یکی از بهترین و مورد توجه‌ترین گلرهای تورنمنت تبدیل کرده است.

2485147

تحلیل‌گران بین‌المللی در ارزیابی خود از این مسابقه، به دو نقطه عطف اساسی اشاره کردند؛ اول، درخشش بی‌چون‌وچرای علیرضا بیرانوند در خط دروازه ایران که با سیوهای تماشایی خود، به ویژه مهار شوت کوین دی بروینه، تحسین همگان را برانگیخت و از سوی کارشناسان به عنوان یکی از نامزدهای بهترین سیو تورنمنت معرفی شد. نقطه عطف دوم، اخراج بازیکن بلژیک در نیمه دوم بود که جریان بازی را کاملا دگرگون کرد و ایران را در موقعیت هجومی‌تری قرار داد؛ هرچند که در نهایت احتیاط هر دو تیم مانع از فروریختن دروازه‌ها شد.

در ادامه، متن کامل این دو گفتگو را می‌خوانید.

 اول به استودیوی شبکه فاکس اسپورتس می‌رویم که زلاتان ابراهیموویچ، تیری آنری و الکسی لالاس به تحلیل بازی پرداختند:

مجری فاکس اسپورت:
این تورنمنت، تورنمنت دروازه‌بان‌هاست؛ مخصوصا اونایی که شاید خیلی‌ها اسمشون رو نشنیده باشن. یه نمایش خیره‌کننده دیگه این بار از علیرضا بیرانوند تو این بازی دیدیم. زلاتان، اخراج بازیکن بلژیک قطعا کار رو براشون سخت‌تر کرد، ولی دو تا مساوی و فقط یک گل زده؟ تعجب کردی؟

زلاتان ابراهیموویچ:
منظورت اینه تورنمنت دروازه‌بان‌ها برای فالوور جمع کردنه یا سیو کردن توپ؟

مجری:
فکر کنم هر دو، فکر کنم هر دو.


زلاتان ابراهیموویچ:
باشه. همون‌طور که گفتم، نیمه اول داشتم خوابم می‌برد، نیمه دوم کلا خوابیدم. واسه همین این بازی چیز خاصی نداشت که بخوایم درباره‌اش حرف بزنیم. یه مساوی دیگه. حالا باید دید تو بازی بعدی چی میشه. ولی آره، می‌ذارم همکارام صحبت کنن.

2485143

مجری:
ما خوشحالیم که بیدار موندی، واقعا خوشحالیم. تیری، تو این بازیکنا رو خوب می‌شناسی، نظرت چیه؟

تیری آنری:
من یه کم دلم برای انگوی می‌سوزه، چون اشتباه کرد و تو اون لحظه خواست سریع جبرانش کنه. بهترین کار این بود که به دروازه‌بان اعتماد کنه و پا‌به‌پای مهاجم بدوه. به نظرم وقت داشت که بهش برسه، ولی تو اون لحظه تصمیم‌گیری سخته. بعد از اون کار برای بلژیک سخت شد، هرچند از سمت چپ موقعیت‌هایی داشتن. مثل پاس تروسار به کوین دی بروینه که دروازه‌بان یه سیو فوق‌العاده داشت. از طرفی برای ایران هم این دوراهی بود که مساوی نتیجه خوبیه، ولی می‌دیدن که می‌تونن بازی رو ببرن و این جزو برنامه‌شون نبود. باید هجومی‌تر می‌شدن ولی از ضدحمله می‌ترسیدن. یه جورایی دو دل بودن، اما در نهایت این مساوی نتیجه خوبی برای ایران بود.

مجری:
آره قطعا همین‌طوره، مخصوصا برای ایران. الکسی؟

الکسی لالاس:
آره، ما درباره این گروه و نزدیک بودن تیم‌ها به هم و رقابتی که هست حرف زدیم. درسته‌، یه کارت قرمز هم تو بازی بود. دور از جون من که بخوام از دروازه‌بانی دفاع کنم، ولی اگه قرار باشه بازی صفر صفر بشه، باید یه چیز خاص توش باشه. ما تو این بازی‌های بدون گل مدام داریم درخشش دروازه‌بان‌ها رو می‌بینیم. همون‌طور که گفتی شاید خیلیا نشناسنشون، ولی روز، روز اونا بود. بیرانوند امروز عالی بود، مخصوصا اون سیو زمینی که با دستش توپ رو اونطور درآورد؛ شاید سیو برتر تورنمنت باشه. کارش واقعا مبهوت‌کننده بود که تونست این یک امتیاز رو حفظ کنه و تیم رو تو جدول نگه داره. آره، شاید یه جاهایی می‌تونستن طمع کنن و برای برد برن، ولی با توجه به روند بازی، این یه نتیجه فوق‌العاده‌ست.

 الکسی لالاس:
زلاتان، این یکی صحنه رو نمی‌دونم بیدار بودی یا نه، ولی نزدیک بود یه گل رو از دست بدی. یه همکاری قشنگ از ایران. اونا فکر کردن همه‌چی عالیه و طبق نقشه پیش رفته، ولی وی‌آر زد تو ذوقشون؛ آفساید. طارمی باید تو آفساید نمی‌موندی. آره، خودش هم داره میگه حیف شد بهترین موقعیت ایستگاهی‌مون هدر رفت.

تیری آنری:
و این همون سیویه که درباره‌اش حرف زدیم، یه سیو خیره‌کننده. دی بروینه اونجا توپ رو برمی‌گردونه و من واقعا نمی‌دونم دروازه‌بان چطوری گرفتش. انگار فقط دستش رو گذاشت اونجا و توپ دقیقا خورد به جایی که گلر با علم غیب پیش‌بینی کرده بود توپ بره اونجا. یه سیو فوق‌العاده بود.

2485144

در ادامه به انگلیس و استودیوی تحلیلی شبکه آی‌تی‌وی می‌رویم که روی کین و پاتریک ویرا، اسطوره‌های منچستریونایتد و آرسنال به تحلیل بازی نشسته‌اند:


مجری :
پاتریک، تو این بازی رو چطور دیدی؟ چون شاید بلژیکی‌ها که نیم ساعت ده نفره بازی کردن بگن خب بازیکنای اصلی بیشتر دویدن و آماده‌تر شدن، ولی واقعش رو بخوایم بلژیک اصلا مقتدرانه بازی نکرد، مگه نه؟

پاتریک ویرا:
نه اصلا خوب نبودن. به نظرم ایران لایق این یک امتیاز بود، حتی با وجود اینکه بلژیک ده نفره چند تا موقعیت خوب ساخت. به نظرم بلژیک وقتی ده نفره شد خطرناک‌تر شد. ولی در کل نمایش ناامیدکننده‌ای از بلژیک دیدیم. به ایران تبریک میگم، خیلی منظم و فشرده بازی کردن و عالی دفاع کردن. البته وقتی یار بیشتر داشتن انتظار داشتیم موقعیت‌های بیشتری خلق کنن، ولی ظاهرا براشون سخت بود که مالکیت توپ رو حفظ کنن.

مجری:
فکر می‌کنی ایرانی‌ها از اینکه تو اون نیم ساعت ده نفره بودنِ حریف، بیشتر به خودشون اعتماد نکردن کلافه باشن؟ روی، بیل شنکلی اگه بود چی می گفت؟

روی کین:
وقتی به بازیکنا فرصت مالکیت توپ میدی، تازه زمان قضاوت کردنشون میرسه.

2485148

روی کین:
ببخشید، وقتی اونا یار بیشتر داشتن... راستش برای ایران وقتی عقب می‌نشست و دفاع می‌کرد کار راحت‌تر بود. به محض اینکه حریف ده نفره شد، انگار بازیکنای ایران نمی‌دونستن چطور از این برتری استفاده کنن. ولی اگه از کیفیت بازی بپرسی، به نظرم آشغال و واقعا بد بود. بلژیک موقعیت‌های خوبی داشت، ولی سطح پاس‌کاری، جابجایی و تصمیم‌گیری هر دو تیم خیلی پایین بود.

مجری :
پاتریک، بلژیک الان تو شرایط سختیه چون دو تا از بهترین بازیکناش فصل قبل تو ناپولی خیلی بازی نکردن و اونا دارن تو بحبوحه مسابقات اونا رو به آمادگی می‌رسونن که کار خیلی سختیه.

پاتریک ویرا:
واقعا کار سختیه و این بزرگترین معضل بلژیک تو این تورنمنته. دو تا بازیکن کلیدیشون یعنی دی بروینه و لوکاکو آماده نیستن. کاملا واضحه که سرعت لازم رو ندارن. لمس توپ‌های اول لوکاکو و ارتباطش با بقیه امروز خیلی بد بود. اونا به زمان بیشتری نیاز دارن، پس باید منتظر موند و دید چی میشه.

روی کین:
آره ولی دی بروینه باز هم تو نیمه دوم بهترین موقعیت‌ها رو ساخت. بازیکنای بزرگ کارشون همینه؛ حتی اگه کل بازی هم محو باشن، تو یه لحظه کار خودشون رو می‌کنن. اون کارش رو کرد و همون صحنه باید سرنوشت بازی رو رقم می‌زد. وقتی بازیکنا موقعیت سه چهار قدمی رو گل نمی‌کنن، دیگه چه انتظاری میشه داشت؟

2485145

مجری:
بیا اول موقعیت ایران رو ببینیم و بعد بریم سراغ دو تا موقعیت بلژیک که روی دی‌کویپر از دست داد و روی کین بهش اشاره کرد. این موقعیت طارمیه، همونی که جام جهانی قبلی دو تا گل به انگلیس زد؛ توپ رو خوب روی پاش جفت‌وجور کرد.

روی کین:
به نظرم باید گلش می‌کرد.

مجری :
انگار زیادی داشت به نحوه ضربه زدن فکر می‌کرد.

روی کین:
آره قطعا همین‌طوره، جاش خوب بود و تیزهوشی به خرج داد، ولی یه مهاجم شش‌دانگ این توپ رو گل می‌کرد، واقعا می‌گم.

اما هیس:
دی بروینه هر چقدر هم ناآماده باشه، روی اون فرار و کنترل توپش برای زنده نگه داشتن موقعیت عالی عمل کرد و توپ رو کاشت برای دی‌کویپر. دی‌کویپر نقش مهمی داشت چون با جابجایی‌هاش فضا رو برای نفوذ دی بروینه باز می‌کرد. تو نیمه دوم بلژیکی‌ها عرض زمین رو خوب حفظ کردن. تروسار خط رو نگه داشته بود و دی‌کویپر هم مدافع رو به خودش مشغول کرد. همین باعث شد فضا برای دی بروینه باز بشه و اون هم با هوشمندی توپ رو کات‌بک کرد، دی‌کویپر باید این رو گل می‌کرد؛ اونم با پای تخصصی چپش. ضربه‌اش اصلا خوب نبود، راحت می‌تونست توپ رو بچسبونه به تور.

روی کین:
عکس‌العمل دروازه‌بان عالی بود ولی مهاجم حتما باید گل می‌زد. دی بروینه تو نیمه اول هم از این فرارها داشت. تو این موقعیت‌ها باید توپ رو بکوبی سقف دروازه که دروازه‌بان هیچ شانسی نداشته باشه. البته دم دروازه‌بان گرم که توپ رو نگه داشت. پاتریک، این صحنه هم خیلی شبیه قبلی بود، دی‌کویپر این بار با پای راستش نتونست ضربه خوبی به توپ بزنه.

پاتریک ویرا:
آره، به نظرم نکته جالبش اینه که ما از بلژیک به خاطر تعداد زیاد بازیکناش تو محوطه جریمه تعریف می‌کردیم و اینجا هم می‌بینید چقدر شلوغش کردن. ولی باز هم با پای راست ضربه رو درست فرستاد بغل دروازه‌بان، در حالی که می‌تونست خیلی بهتر عمل کنه.

روی کین:
این صحنه کل بازی بلژیک رو نشون میداد؛ انگار هیچ هدفی نداشتن. نه تو ضربات آخر و نه تو جریان بازی اثری از اون قاطعیت همیشگی نبود. آخرش هم که کارت قرمز گرفتن؛ بازیکنا تمرکز نداشتن و اشتباهات بچگانه‌ای کردن. واقعا ناامیدکننده بودن.

مجری :
کسی روی کارت قرمز بحثی نداره، مگه نه؟ چند بار صحنه رو نگاه کردیم، مدافع پوششی اصلا نزدیک نبود. پاتریک نکته خوبی گفت، اون معتقده چون طارمی بازیکن خیلی سرعتی‌ای نیست، مدافع پوششی می‌تونست خودش رو برسونه.

مجری:
ولی داورها که این چیزا رو حساب نمی‌کنن، سرعت بازیکن برای داور ملاک نیست.

پاتریک ویرا:
نه معلومه که نه، اون یار آخر بود و کاملا مشخصه که یه اشتباه ناشی از بی‌تجربگی بود. یه تصمیم اشتباه گرفت و خطا کرد، کارت قرمزش هم اصلا بحثی نداره.

2485146

روی کین:
ولی با این حال، تو این موقعیت‌ها باید رو به جلو ریسک کنی. وقتی می‌دونی تیم برتری هستی... این مدل فوتبال که همه‌اش پاس به عقب و پاس عرضیه (مثل چیزی که درباره اسکاتلند گفتیم) آخرش کار دستت میده. باید هدفمندتر بازی کرد. بعضی وقتا بهترین کار پاس رو به جلوئه. ما دیدیم که توپ گل هم شد ولی طارمی تو آفساید بود؛ همونی که شوت والی‌ش رو تو نیمه دوم گرفتن. جو تو گزارش بازی سریع متوجه شد که این صحنه ما رو یاد بازی چهار سال پیش تو قطر می‌ندازه. من و روی تو اون بازی بودیم و الان می‌بینیم کپی کدوم صحنه‌ست. ولی مهدی طارمی اینجا یه کم تو آفساید بود که واقعا حیف شد، چون روی ضربه آزاد خیلی قشنگ کار کرده بودن. روی، این صحنه مال بازی حذفی چهار سال پیشه، تو دقیقه آخر که بازی دو دو شد.

تازه‌ترین اخبار ورزشی ایران و جهان دراپلیکیشن ورزش سه
دانلود
29اشتراک گذاریگزارش خطا

زنده پیشنهادی

دیدگاه‌ها

لطفا قبل از ارسال دیدگاه خود، حتماقوانین و مقرراترا مطالعه فرمایید.
لطفا منتظر بمانید...

آخرین اخبار

ایران در میزگرد اسطوره‌ها: شایسته بودید | ورزش سه