کد خبر : 1850326 | 05 آبان 1401 ساعت 14:49 | 11.7K بازدید | 1 دیدگاه

نخستین تاج‌گذاری پس از پایان جنگ جهانی دوم؛

داستان‌های جام‌جهانی: تماشای معجزه برن از تلویزیون

جام جهانی 1954 به میزبانی یکی از کشورهای اروپایی برگزار شد و فیفا با تصمیمی که گرفت، میزبانی رقابت ها را به کشور سوئیس سپرد.

داستان‌های جام‌جهانی: تماشای معجزه برن از تلویزیون

به گزارش "ورزش سه"، قدم زدن در مسیر جام جهانی و مروری بر خاطرات آن، زندگی را برای عاشقان این ورزش بیش از پیش به سوی زیبایی می برد، یک جام شگفت انگیز که به میزبانی کشور سوئیس برگزار شد.

یک تورنمنت زیبا که اتفاقات جالب توجهی را در دل خود جای داد، قصه های تکرار نشدنی و فراموش نشدنی که در قسمت پنجم بررسی های جام جهانی به آن خواهیم پرداخت.

سوئیس از جمله کشورهایی بود که به علت بی طرفی در جنگ جهانی دوم، هیچگونه آسیبی ندید. همچنین سال 1954، در حقیقت پنجاهمین سالگرد تأسیس فیفا بود و از آنجایی که مقر فیفا در زوریخ سوئیس قرار داشت و نامزد اروپایی دیگری هم برای برگزاری جام جهانی وجود نداشت، این کشور به عنوان میزبان جام جهانی پنجم برگزیده شد.
بازهم در مسابقات سال 1954، تغییراتی در سیستم بازی ها داده شد. مسابقات این دوره همانند دوره های اخیر جام جهانی، به صورت گروهی در دور مقدماتی و تک حذفی در مرحله بعدی برگزار شد.

1757023

تیم ها در دور مقدماتی به گروه های چهار تیمی تقسیم شدند و دو تیم نخست هر گروه به مرحله یک چهارم نهایی راه یافتند.
در این دوره 38 کشور برای حضور در مسابقات مقدماتی ثبت نام کردند، که تیم های آرژانتین و شوروی در میان آن ها نبودند. از قاره آسیا کشورهای ژاپن و کره جنوبی حضور داشتند که در دو بازی رفت و برگشت به مصاف هم رفتند تا در نهایت کره جنوبی به عنوان نماینده آسیا انتخاب شد.

این دوره قرار بود که 16 تیم در چهار گروه چهار تیمی قرار بگیرند و هر تیم به قید قرعه دو بازی در گروه برگزار کند و در نهایت هشت تیم به مرحله دوم بروند و مسابقات تا فینال به صورت حذفی پیش برود.

از این رو پس از انتخاب 14 تیم دور نهایی به همراه اروگوئه قهرمان دوره پیش و سوئیس میزبان بازیها که از حضور در دور انتخابی معاف بودند، مسابقات در پنجم ژانویه 1954 در برن قرعه کشی شد.
کشورهای  اتریش، بلژیک، برزیل، چک اسلوواکی، انگلیس، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، کره جنوبی، مکزیک، اسکاتلند، سوئیس، ترکیه، اروگوئه، آلمان غربی و یوگوسلاوی 16 تیم نهایی این مسابقات را تشکیل دادند.

در بین سایر تیم ها، مجارستان با رهبری کاپیتان فرانس پوشکاش از امیدهای اول قهرمانی در این مسابقات به حساب می آمد، مجارستانی که از سال 1950 تا 1954 در 33 بازی خود شکستی را متحمل نشد و در سال 1952 موفق شد مدال طلای المپیک هلسینکی را بدست بیاورد.

1757021

سوئیس میزبان رقابت ها پس از صعود از دور گروهی رقابت ها، در مرحله حذفی مقابل اتریش با نتیجه 7 بر 5 شکست خورد و از صعود به دور بعدی بازماند.
در نهایت 4 تیم آلمان غربی، مجارستان، اتریش و اروگوئه چهار تیم نهایی این رقابت ها را تشکیل دادند.
در بازی رده بندی این رقابت ها اتریش با نتیجه 3 بر یک موفق شد اروگوئه را شکست دهد تا عنوان سومی مسابقات را کسب کند.

نخستین قهرمانی آلمان در معجزه برن
آلمان غربی و مجارستان تیم های همگروهی این رقابت ها، دو تیم فینال این مسابقات را تشکیل دادند.
دو تیم در گروه دوم این رقابت ها با یکدیگر در یکجا قرار گرفتند، در پایان دور گروهی مجارستان با کسب 4 امتیاز صدرنشین شد و آلمان غربی با 2 امتیاز بالاتر از ترکیه به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی این مسابقات شد.
آلمان در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 2 بر صفر یوگوسلاوی را شکست داد و در مرحله نیمه نهایی 6 بر یک اتریش را از پیش رو برداشت تا راهی دیدار پایانی مسابقات شود.

1757019

در طرف دیگر مجارستان در مرحله یک چهارم نهایی موفق شد برزیل را با نتیجه 4 بر 2 شکست دهد و پس از برتری با همین نتیجه مقابل اروگوئه راهی فینال مسابقات شد.
تقابل دو تیم در ورزشگاه وانکدورف شهر برن سوئیس، با حضور بیش از 60 هزار نفر تماشاگر برگزار شد.
قضاوت این مسابقه را ویلیام لینگ انگلیسی بر عهده داشت.

1757022

مجارها در این مسابقه شروعی طوفانی داشتند و خیلی سریع در دقیقه 6 بازی توسط فرانس پوشکاش به گل رسیدند و دو دقیقه بعد نیز سزبور گل دوم را به ثمر رساند تا برتری مجارستان به دو گل برسد.
آلمان ها در دقیقه 10 این دیدار یکی از گل های خورده را جبران کردند و مارلوک زننده این گل بود، اما ستاره ی آلمان در این مسابقه هلموت ران بود که در دقایق 18 و 84 توانست دو گل برای تیمش به ثمر برساند و آلمان را به عنوان قهرمان جام معرفی کند.

1757020

تیم آلمان پس از گذشت 9 سال از پایان جنگ جهانی دوم و در سومین حضور خود در این تورنمنت افتخار بزرگی را بدست آورد و آنها از این بازی به عنوان معجزه برن یاد می کنند.
در پایان این تورنمنت ساندور کاچیس با 11 گل زده در 5 دیدار عنوان آقای گلی رقابت ها را بدست آورد، در این مسابقات 140 گل توسط 63 بازیکن به ثمر رسید و این مسابقات برای اولین بار از طریق تلویزیون پخش شد.

1757018

حسین علیرضایی

دیدگاه‌ها