کد خبر : 1839794 | 31 مرداد 1401 ساعت 20:41 | 42.1K بازدید | 41 دیدگاه

افشای اسناد مالی آبی‌ها در سامانه کدال

هزینه‌های فصل جاری؛ استقلال گران‌تر از پرسپولیس

باشگاه استقلال نیز به مانند پرسپولیس، لیست هزینه‌های خود در فصل جاری را منتشر کرد که رقم 343 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

هزینه‌های فصل جاری؛ استقلال گران‌تر از پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، پس از پرسپولیس، حالا شفاف سازی قراردادها نیز به استقلال رسید. پس از حضور دو باشگاه بزرگ پایتخت در بورس، آنها باید تمامی اسناد و مدارک مهم خود از جمله ریزهزینه‌ها و مبلغ قرارداد بازیکنان را منتشر کنند و در همین زمینه، امروز نامه مربوط به افشای قرارداد بازیکنان و کادرفنی آبی‌ها در سامانه کدال بارگذاری شد.

طبق این افشای اطلاعات صورت گرفته، استقلالی‌ها برای فصل جاری 343 میلیارد تومان هزینه کرده‌اند که با محاسبه ریسک ناشی از طرح شکایت و...، رقم 379 میلیارد را نشان می‌دهد.

در زیر به بررسی هزینه‌های آبی‌پوشان می‌پردازیم:

* هزینه 297 میلیاردی برای بازیکنان 
طبق اعلام رسمی باشگاه استقلال، این تیم برای 26 بازیکن ایرانی خود مبلغ 224 میلیارد و 730 میلیون تومان هزینه کرده است. نکته جالب اینکه با احتساب نام کاوه رضایی، سیاوش یزدانی، محمد محبی و مهدی قایدی شمار بازیکنان ایرانی آبی‌ها به این عدد می‌رسد و این مسئله نشان می‌دهد که با وجود نامشخص بودن وضعیت کاوه، رقم قرارداد او در لیست هزینه‌های تیم اعمال شده است. ضمن اینکه این موضوع درباره دو بازیکن جدید تیم یعنی محبی و قایدی نیز صدق می‌کند.

آبی‌ها برای سه بازیکن خارجی خود یعنی کوین یامگا، عزیزبک آمانوف و رافائل سیلوا نیز 29 میلیارد و 680 میلیون تومان هزینه کرده‌اند. تقریبا می‌توان گفت که استقلال برای هر بازیکن خارجی خود به‌طور میانگین 10 میلیارد هزینه کرده که با توجه به سطح کیفی این افراد، رقم معقولی به شمار می‌رود.

البته استقلالی‌ها همچنین رقمی را به‌عنوان پاداش برای بازیکنان خود تعیین کرده‌اند که عدد 42 میلیارد و 800 میلیون را نشان می‌دهد. البته این پاداش‌ها به عملکرد تیم و خود بازیکنان در طول فصل و نتایج کسب شده بستگی دارد و ممکن است تمام این مبلغ و یا بخشی از آن فعال شود تا به‌طور کلی هزینه بازیکنان داخلی و خارجی (29 بازیکن) با فرض فعال شدن تمامی آپشن‌های پاداش به عدد 297 میلیارد و 210 میلیون تومان برسد.

مقایسه: پرسپولیسی‌ها برای 25 بازیکن خود و با فرض فعالسازی تمامی پاداش‌ها و البته بدون احتساب هزینه‌های جذب لوکادیا، مبلغ 233 میلیارد تومان هزینه کرده بودند که البته دستمزد این بازیکن (و جذب احتمالی دیاباته) باعث افزایش چشمگیر هزینه‌های پرسپولیس خواهد شد.

1737665

* هزینه 21 میلیاردی ساپینتو و دستیارانش
در لیست استقلالی‌ها، 16 نفر اعم از دستیار، مربی، سرپرست، کادر اجرایی و... به‌عنوان کادرفنی ایرانی آبی‌ها معرفی شده‌اند و تمامی این افراد هزینه‌ای به میزان 10 میلیارد و 950 میلیون تومان به‌همراه داشته‌اند. ضمن اینکه ساپینتو به‌همراه دو دستیار و یک مربی بدنساز خارجی که با خود به ایران آورده، هزینه‌ای بالغ بر 21 میلیارد و 280 میلیون تومان برای باشگاه داشته است.

برای اعضای کادرفنی به مانند بازیکنان نیز پاداشی تعیین شده است. چنانچه تمامی آپشن‌های موجود در قرارداد این 20 نفر اجرا شود، باشگاه باید مبلغی به میزان 6 میلیارد و 300 میلیون تومان به این افراد بپردازد.

در نهایت و با احتساب اینکه اگر مبلغ پاداش موجود در قرارداد اعضای کادرفنی فعال شده و به آنها تعلق بگیرد، استقلال باید رقم 38 میلیارد و 530 میلیون تومان به کادر فنی خود بپردازد.

1737666
این فهرست هزینه‌های پرسپولیس است که چند روز پیش منتشر شد. بدون احتساب لوکادیا، استقلال و پرسپولیس اختلاف 56 میلیاردی دارند. چنانچه هزینه 1.2 میلیون دلاری برای لوکادیا صحت داشته باشد، این اختلاف به حوالی 20 میلیارد تومان می‌رسد و اگر سرخ‌پوشان بازیکنی مانند دیاباته را نیز به‌خدمت بگیرند، فاصله هزینه‌های دو باشگاه بسیار کمتر خواهد شد.

مقایسه: پرسپولیس برای کادرفنی 17 نفره خود و با احتساب پاداش‌ها، 50 میلیارد و 315 میلیون تومان هزینه کرده بود.

* 7 میلیارد بودجه تیم‌های پایه
در بخش تیم‌های پایه نیز، استقلالی‌ها برای 150 نفر مبلغ 7 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه خواهند کرد. نکته جالب اینکه این رقم در تیم پرسپولیس 4 میلیارد و 200 میلیون تومان بود.

* نتیجه گیری کلی:
1- رقم دقیق هزینه‌های استقلال در فصل جاری، عدد 343 میلیارد تومان (برای 199 نفر) را نشان می‌دهد که البته با احتساب ریسک ناشی از طرح دعوی علیه باشگاه به دلیل اعلام لیست مازاد و لغو قرارداد و همچنین صدور ITC بازیکنان، تا مبلغ 379 میلیارد تومان برآورد شده است.
2- رقم دقیق هزینه‌های پرسپولیس نیز بدون لوکادیا 287 میلیارد و 533 میلیون تومان (برای 192 نفر) است که البته با محاسبه ریسک ناشی از طرح دعوی علیه سرخ‌پوشان، 322 میلیارد و 533 میلیون تومان برآورد شده است.

دیدگاه‌ها