کد خبر : 1541526 | 06 مرداد 1397 ساعت 12:08 | 176.7K بازدید | 2 دیدگاه

وحید طالب لو دستکش ها را آویخت

پایان پسر خوب قفس توری استقلال در کالیفرنیا

خداحافظی گلر سابق استقلال در 36 سالگی از دنیای فوتبال یکی از جالب ترین خبرهای امروز فوتبال ایران بود، بازیکنی که فراز و نشیب های زیادی در دوران پرافتخار بازیگری داشت.

پایان پسر خوب قفس توری استقلال در کالیفرنیا

به گزارش "ورزش سه"، اوایل دهه 80 دروازه بانی به فهرست بزرگسالان استقلال اضافه شد که پله های ترقی را از تیم های پایه آغاز کرده بود تا به جمع سه دروازه بان اصلی آبی های پایتخت برسد. وحید طالب لو تنها پس از حسین طالب لو تدارکات زحمتکش تیم ملی در دهه 70 و 80 گلری بود که از همان سنین نوجوانی و جوانی علاقه و استعدادش در این پست کلیدی را نشان داد و توانست پیراهن دو باشگاه بزرگ پایتخت در تیم های رده پایه و آکادمی را برتن کند.


وحید ابتدا با پرسپولیس استارت زد و از رده جوانان به سمت استقلال کشیده شد تا همین اتفاق سرنوشت فوتبالی او را تغییر دهد. درخشش در جوانان و امیدهای استقلال باعث شد تا کادر فنی بزرگسالان چه مرحوم پورحیدی چه رولند کخ آلمانی راه را برای حضور او در تیم بزرگسالان در اوایل دهه 80 هموار کنند گرچه این اتفاق چندان با حضور دروازه بان های سرشناسی همچون هادی طباطبایی و پرویز برومند برای وحید خوب پیش نرفت و او تنها عنوان گلر سوم را یدک کشید.


این روند حتی با ورود مربی جوانی همچون امیر قلعه نویی در لیگ سوم حرفه ای در سال 82 نیز ادامه داشت تا طالب لو در سایه گلرهایی همچون برومند و مسعود قاسمی قرار بگیرد تا این که در روزهای پایانی همان فصل و با افت فاحشی که گلرهای اول و دوم داشتند سرانجام امیرقلعه نویی به دروازه بان جوان خود اطمینان کرد تا در یکی از سنگین ترین در عین حال حساس ترین بازی ها مقابل سپاهان در ورزشگاه نقش جهان طالب لو اولین بازی رسمی خود را برای استقلال انجام بدهد تا کلین شیت آن روز زندگی فوتبالی او را تحت الشعاع قرار داده و کارنامه ای پرافتخار برای او رقم بزند.


درخشش در نقش جهان مقابل سپاهان رفته رفته او را به پدیده جدید استقلال و فوتبال ایران در پست دروازه بانی تبدیل کرد چون وحید از آن پس به عنوان انتخاب اول قلعه نویی همواره در ترکیب اصلی به میدان رفت و در نهایت اولین قهرمانی را دو سال بعد با استقلال رویایی لیگ پنجم در ورزشگاه ازادی جشن گرفت. البته او در لیگ چهارم در رقابت با دروازه بان خارجی همچون توپالوویچ هم کم نیاورد و بیشتر مواقع مرد شماره یک استقلال بود گرچه چالش بزرگ او در لیگ پنجم در رقابت با دروازه بانی همچون مهدی رحمتی به عنوان رقیب اصلی رقم خورد که او را تبدیل به بهترین گلر ایران کرد.


بدون شک در آن سال ها در کنار هنرنمایی که طالب لو درون دروازه استقلال ارائه می داد ماجرای پنالتی گیر بودن او بیشتر از هر چیزی سرو صدا به پا کرد چون باعث شد تا وحید را با دروازه بان افسانه ای فوتبال ایران یعنی احمدرضا عابدزاده مقایسه کنند چون وحید با همین پنالتی گرفتن ها بود که هم در قهرمانی های لیگ برتر هم در قهرمانی های حذفی که با استقلال به دست آورد نقش کلیدی خود را به رخ کشید.


طالب لو اولین پنالتی سرنوشت ساز را در هفته پایانی لیگ پنجم در جدال با برق شیراز در ورزشگاه آزادی از محسن پاک نیت گرفت تا استقلال با برتری 4-1 مقابل حریف جشن 100 هزار نفری قهرمانی را برپا کند. همین عملکرد درخشان بود که باعث شد تا وحید به عنوان ذخیره ابراهیم میرزاپور در فهرست نهایی تیم ملی از سوی برانکو انتخاب و راهی جام جهانی 2006 آلمان شود. از دیگر پنالتی های مهمی که وحید در مهار آن موفق بود می توان به گرفتن ضربه مهرزاد معدنچی در دربی پایتخت در لیگ ششم همین طور مهار پنالتی های سرنوشت ساز رقبای استقلال در جام حذفی سال 87-86 مقابل ذوب آهن و مرحله بعد همان سال برابر فولاد در اهواز اشاره کرد که آبی ها را به فینال رساند و قهرمانی شیرینی با امیر قلعه نویی سرمربی تازه برگشته به تیم رقم زد.


وحید طالب لو اما در رده ملی هیچ گاه به حقی که داشت و تصور می شد نرسید چون همواره به عنوان گلر ذخیره در فهرست مربیان قرار می گرفت. هم در جام جهانی 2006 هم در جام ملت های آسیا 2007 توسط قلعه نویی که ذخیره رودباریان شد و در جدال با کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی به عنوان گلر پنالتی گیر به میدان رفت بلکه فرشته نجات قلعه نویی شود اما به موفقیتی نرسید تا هم امیر از تیم ملی برکنار شود هم خودش فرصت تبدیل شدن به مرد شماره یک ایران را از دست بدهد. در بازگشت از همان تورنمنت بود که افت فاحش طالب لو آغاز شد تا زمینه برای کنار رفتن او از استقلال فراهم شود.


سال هایی که یکی پس از دیگری با انتخاب های اشتباه توام شد تا وحید طالب لو در کنار پابه سن گذاشتن رفته رفته از بین گلرهای سطح اول خارج شود. البته او یک بار دیگر فرصت بازگشت به استقلال نصیبش شد اما این بار تفاوت زیادی با تجربه شیرین قبلی داشت چون حضور طالب لو هم نتوانست جلوی بحران های استقلال را در لیگ سیزدهم و چهاردهم بگیرد تا او باز هم از استقلال کنار گذاشته شود آن هم با ثبت دو قهرمانی لیگ برتر، یک جام حذفی و حضور در جام جهانی 2006 به عنوان یکی از نماینده های استقلال.


وحید طالب لو در حالی از دنیای فوتبال حرفه ای ایران خداحافظی کرد که هیچ کس نمی تواند منکر کری های و جنگ های او با رقیب همیشگی اش مهدی رحمتی شود، دو رقیبی که از اردوهای ملی در رده پایه کنار هم بودند و همواره در رده باشگاهی نیز جنگ های پنهانی و علنی با یکدیگر داشتند که پرداختن جز به جز این جنگ ها کمی حوصله بر است گرچه این اواخر روابط میان دو گلر سرشناس استقلالی دو دهه اخیر کمی بهتر از قبل شده بود.


وحید طالب لو امروز در حالی به صورت رسمی در کالیفرنیا از فوتبال خداحافظی کرد که بیش از 180 بازی برای استقلال به عنوان مرد شماره یک به میدان رفت و 9 بازی ملی هم در کارنامه خود به ثبت رساند ضمن این که در تمام ادوار لیگ با پیراهن تیم هایی همچون شاهین بوشهر، راه آهن و فولاد خوزستان نیز 55 بار نامش را به ثبت رساند تا یکی از نام های به یادماندنی فوتبال ایران لقب بگیرد.

 

 

دیدگاه‌ها