کد خبر : 1859904 | 27 آذر 1401 ساعت 20:36 | 187.4K بازدید | 214 دیدگاه

مارتینز جنگ مسی و امباپه را تمام کرد

پایان فینال دیوانه‌وار: ما آرژانتینیم، قهرمان جهان!

درخشش امیلیانو مارتینز یکبار دیگر برای آرژانتین تعیین کننده بود و آنها با مهار یک پنالتی از سوی او قهرمان جام شدند.

پایان فینال دیوانه‌وار: ما آرژانتینیم، قهرمان جهان!

به گزارش ورزش سه، تیم ملی فوتبال آرژانتین با پیروزی میلی‌متری در ضربات پنالتی، قهرمان جدید فوتبال جهان است. افتخاری بزرگ بعد از یک فینال استثنایی و دیوانه‌وار؛ مسابقه‌ای که شاید نظیرش را در تاریخ جام‌های جهانی، هرگز ندیده بودیم.

آرژانتین با درخشش لئو مسی و البته دروازه‌بان مستحکمش در شرایطی پیروز این مسابقه شد که کیلیان امباپه، ستاره تیم ملی فرانسه، در روزی استثنایی، هر لحظه ممکن بود نتیجه بازی را به سود سرمه‌ای‌پوشان بچرخاند.

با این حال بازی در نهایت به ضربات پنالتی کشید و آنجا فرانسه با از دست دادن دو پنالتی، جام قهرمانی را به دستان لیونل مسی سپرد؛ این پایانی برای قطر 2022، یکی از بهترین دوره‌های تاریخ جام‌های جهانی بود.

اتفاق ویژه: شش گل، یازده ضربه پنالتی، دو فوق ستاره و رقابتی با حداکثر تماشاچی و نهایت هیجان؛ این بهترین تعریف برای فینالی است که آن را همیشه به خاطر خواهیم سپرد.

ویدئو: 267619

جام جهانی 2022 قطر -  مرحله فینال
ورزشگاه: استادیوم لوسیل

داور: سیمون مارسینیاک / کمک داور اول: پاول سوکولونیکی / کمک داور دوم: توماش لیتسکیه‌ویچ / ساعت 18:30 به وقت ایران

🇫🇷 تیم ملی فرانسه:

هوگو لوریس، دایوت اوپامکانو، رافائل واران(113- ابراهیما کوناته)،تئو هرناندز (71- ادواردو کاماوینگا)، ژول کُنده(1+120- دیساسی)، اورلین شوامنی، آدرین ربیو (95- یوسف فوفانا)، آنتوان گریزمان (71- کینگزلی کومان)، عثمان دمبله (40- رندال کولو موانی)، کیلیان امباپه و اولیویه ژیرو (40- مارکوس تورام)

سرمربی: دیدیه دشان

1782236

🇦🇷 تیم ملی آرژانتین:

امیلیانو مارتینز، ناهوئل مولینا (91- گونزالو مونتیل)، کریستین رومرو، نیکلاس اوتامندی، تاگلیافیکو(1+120- پائولو دیبالا)، رودریگو دی‌پائول (101- لئاندرو پارادس)، انزو فرناندز، آنخل دی‌ماریا، الکسیس مک‌آلیستر(116- پتزلا)، جولین آلوارز (101- لائوتارو مارتینز) و لیونل مسی

سرمربی: لیونل اسکالونی

1782230

🟨 اخطار ها:
🇦🇷 انزو فرناندز ۷+۴۵ - مارکوس آکونیا 7+90 از آرژانتین

🇫🇷 آدرین ربیو 54 - مارکوس تورام 87 - از فرانسه

⚽️ شرح گل:
🇦🇷فرانسه صفر - آرژانتین یک (22- لیونل مسی)فوق ستاره آلبی سلسته توانست از روی نقطه پنالتی با ضربه‌ای دقیق به گوشه دروازه لوریس را فریب دهد و اولین گل آرژانتین در این بازی را به ثمر برساند.

ویدئو: 267591

🇦🇷 فرانسه صفر - آرژانتین دو (36- آنخل دی‌ماریا)ضد حمله آلبی سلسته با آلوارز آغاز شد و پاس زیبای او به عمق دفاع فرانسه به مک‌آلیستر رسید و او هم پس از ورود به محوطه جریمه با یک پاس عرضی دی‌ماریا را صاحب توپ کرد و ضربه فرشته آرژانتینی‌ها به تور دروازه خروس‌ها چسبید.

ویدئو: 267592

🇫🇷فرانسه یک - آرژانتین دو (79- کیلیان امباپه)فرانسه صاحب ضربه پنالتی شد و امباپه با ضربه‌ای دقیق به گوشه دروازه آرژانتین توانست به گل اول برسد و این در حالی بود که مارتینز جهت توپ را درست تشخیص داده بود.

ویدئو: 267603

🇫🇷فرانسه دو - آرژانتین دو (81- کیلیان امباپه)توپ‌گیری عالی کومان در میانه میدان از لئو مسی و ضد حمله فرانسوی‌ها و در ادامه یک و دو موفق امباپه و موانی و شلیک دیدنی امباپه به کنج دروازه مارتینز، بازگشت خروس‌ها را رقم زد.

ویدئو: 267604

🇦🇷آرژانتین 3 - فرانسه 2 (دقیقه 108: لیونل مسی) ضدحمله سریع آرژانتین در زمانی که مدافعان فرانسه جا مانده یا سردرگم بودند، بهترین موقعیت گلزنی را برای لائوتارو مارتینز به وجود آورد، اما این بار هم شوت او تبدیل به گل نشد و واکنش تماشایی لوریس توپ را از روی خط درآورد، اما در ریباند مسی با پای راست گل سوم را زد تا تیمش را در آستانه قهرمانی قرار بدهد.

ویدئو: 267613

🇫🇷آرژانتین 3 - فرانسه 3 (دقیقه 117: کیلیان امباپه):امباپه پنالتی‌ای که با شوت‌زنی و برخورد توپ با دست مدافع آرژانتین گرفته بود را با شوت برخلاف جهت مارتینز تبدیل به گل کرد تا آرژانتین در وقت‌های اضافه قهرمان نشود.

ویدئو: 267616

⚽️ضربات پنالتی
✅آرژانتین صفر- فرانسه یک: کیلیان امباپه پس از دو بار گلزنی از روی نقطه پنالتی در جریان بازی، پنالتی اول فرانسه را هم در شرایطی تبدیل به گل کرد که امیلیانو مارتینز با شیرجه به سمت راست توپ را زد، اما نتوانست آن را مهار کند.

✅آرژانتین یک- فرانسه یک: لیونل مسی خیلی راحت با ضربه به سمت چپ و فریب هوگو لوریس جواب پنالتی امباپه را داد.

❌آرژانتین یک- فرانسه یک: مارتینز با شیرجه عالی به سمت راست به زیبایی پنالتی کینگزلی کومان را مهار کرد تا مسی را دوباره یک‌قدم به جام نزدیک کند.

✅آرژانتین دو- فرانسه یک: دیبالا پنالتی خود را به وسط زد تا لوریس با شیرجه به سمت چپ ناکام بماند.

❌آرژانتین دو- فرانسه یک: شوامنی سومین پنالتی خروس‌ها را هم مثل کومان هدر داد؛ شوت او از کنار تیرک عمودی سمت چپ به بیرون رفت.

✅آرژانتین سه- فرانسه یک: پنالتی سوم آلبی سلسته را پارادس با شلیک محکم تبدیل به گل کرد و توپ را از زیر دستان لوریس به تور چسباند.

✅آرژانتین سه- فرانسه دو: کولو موآنی با شوت پرقدرت به مرکز دروازه امیدهای خروس‌ها را زنده کرد.

✅آرژانتین چهار- فرانسه دو: مونتیل کار را تمام کرد؛ پنالتی او به سمت راست رفت و لوریس را که سمت چپ را نشانه رفته بود، فریب داد تا مسی و آلبی سلسته به جام جهانی برسند.

ویدئو: 267620

⏱️لحظات حساس:

🇦🇷دقیقه ۵: الکسیس مک آلیستر از پشت محوطه جریمه با شلیکی سنگین دروازه فرانسه را تهدید کرد اما لوریس توانست به خوبی توپ را مهار کند.

🇦🇷دقیقه ۸: حرکت عالی دی‌ماریا از سمت چپ و نفوذ این بازیکن به داخل محوطه جریمه با یک پاس رو به بیرون همراه شد اما شوت دی‌پائول پس از برخورد به واران به کرنر رفت.

🇦🇷دقیقه ۱۰: برخورد رومرو و لوریس درون محوطه جریمه منجر به سرنگونی سنگربان خروس‌ها شد و داور به سود فرانسه اعلام خطا کرد و لوریس به دلیل مصدومیت دقایقی روی زمین افتاده بود.

🇫🇷دقیقه ۱۹: فرانسه صاحب یک ضربه ایستگاهی در سمت چپ محوطه جریمه و نزدیکی‌های نقطه کرنر شد اما ارسال زیبای او را ژیرو با ضربه سر به اوت فرستاد.

🇦🇷دقیقه ۲۱: آنخل دی‌ماریا با حرکتی ویران کننده از سمت چپ به داخل محوطه جریمه نفوذ کرد و پس از سرنگونی او توسط دمبله، مارسینیاک نقطه پنالتی را نشان داد.

🇦🇷دقیقه ۲۸: برخورد هرناندز و مسی روی هوا موجب سرنگونی هر دو بازیکن شد اما مارسینیاک به سود آرژانتین اعلام خطا کرد.

🇦🇷دقیقه ۴۹: ارسال دی‌ماریا از سمت چپ محوطه جریمه به دی‌پائول رسید اما شلیک این بازیکن را لوریس در اختیار گرفت.

🇦🇷دقیقه ۵۸: حرکت عالی آلوارز از سمت چپ و شوت او به گوشه دروازه لوریس که سنگربان فرانسه توانست به سختی در دو ضرب توپ را مهار کند.

🇦🇷دقیقه ۵۹: دی‌ماریا باز هم با حرکتی انفجاری از سمت چپ دفاع فرانسه را به هم ریخت و پاس عرضی او با دامی زیبای آلوارز همراه شد و توپ به لئو رسید اما ضربه او با اختلافی ناچیز به بیرون رفت.

1782371

🇦🇷دقیقه ۶۳: پاس عمقی و زیبای دی‌ماریا یک گام با مک آلیستر فاصله داشت و اوپامکانو با یک تنه او را سرنگون کرد تا لوریس بتواند توپ را دور کند.

🇫🇷دقیقه ۷۰: امباپه سرانجام در دقیقه ۷۰ توانست اولین شوت فرانسه به سمت دروازه آرژانتین را شلیک کند که ضربه او از پشت محوطه جریمه به اوت رفت.

🇦🇷دقیقه ۷۱: پاس عرضی مسی از پشت محوطه جریمه به فرناندز رسید اما شوت او به راحتی در اختیار لوریس قرار گرفت.

🇫🇷دقیقه ۷۸: نفوذ موانی از سمت چپ خطرساز شد و اوتامندی پس از ورود این بازیکن به داخل محوطه جریمه او را سرنگون کرد و مارسینیاک به سود فرانسه اعلام پنالتی کرد.

🇫🇷دقیقه ۴+۹۰: حرکت عالی کومان از سمت چپ و پاس او به کاماوینگا درون محوطه جریمه خطرساز شد و کاماوینگا با یک پاس رو به بیرون توپ را به ربیو سپرد اما شوت او را مارتینر به سختی و در دو مرحله مهار کرد.

🇦🇷دقیقه ۱۰۴: لائوتارو پس از حرکت ترکیبی بازیکنان آرژانتین داخل محوطه جریمه به توپ رسید اما شوت او را واران بازگرداند و توپ بازگشتی را مونتیل با یک والی زیبا به سمت دروازه لوریس فرستاد که باز هم واران مانع گلزنی آرژانتین شد.

🇦🇷دقیقه ۱۰۵: لائوتارو در موقعیتی تک به تک صاحب توپ شد اما ضربه او با اختلافی ناچیز از کنار دروازه فرانسه بیرون رفت.

🇫🇷دقیقه 3+120: سیو استثنایی امیلیانو مارتینز، دروازه‌بان آرژانتین در موقعیت تک به تک با باز کردن پای چپ خود اجازه نداد فرانسه با کامبک شگفت‌انگیز در فینال، جام را ببرد و امیدهای قهرمانی آرژانتین را زنده نگه داشت.
🇦🇷دقیقه 4+120: نمایش ضعیف مارتینز با ضربه سر عجیب او و عبور از کنار تیرک دروازه فرانسه تکمیل شد.
🇫🇷دقیقه 5+120: امباپه دفاع آرژانتین را بهم ریخت و سه بازیکن حریف را بهم گره زد، اما شوت او دفع شد.

🥇 بهترین بازیکن:

لیونل مسی دو گل زد و یک گل ساخت، امباپه سه گل زد و فرانسه را به بازی برگرداند و کار را به وقت‌های اضافه و پنالتی کشید، اما باید به نقش مهم امیلیانو مارتینز هم اشاره کرد؛ دروازه‌بان آرژانتین در آخرین ثانیه‌های وقت‌های اضافه نیمه دوم با یک سیو تماشایی اجازه نداد خروس‌ها به گل چهارم برسند و در ضربات پنالتی هم شوت کومان را گرفت تا در کنار مسی، بیشترین نقش را در رسیدن تیمش به قهرمانی داشته باشد.

🔴حاشیه:

* پیش از آغاز مسابقه، ایکر کاسیاس، سنگربان افسانه‌ای لاروخا از کاپ جام‌جهانی رونمایی کرد.

1782185

* مارکوس آکونیا به دلیل آسیب‌دیدگی جای خود را در ترکیب به نیکولاس تاگلیافیکو داده است.

* زلاتان ابراهیموویچ، اسطوره فوتبال سوئد در ورزشگاه حضور دارد و از نزدیک شاهد این بازی خواهد بود.

* آنخل دی‌ماریا برای اولین بار پس از دور گروهی به ترکیب اصلی بازگشته است.

* ویروس شتر مانع حضور بازیکنان فرانسه در ترکیب نشد و با بازگشت اوپامکانو و ربیو، کوناته و فوفانا راهی نیمکت شدند.

* ورزشگاه لوسیل با ظرفیت ۸۸۹۶۶ نفر و تکمیل شدن آن، میزبان پرتماشاگرترین فینال ۲۸ سال اخیر است.

* مارسینیاک، در جام جهانی ۲۰۲۲، دو بازی را قضاوت کرده که در یک سوی هر دو بازی، فینالیست‌های جام حضور داشته‌اند و در هر دو بازی فینالیست‌ها به پیروزی رسیدند:
➖فرانسه ۲-۱ دانمارک (گروه D)
➖آرژانتین ۲-۱ استرالیا (یک‌هشتم)

* دو تیم ۳ بار در تاریخ جام‌های جهانی مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که در جام‌های جهانی ۱۹۳۰ و ۱۹۷۸ آرژانتین پیروز میدان بوده و در جام جهانی ۲۰۱۸، فرانسه موفق به شکست آلبی سلسته شده است.

* لیونل مسی به اولین بازیکن تاریخ جام جهانی تبدیل شد که در تمام مسابقات دور حذفی یک دوره گلزنی کرده است.

* مسی برای اولین بار در فینال یک تورنمنت ملی برای آرژانتین گلزنی کرد.

1782229

* لیونل مسی با حضور در دیدار مقابل فرانسه، برای بیست و ششمین بار در جام جهانی به میدان رفت تا بالاتر از لوتار متئوس بیشترین تعداد حضور در جام جهانی را داشته باشد.

* رکورد بیشترین تعداد پنالتی که برای یک تیم در یک دوره جام جهانی گرفته شد هم با ۵ پنالتی به نام آرژانتین ثبت شد. این رکورد پیش از این با ۴ پنالتی مشترکا در دست پرتغال (۱۹۶۶) و هلند (۱۹۷۸) بوده است.

1782239

* در ۶۰ دقیقه نخست فرانسه نتوانست هیچ شوتی به سمت دروازه آرژانتین بزند و امید گل آن‌ها تا این دقیقه صفر بوده است!

* لئو مسی و هوگو لوریس تبدیل به چهارمین و پنجمین بازیکن‌های ادوار جام‌جهانی شدند که توانستند در دو فینال با بازوبند کاپیتانی تیم‌هایشان به میدان بروند. پیش از این دو، رومنیگه، مارادونا و دونگا توانسته بودند به این مهم دست پیدا کنند.

* دی‌ماریا در دو سال اخیر موفق شده در فینال کوپا آمریکا، فینالسیما و فینال جام‌جهانی گلزنی کند. گل‌های قبلی او منجر به قهرمانی آرژانتین شده بود.

* مارکوس تورام در دقایق پایانی درون محوطه جریمه آرژانتین سرنگون شد اما مارسینیاک اعتقادی به پنالتی نداشت و به دلیل شبیه سازی به او کارت زرد نشان داد. اقدامی که با تعجب لیلیان تورام، پدر او روی سکوها همراه شد.

* در دقایق تلف شده نیمه دوم، اولیویه ژیرو به دلیل اعتراض به تصمیمات مارسینیاک از روی نیمکت کارت زرد گرفت.

* آرژانتین در فینال جام‌جهانی ۱۹۸۶ ابتدا با ۲ گل از آلمان غربی پیش افتاد اما پس از آن دو گل دریافت کرد و در دقایق پایانی موفق شد روی‌ کامبک آلمان‌ها، کامبک بزند و جام را کسب کند. حالا در فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم این اتفاق تکرار شده است و باید دید آیا در وقت‌های اضافه آرژانتین می‌تواند گل سوم را به ثمر برساند؟

* در تاریخ جام‌های جهانی تنها ۵ بازیکن توانسته‌اند ۳ گل در فینال به ثمر برسانند و امباپه پس از جف هرست، واوا، پله و زیدان به پنجمین بازیکن تبدیل شد که به این مهم دست یافته است.

* اعلام یک خطا به سود فرانسه در میانه زمین در دقیقه 114 کاری کرد تا بازیکنان دو تیم با یکدیگر درگیر شوند.

دیدگاه‌ها