کد خبر : 1678857 | 28 فروردين 1399 ساعت 15:15 | 43.3K بازدید | 0 دیدگاه

روایت رادان، مالک ایرانی از هزینه های نجومی صنعت اسب

ریو انجی گرانترین اسب ایران است

یکی از مشهورترین مالکان اسب در ایران معتقد است گرانترین اسبی که توسط یک ایرانی خریداری شده در اختیار اوست، نه سردار آزمون.

ریو انجی گرانترین اسب ایران است

به گزارش "ورزش سه"، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، مثل تمامی رقابت های ورزشی اسب سواری را هم تعطیل کرده؛ رشته ای که در خیلی از کشورها به عنوان یک صنعت به آن نگاه می شود. در ایران هم تعداد افراد محدودی که زندگی خود را صرف اسب کرده اند، همچنان به تولید و پرورش اسب می پردازند.


حمید رادان یکی از موفق ترین مالکان اسب در ایران به شمار می رود و در سال های اخیر حتی توانسته در عرصه بین المللی مثل کورس های دوبی نیز موفقیت های کسب کند، از تعطیلی کورس های بهاره در ایران و همچنین جام جهانی دوبی ابراز ناراحتی می کند چون علاوه ضررهای هنگفت برای مالکان اسب ها، انگیزه و رقابت را فعلا در این رشته از بین برده است. 


اسب های رادان در چند سال اخیر در کورس های دوبی موفق به کسب مقام های زیادی شدند؛ جایی که حاکم دوبی و برادرش هم فعالیت ویژه ای در صنعت اسب دارند. 


به همین بهانه دقایقی با حمید رادان همکلام شدیم تا درباره آخرین وضعیت اسب های او سوال کنیم؛ اگرچه خرید یک اسب گرانقیمت از سوی سردار آزمون در هفته های اخیر هم یکی دیگر از سوژه های ما بود که آن را با رادان در میان گذاشتیم.

 

 
لغو جام جهانی دوبی بی سابقه بود


فعلا که همه چیز تعطیل است. حتی در دوبی هم کورس ها را تعطیل کردند و جام جهانی دوبی هم بعد از بیش از 20 سال امسال برگزار نشد. چنین چیزی سابقه نداشته و حالا به مالکان اسب ها ضرر زیادی می زند. خیلی از اسب ها از آمریکا و اروپا برای حضور در جام جهانی آمده بودند، اما در نهایت تصمیم به لغو مسابقات گرفته شد. 

 

 

1491210

 


برخی به خاطر گرانی قید اسبداری را زدند


هزینه های نگهداری اسب کمرشکن است. هیچ کمکی هم از سوی هیچ ارگانی نمی شود. همه چیز را باید خودمان تهیه کنیم؛ در شرایطی که گران هم شده اند. یک مساله خیلی ساده به شما می گویم. ینجه قیمتش نسبت به سال قبل 3 برابر شده. بالا رفتن هزینه های اسبداری باعث شده برخی از اسبدارانی که من می شناسم، قید این کار را بزنند و اسبشان را به فروش بگذارند. واقعا هر کسی از پس هزینه های سنگین اسبداری در این شرایط برنمی آید. خودم هم دچار مشکل هستم.

 


2 ماه است در کنار اسب ها زندگی می کنم


کورس بهاره گنبد تعطیل شد. حتی امسال قرار بود کورس تهران را راه بیاندازیم که فعلا همه چیز معلق شد. البته الان فصل زاد و ولد است. یکسری از اسبداران مشغول اسب های خود هستند تا کره هایشان به دنیا بیایند. به هر حال کسی که عاشق اسب است، نمی تواند این رشته را رها کند. من نزدیک 2 ماه است که در باشگاه هستم و با اسب ها زندگی می کنم.  

 

 

1491211

 


ماجرای اسب آمریکایی که در ایران تلف شد


"سامر دولدرمز" اسبی بود که در 3 سالگی در آمریکا بیش از یک میلیون دلار جایزه گرفته بود. او را به دوبی آوردند و نتوانست برای جام جهانی دوبی کورس کند. شیخ حمدان، برادر شیخ محمد که مالک این اسب بود، یکی، 2 سال روی دستش کار کرد، اما بازهم این اسب جواب نداد. مربی اسب های من که مربی اسب های شیخ حمدان هم هست، به من گفت این اسب را بگیر چون بهترین سیلمی می شود. قسمت شد که ما آن را خریدیم و به ایران آوردیم. کره های سامر هم در ایران غوغا کردند و یکی از قهرمانان بودند. متاسفانه سامر بعد از مدتی تلف شد که اتفاق تلخی برای ما بود. 

 


200 میلیون، هزینه جابجایی اسب از دوبی به تهران است


بعد از اینکه سامر را از دست دادیم، یک اسب دیگر به نام "ون من باند" آوردیم که از سال 2016 قهرمان کورس گودولفین مایل دوبی شد. او اسب معروفی در جهان است و با پیشنهاد مربی آمریکایی خودمان آن را خریدیم و جایگزین سامر کردیم. استقبال عجیبی هم از او شد. با اینکه مرسوم نیست قیمت خرید اسب را بگوییم، اما من می گویم که "ون من باند" را به قیمت 60 هزار دلار خریدم. البته او اسب کورس نبود و هر کسی هم نمی تواند اسب را سیلمی کند. فقط قیمت آوردن اسب از دوبی به ایران 200  میلیون تومان است. این اسب از دوبی به آلمان رفت و از آنجا با هواپیمایی قطری به تهران آمد. 

 


"ریوانجی" را چند برابر قیمت خرید از من می خواستند


بعد از آن هم یک اسب به نام "ریوانجی" را که 2 ساله بود، در حراج آمریکا 320 هزار دلار خریدم. این اسب عین توپ در دوبی صدا کرد. او در اولین کورس با فاصله قهرمان شد. 3 کورس شرکت کرد و در هر 3 هم جایزه گرفت. اسب دیگری هم به نام "گالوانایز" دارم که سال قبل در دوبی غوغا کرد. من خیلی دنبال سودآوری نیستم و همه کارهایی که می کنم برای اصلاح نژاد اسب است. از سال 90 و 91 بود که گفتم می خواهم نژاد اسب ایرانی تروبرد را می خواهم اصلاح کنم که خدا را شکر موفق شدم و الان هم همه مرا در ایران قبول دارند. همین "ریوانجی" را بعد از چند ماه می خواستند با قیمتی نجومی و خیلی بالاتر از چیزی که خریده بودم، از من بخرند، اما می دانستند که من فروشنده نیستم. 

 


من رقیب شیخ محمد نیستم


اسب های شیخ محمد(حاکم دوبی) در کل دنیا معروف هستند و قهرمانی های زیادی دارند. وقتی اسب های او در یک کورس شرکت می کنند، 90 درصد جایزه را می برند. اسب های من در حدی نیستند که بخواهند با آن رقابت کنند. در واقع اینطور نیست که من، خودم را رقیب شیخ محمد بدانم. با این حال در حد خودمان موفقیت های خوبی کسب کردیم. هر کسی اسبش در کاروانال دوبی ثبت نام کند، برایش اتفاق بزرگی است؛ دیگر چه برسد به ما که جایزه هم می گیریم.  

 


اسب من گرانترین است، نه سردار آزمون


شنیدم که سردار آزمون هم اسبی در استرالیا خریده که شبیه "ریوانجی" است. او هم از حراجی این اسب را به قیمت 305 هزار دلار خریده؛ اگرچه برخی به اشتباه گفتند که گرانترین اسب ایران است. همانطور که قبل از این گفتم من "ریوانجی" را 320 هزار دلار خریدم؛ قیمتی که در آمریکا ثبت رسمی شده و از خودم نمی گویم. نخواستم شلوغ کنم و بگویم گرانترین اسب برای من است، اما برخی به اشتباه این لقب گرانترین را برای اسب سردار به کار بردند. امیدوارم اسب سردار هم موفق باشد، مقام بیاورد و جایزه بگیرد. 

 

 

1491209

 


اسب گران حتما قهرمان نمی شود


این را هم بگویم که قیمت اسب دلیلی برای موفقیت آن نیست. یک مثال برای شما می زنم. شیخ محمد چند سال قبل اسبی به نام جلیل با قیمت 9.8 میلیون دلار خرید و انتظار داشت که آن اسب همه اسب ها را در کورس پشت سر بگذارد، اما جلیل اصلا نتوانست کاری کند و پولی که برایش هزینه شده بود، برنگشت. پس قیمت بالای اسب دلیلی برای قهرمانی اش نیست. خودم اسبی به نام "ریوشیک" دارم که قهرمان ایران است. این اسب ارزانترین اسب من بوده، اما یکی از بهترین هاست. باید ببینید که اسب در میدان مسابقه چه می کند. خدا را شکر "ریوانجی" که جواب داد.

دیدگاه‌ها