کد خبر : 1668646 | 26 بهمن 1398 ساعت 19:35 | 31.2K بازدید | 0 دیدگاه

فشار قلعه‌نویی و موفقیت در لیگ و آسیا

الهویی: در لیگ ایران بونجاح و شیوتانی نداریم

سعید الهویی مربی سپاهان در مصاحبه ای از عوامل کلیدی پیروزی پر گل طلایی پوشان مقابل العین گفته است.

الهویی: در لیگ ایران بونجاح و شیوتانی نداریم

به گزارش "ورزش سه"، سعید الهویی که از روزنامه نگاران سابق فوتبال کشور به شمار می آید ولی حالا چند سالی می شود دستیار امیرقلعه نویی است و کار فنی می کند، در رابطه با پیروزی مقتدارنه برابر العین بیان کرد: « بازی خیلی خوبی بود و نتیجه خوبی کسب کردیم ولی تمام فعل هایی که استفاده کردیم، فعل گذشته است. خوشحالیم که این نتیجه برای سپاهان و هواداران و تیم رقم خورده است ولی در حال حاضر فقط به السد فکر می کنیم و سعی داریم از بازی العین عبور کنیم.»


او در مورد غیرمنتظره بودن این پیروزی توضیح داد: « با توجه به تحلیلی که روی العین داشتیم، می دانستیم که می توانیم این تیم را شکست دهیم. چون ضعف هایی در بخش دفاعی داشت و نکاتی در بخش حمله داشت که قابل کنترل بود. خدا را شکر که بچه ها توانستند این پیروزی را به دست بیاورند.»

 

مربی تیم سپاهان در واکنش به این سوال که گل دوم کلید برتری پرگل سپاهان بوده است، عنوان کرد: « یک مقدار فراتر از گل دوم است. کلید برد پر گل مقابل العین، حفظ ساختار منظم تیمی، به خصوص زمانی که توپ نداشتیم. ما از بالا دفاع می کردیم و خیلی منظم دفاع می کردیم و هر 11 بازیکن تیم درگیر بودند. در مجموع فکر می کنم اینکه توانستیم نظم تیمی را حفظ کنیم، کلید برد پرگل ما بود.»

 

1401342

 

 

سوال بعدی از مربی سپاهان در رابطه با بازی های تیم های ایرانی در آسیا بود. اینکه یک سطح دیگری از فوتبال ارائه می دهند و ستاره های زیادی دارند ولی ما با شیوه و ساختار خودمان مقابل آنها قرار می گیریم و موفقیت نسبی داشته ایم. با این حال سپاهان که پیشینه خوبی در آسیا دارد، سه فصل بود که در مسابقات شرکت نداشت و مقابل تیمی قرار گرفت که نتایج خوبی مقابل تیم های ایرانی گرفته بود. الهویی به این موضوع اینگونه واکنش نشان داد:« باید جمله اول را تکمیل کنم. ما یک سطح متفاوت از فوتبال داخلی را در آسیا تجربه می کنیم که یکی به خاطر ستاره ها و سوپراستارهایی هستند که در تیم های آسیایی بازی می کنند. ما در لیگ با این دست بازیکنان که در جریان بازی تاثیر می گذارند، روبرو نمی شویم؛ مثل بغداد بونجاح، شیوتانی، بازیکن کره ای السد و سایر ستاره ها. یک چیز دیگر را هم در این مسابقات تجربه می کنیم که اینجا نداریم. تیم ها در ایران معمولا با نفرات زیاد و حضور فشرده در یک سوم دفاعی‌شان، دفاع می کنند ولی در آسیا چون با تیم هایی بازی داریم که صاحب سبک هستند و سعی می کنند سبک بازی خودشان را به تیم حریف قالب کنند، با تیم هایی مواجه می شویم که از دروازه اشان دور بازی می کنند و همین این فرصت را به فوتبال ایران می دهد که با وجود ستاره های دست نیافتنی در تیم های حریف، شانس موفقیت تیم های ایرانی بالا برود. یک چیزی این استراتژی را تکمیل می کند و آن هم شخصیت تیمی است که سپاهان داشته و پرسپولیس هم در سال های اخیر این موضوع را تجربه کرده است. این ها عواملی است که شانس موفقیت تیم های ایرانی را بالا می برد.»

 

سوال بعدی در مورد السد بود که طی دو سه سال اخیر تیمی قدرتمند بوده و در نیمه نهایی آسیا حاضر بوده است. مربی سپاهان در رابطه با این بازی بیان کرد:« مطمئنا بازی دشواری خواهد بود ولی چیزی که اسلحه ما در مقابل السد خواهد بود، همان نظم تیمی ما است. در جلسات تمرینی سعی کردیم اشکالاتی که در بازی با العین داشتیم را درست کنیم. با این حال طبیعتا بازی با السد دشوار خواهد بود. هر چقدر ساختار دفاعی ما خوب باشد و استفاده از موقعیت ها بهینه باشد، این موضوعات به ما کمک می کند که با موفقیت از زمین خارج شویم.»

 

آقای قلعه نویی هم به این موضوع اذعان داشت که تیمش بازی های زیادی را به دلیل از دست دادن موقعیت از دست داده است. مربی سپاهان در این مورد این موضوع اینگونه توضیح داد:« بخش زیادی از این موضوع ذهنی است. وقتی یک بازیکنی در لیگ موقعیت از دست می دهد ولی در لیگ قهرمانان شبیه همان موقعیت را به گل تبدیل می کند، این نشان می دهد که بخشی از آن تمرکز است و بخشی از آن ذهنی است. سعی کرده ایم که این تمرکز را افزایش دهیم. به هر حال بهترین بازیکنان دنیا هم وقتی در بازی های قوی تری قرار می گیرند، تمرکز بهتری دارند. آقای فرگوسن هم همیشه می گفت که من از بازی تیمم با لیورپول نگرانی ندارم ولی نگرانی ام از بازی با تیم های میانه جدولی و تیم های رده پایین جدول است. ما تلاش کردیم که این تمرکز را در لیگ هم ارتقا دهیم و امیدواریم در آنجا هم با استفاده بهینه از موقعیت ها نتایج بهتری بگیریم.»

 

1477515

 

سعید الهویی در رابطه با دیدار برابر پرسپولیس نیز اضافه کرد: « به هر حال لیگ ایران طوری پیش رفته که هر بازی می تواند فینال باشد. بازی بین دو رقیب اصلی قهرمانی است ولی ترجیح می دهیم فعلا به بازی السد فکر کنیم و امیدواریم با سطح انرژی خوبی به ایران بازگردیم.»

 

سوال بعدی از الهویی در این رابطه بود که کار کردن با امیرقلعه نویی چطور است که او عنوان کرد:« آن چیزی که آقای قلعه نویی را از سایر مربیان متفاوت کرده است، موفقیت با تیم های مختلف و با سطح های مختلف بوده است. ما دو سال قبل، در ذوب آهن به جمع 16 تیم پایانی لیگ قهرمانان رسیدیم و دوم شدیم در لیگ و این در شرایطی بود که ذوب آهن از نظر مهره ای و بودجه ای در میان تیم های بالایی جدول نبود. در مس هم همین اتفاق افتاد و تیم های دیگر هم همینطور. چیزی که امیرقلعه نویی را متفاوت کرده است، حس پیروزی طلبی ای اوست و به همین دلیل روی جزئیات مختلف تیمش بسیار حساس است و فشار وجود دارد. به هر حال این فشار روی بازیکنان و کادر فنی وجود دارد ولی این فشار در نهایت منجربه موفقیت می شود. کار کردن در این شرایط همیشه سخت است و باید جزئیات مورد نظر ایشان را رعایت کنید ولی معمولا در انتها به موفقیت فردی و تیمی منجر می شود.»

 

سوال آخر از الهویی در رابطه با شانس تیم ملی ایران برای رسیدن به جام جهانی و دورنمای تیم ملی بود که او اضافه کرد: « مطمئنا از لحاظ پتانسیل و ظرفیت، تیم ملی این پتانسیل وجود دارد که 4 بازی پیش رو را ببرد و در مرحله بعد هم شانس برای رسیدن به مرحله نهایی داشته باشد. در این میان باید همراهی شود. انتخابی انجام شده است و باید حمایت شود. از لحاظ فنی می توانم بگویم که ایشان مربی با کیفیتی هستند و حالا هم که کارشان را شروع کرده، باید همه کمک کنند تا با توجه به بازیکنانی که در اختیار داریم، این مسیر را پیش ببریم. حضور در جام جهانی می تواند فوتبال ما را 4 سال دیگر در این تنگناها داریم، زنده نگه دارد. امیدوارم دوستان نظرات منفی را کنار بگذارند و همراه بشویم و کمک کنیم تا تیم ملی با این بازیکنان و آقای اسکوچیچ موفق بشود و به جام جهانی هم برسد.»

دیدگاه‌ها