کد خبر : 1825959 | 03 خرداد 1401 ساعت 12:26 | 82.5K بازدید | 22 دیدگاه

دفاع از همه کادر و اعتراض شدید به برخوردها

شورش مرد آرام؛ وحید هاشمیان را هم عصبانی کردید

شاید کمتر شاهد مصاحبه‌ یا گفتگویی توفانی از وحید هاشمیان بوده‌ایم اما اینبار او در انتقاداتی تند و تیز نسبت به حواشی و هجمه‌ها موضع گرفته است.

شورش مرد آرام؛ وحید هاشمیان را هم عصبانی کردید

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی به جام جهانی صعود کرده و این در حالیست که برخلاف سالیان اخیر، اینبار برنامه آماده سازی و تدارکاتی به کندی عجیبی پیش می‌رود و باعث نگرانی بزرگی در آستانه تقابل با انگلیس و آمریکا و حریف سوم شاگردان دراگان اسکوچیچ در قطر شده است. وحید هاشمیان مهاجم اسبق تیم ملی که طی سال‌های اخیر به عضویت کادرفنی درآمده ضمن انتقاداتی که نسبت به روند آماده سازی و برنامه ریزی داشته، واکنش تندی نیز نسبت به هجمه‌های مطرح شده نشان داده است. او با اشاره به اینکه علیرغم درخواست رسمی (ایمیل) دراگان اسکوچیچ هنوز تکلیف کادرفنی و قرارداد آنها با فدراسیون مشخص نشده، نسبت به انتشار مبالغ قراردادی مربیان تیم ملی نیز موضع گرفته است.

آقای استیلی! اسکوچیچ ایمیل زده و گفته کادر قدیم حفظ و دو نفر اضافه شوند

دراین‌باره می‌توانم به شروع مذاکراتم با فدراسیون فوتبال اشاره کنم که در زمان ریاست آقای تاج و حضور آقای ساکت در فدراسیون فوتبال صورت گرفت. طبق پیشنهاد آنها، قراردادی برای من ارسال شد که مدت آن تا پایان جام ملت‌های آسیا 2023 بود تا من تا پایان این رقابت‌ها کنار تیم ملی به‌عنوان مربی فعالیت کنم. ازآن‌جایی که فضای فوتبال ایران را می‌شناسم با خودم گفتم شاید با تغییرات در فدراسیون، جابه‌جایی صورت بگیرد، با درخواست خودم قراردادم را تا پایان مرحله مقدماتی امضا کردم و درخواستم این بود قراردادم به‌صورت مقطعی تمدید شود.

در مرحله اول قرارداد، ویلموتس رفت و آقای تاج هم استعفا کرد. ازآن‌جایی هم که در بازی‌های ابتدایی، تیم ملی نتیجه نگرفته بود، من استعفا کردم، اما آقای بهاروند و آقای علی‌نژاد با من جلسه‌ای داشتند و خواستند کنار تیم ملی حضور داشته باشم تا از این مقطع سخت عبور کنیم. آقای اسکوچیچ آمد و با او هم جلسه‌ای داشتم که خواستار ادامه همکاری من در تیم ملی بود. با او در تماس بودم و در حال کار بودیم که مسئله کرونا پیش آمد و بازی‌ها به تعویق افتاد، با این حال بندی در قرارداد ما بود که اگر مسابقات به‌هردلیلی ادامه پیدا کند، قرارداد ادامه خواهد داشت و به‌صورت خودکار تمدید می‌شود، به این ترتیب، قرارداد من تا پایان خرداد ماه 1400 و صعود تیم ملی به مرحله دوم بود و با پایان آن قرارداد، با آقای عزیزی خادم صحبت کردیم و مثل تمام مربیان، قرارداد من هم تا پایان مرحله انتخابی جام جهانی 2022 تمدید شد و توانستیم در این مدت، صعود مقتدرانه‌ای به جام جهانی داشته باشیم.
به‌جز آقای اسکوچیچ، قرارداد تمام مربیان تمام شده است. پیش از سفر کره جنوبی آقای اسکوچیچ به فدراسیون فوتبال ای‌میل زد که تکلیف قرارداد، حقوق و مزایای کادر فنی تیم ملی مشخص شود و اعلام کرد با توجه به رو به اتمام بودن قرارداد مربیان، برای ادامه قرارداد مذاکره شود. پس از پایان قرارداد پیغامی برای مسئولان فرستادم که تکلیف قرارداد مشخص شود. از قرارداد قبلی هم 9 ماه هیچ حقوقی پرداخت نشده بود، جوابی دریافت نکردم و هنوز خبری به ما نداده‌اند و تازه روز گذشته پس از مدت‌ها، دو ماه و نیم یا سه ماه از حقوق بنده را واریز کردند، این در حالی است که 21 فروردین هم آقای اسکوچیچ به آقای رضاییان که عضو هیئت رئیسه است، گفته بود "قرارداد کادر فنی قبلی باید تمدید شود و شاید چند نفر هم به کادر فنی اضافه شوند."، که باز هم خبری نشد. از آقای اسکوچیچ موضوع را پیگیری کردم و از آقای استیلی هم در مورد پرداخت قراردادهای قبلی و قرارداد جدید سؤال کردم و آقای استیلی گفت که "اسکوچیچ هنوز لیستی نداده است."، در حالی که آقای اسکوچیچ تأیید کرده بودند که کادر فنی قدیم حفظ و دو نفر هم اضافه شود، بعد از این موضوع آقای اسکوچیچ دوباره اسامی را فرستادند که بهتر متوجه شوند.

1716093


رقم قرارداد جزو اسرار است و چرا باید منتشر شود؟
متأسفانه در روزهای گذشته این اخبار را دیدم که در مورد دستمزد مربیان بود. طبق قراردادهایی که وجود دارد، این مسئله جزو اسرار قراردادی است که دو طرف نباید مبلغ را فاش کنند. نمی‌دانم این اخبار چطور در دسترس رسانه‌ها قرار می‌گیرد و در این زمینه انتظار داشتم و دارم که فدراسیون فوتبال اطلاعیه‌ای بدهد و پیگیری کند که کدام بخش در فدراسیون فوتبال این قراردادها را افشا کرده است.

فدراسیون 15 میلیون دلار درآمد داشته و 2 میلیون دلار هزینه
از طرفی ببینید که تیم‌های لیگ برتر در ایران چقدر هزینه می‌کنند؛ از پایین‌ترین آنها که 25 میلیارد است تا بالاترین تیم‌ها که برخی در سال 250 میلیارد هزینه می‌کنند، شرایط‌شان مشخص است. هزینه بازیکنان، کادر فنی و تدارک تیم چنین رقم‌هایی است، و خروجی آن در فوتبال ایران چیست؟ باشگاه‌های ایران با این سختی کار می‌کنند، هزینه بالایی دارند، اما نه درآمدی از حق پخش داشته و نه برای تبلیغات درآمد خاصی دارند. فکر می‌کنم تمام کادر فنی ما با پاداش بازیکنان و هزینه‌ای که فدراسیون برای اردوها و سفر تیم کرده است، 2 میلیون دلار می‌شود که با این هزینه‌کرد، تیم ملی با صعود به جام جهانی 10 میلیون از فیفا پاداش گرفته است، 2 میلیون کمک‌هزینه آماده‌سازی است و 3 میلیون هم AFC پرداخت می‌کند که مجموع درآمدی فدراسیون را به 15 میلیون دلار می‌رساند، پس با 2 میلیون هزینه، ببینید که خروجی چه بوده و فدراسیون چه درآمدی داشته است. هزینه ما را با کشور همسایه امارات یا سایر کشورهای دنیا مقایسه کنید که چه‌میزان برای تیم ملی هزینه می‌کنند تا به این درآمد برسند. مخارجی که باشگاه‌ها انجام می‌دهند سود برگشتی ندارد در حالی که تیم ملی با صعودش به جام جهانی علاوه بر تبلیغاتی که برای نام ایران در دنیا دارد سودآوری هم داشته است. تیم ملی ایران با حمایت فدراسیون فوتبال، مردم و هواداران، پیشکسوتان، بازیکنان توانمند و تلاش این کادر فنی به این نتیجه رسیده و این سوددهی را برای فوتبال داشته است.

1716088


کریم باقری برند تیم ملی است و در بدترین اوضاع به کمک آمد
جواب این سؤال‌ها را آقای اسکوچیچ بهتر از من می‌دهد. سرمربی تیم ملی طوری برنامه‌ریزی کرده است که هر کسی چارچوب کاری خودش را دارد و هر کسی مسئول یک بخش از کارهاست که همه کنار هم و مکمل هستیم. یک نفر مسئولیت آنالیز را به‌عهده دارد، یک نفر در تمرینات حضور پررنگی دارد، یک نفر با بازیکنان ارتباط برقرار می‌کند و مسئولیت هر کسی تعریف شده است و اسکوچیچ این مسئولیت‌ها را برای همه تعریف کرده است. این‌که بازیکنان به‌عنوان پیشکسوت به آقای باقری احترام می‌گذارند، مسئله دیگری است، اما او در قسمت فنی به تیم ملی کمک می‌کند. اسکوچیچ از توانایی همه استفاده می‌کند و تیمی آماده و بی‌حاشیه داریم که از کم‌هزینه‌ترین تیم‌ها و پرسودترین تیم‌های ایران است. باید از شخصیت آقای باقری بگویم که او انسانی شریف است، فوتبالیست خوب و سالمی بوده و سال‌ها برای جوانان ما الگو خواهد بود و افتخارات زیادی هم کسب کرده است. آقای باقری در بوندسلیگا و لیگ برتر انگلیس بازی کرده، مدرک A مربیگری دارد و سال‌هاست مربیگری می‌کند. او در این مدت با مربیانی چون برانکو و کالدرون کار کرده است و زمانی هم که به تیم ملی آمد، شرایط طوری بود که در جامعه حمایتی از آقای اسکوچیچ نمی‌شد، همه فکر می‌کردند تیم ملی حذف می‌شود، صعود را کار سختی می‌دانستند و آقای باقری در این شرایط آمد و خیلی برای تیم ملی زحمت کشید، همه بازیکنان هم او را دوست دارند، برای تیم ملی یک برند بزرگ محسوب می‌شود و به‌عنوان یک پیشکسوت به‌لحاظ اخلاقی و توانایی فنی، برای او احترام قائل هستم.

الان که تیم ملی گل داده است، دنبال چیدن آن هستند
شما ببینید که این‌همه مربی خارجی به ایران آمده است، اما کدام‌یک از آنها تمام بازی‌ها را دیده‌اند؟ اسکوچیچ تمام بازی‌ها را دنبال کرده یا از نزدیک دیده است. در این کادر  «تات»، «ملادن» و باقری را داریم که زحمت می‌کشند، قربانعلی‌پور که مربی بدنساز و دکتر است در تیم ملی زحمت می‌کشد و خانبان که با وجود سن کمی که دارد، از 12 سال تجربه حضور در تیم ملی برخوردار است. هدایتی به‌عنوان مترجم در تیم ملی، شبانه‌روزی زحمت می‌کشد و این کادر شرایط را به‌خوبی پیش برده است. در مدتی هم که سرپرست نداشتیم و بازی‌های انتخابی عقب می‌افتاد، تیم با آن سختی و ناامیدی وارد مسابقات شد، این کادر کنار بازیکنان توانستند صعود را رقم بزنند. تیم ملی مثل باغی که خاک آن را گرفته بود، بیل زده شد، گل‌ها درآمده است و حالا همه می‌خواهند این گل‌ها را بچینند. مسئولان، بازیکنان و کادر فنی خیلی برای این تیم زحمت کشیده‌اند.

وقتی مدارک مربیگری مرا ندارید درباره‌ام حرف نزنید
باید بگویم که همیشه آدمی حرفه‌ای هستم که در زمان بازیگری هم نظم و انضباط برای من مطرح بوده است. در سال 2008 که به‌عنوان بازیکن در بوندسلیگا بودم، مدرک B اروپا را گرفتم و بعضی مواقع که تمرین نداشتیم یا تمرین سبک بود، در تیم‌های پایه بوخوم به مربیان کمک می‌کردم. سال 2011 هم که در پرسپولیس بودم، در کلاس‌های مربیگری شرکت می‌کردم و مدرک A اروپا را گرفتم. پس از آن در تیم‌های پایه و لیگ پنج آلمان کار و سلسله‌مراتب را طی کردم و سال 2014 از دست هانسی فیلیک مدرک پرولایسنس گرفتم و پس از آن در تیم‌های پایه هامبورگ مشغول مربیگری شدم و الآن هم در تیم ملی کار می‌کنم. برخی آقایان در مورد من صحبت می‌کنند، در حالی که از سابقه‌ام‌ خبر ندارند، حالا درباره دوران بازیگری‌ام چیزی نمی‌گویم که در بزرگ‌ترین تیم‌ها و زیر نظر بزرگ‌ترین مربیان کار کرده‌ام. اگر خودتان این سلسله‌مراتب را طی نکردید، درباره من هم صحبت نکنید. حقیقتاً آینده فوتبال ایران را تاریک می‌بینم، چون اخلاق و اصول حرفه‌ای رو به نابودی است. وقتی افراد سالم و سلامتی مانند آقایان محمد مایلی‌کهن، حسین فرکی، محمد دادکان، حمید علیدوستی و محمد خاکپورها کنار گود هستند، جای تعجب ندارد.

بحث قرارداد اخلاقی است وگرنه بحث مالی نداریم
برای کار کردن در تیم ملی، هیچ صحبتی با ما نشده و با اینکه اسکوچیچ بارها شفاف گفته است که کادر فنی تیم ملی باید به کارش ادامه بدهد، اما هیچ مسئولی از فدراسیون با ما صحبت نکرده است تا وضعیت قراردادمان مشخص شود. وقتی در مورد قرارداد با ما صحبتی نشده است، نمی‌توانیم سر کار برویم. موضوع قرارداد جنبه اخلاقی، احترام و اصول حرفه‌ای است و لازمه شروع کار؛ وگرنه کادر فنی نشان داد که بدون دریافتی ماه‌ها برای موفقیت تیم ملی بدون هیچ‌گونه حاشیه‌ای، فعالیت کرده‌ است، پس اصلاً هم بحث دستمزد مطرح نیست، چون می‌توانند تکلیف قرارداد را مشخص و مثل سنوات گذشته دستمزد را بعداً پرداخت کنند، چون ما هیچ‌وقت هم صحبت دستمزد نکردیم یا بابت این مسئله از کار، کم نگذاشتیم، بااین‌حال، این مسئله نباید باعث سوءاستفاده برخی شود و دست به حاشیه‌سازی بزنند. شاید برخی‌ دوست ندارند ما باشیم که دلیل آنها هم فنی یا اخلاقی نیست، بااین‌حال، ما اصولی داریم و روی اصول خود هستیم، به همین دلیل درباره تدارکات تیم ملی، نمی‌توانم نظر قاطعی بدهم. هرچند ازآن‌جایی که ما با انگلیس و آمریکا و یکی از تیم‌های اوکراین، ولز یا اسکاتلند بازی داریم، بازی با کانادا می‌تواند به ما کمک کند. آنها در جام جهانی حضور دارند، از منطقه کونکاکاف هستند و سرمربی‌شان انگلیسی است.

1653345


دشمن فرضی درست کرده‌ایم و تلفات می‌دهیم!
دیدار با اکوادور هم می‌توانست بازی خوبی برای تیم ملی باشد که من خبری از انجام یا لغو آن ندارم. در جام جهانی با تیم آفریقایی هم‌گروه نیستیم، اما سنگال قهرمان آفریقا است، بازیکنان آن در اروپا بازی می‌کنند و بازیکنان بزرگی در انگلیس دارد. بازی با تیم‌هایی که به جام جهانی صعود کرده‌اند، خوب است و بازی‌های اردوی بعدی هم می‌تواند شناسایی شود، بااین‌حال باید به این مسئله هم توجه داشت که فوتبال ایران و فدراسیون ما، هیچ‌وقت درآمدزا نبوده و همیشه نیاز به حمایت مالی داشته است. با شرایطی که داریم، فوتبال ما امکان درآمدزایی زیادی ندارد و با تحریم‌های اخیر، پول‌ها و درآمدهایی ما در فیفا هم بلوکه شده است و شرایط خیلی سخت است. مسئولان در این شرایط باید به تیم ملی و فوتبال کمک کنند تا تیم ملی بدون دغدغه اردوهای خوبی داشته باشد. داستان حواشی هم برای ما، شبیه داستانی شده است که برای خودمان یک دشمن فرضی درست کردیم و نه‌تنها برای مبارزه با این دشمن فرضی شکست خوردیم، بلکه تلفات و زخمی هم داده‌ایم. در شرایطی که باید خودمان آرامش را برقرار کنیم و با مدیریتی قوی و بدون استرس به جام جهانی برویم، اما این حواشی را ایجاد کرده‌ایم.

بازیکنان تیم ملی را به جام جهانی برده‌اند یا...؟
ما بازیکنان خیلی خوبی داریم، مسئولان هم در زمانی که بودند تلاش زیادی کردند که امکانات را فراهم کنند و کادر فنی هم در این صعود نقش داشت، اما عجیب است که این حواشی ایجاد می‌شود. مشخص نیست هدف چیست، اما من می‌دانم آنها چه هدفی دارند، چون در این فوتبال بودم و این رفتارها را می‌شناسم. فقط قسمتی از این انتقادها را نمی‌دانم، چون تیم ملی به جام جهانی رفته است و این را نمی‌دانم.

پیشنهاداتی داشتم که مربیان زیادی دوست داشتند آنجا بروند
در ماه‌های گذشته به صحبت‌ها گوش نکردم. ما یک کادر فنی هستیم که کارش را انجام می‌دهد و بی‌حاشیه جلو می‌رود. در مورد سیستم کاری خودم پله پله بالا رفتم و الآن هم خوشحالم که به تیم ملی کشورم خدمت می‌کنم. اگر می‌خواستم در باشگاه‌ها سرمربی باشم، قطعاً در سه سال اخیر پیشنهادهایی بود که خیلی مربیان دوست دارند به این تیم‌ها بروند که هیچ مشکل مالی هم ندارند. در مقطعی در تیم ملی بودم که شرایط خوبی داشتیم و خوشحالم قطعه‌ای از این پازل تیم و بخشی از این کادر فنی بودم. از سال 2006 ویدئویی دارم که آنجا هم می‌گویم "دوست دارم تجربیاتم را جمع و به تیم ملی کمک کنم."، یادگیری پایان ندارد و در هر جایگاهی که باشید، می‌توانید یاد بگیرید. الآن کمک‌مربی هستم و دارم در استاندارد بین‌المللی پیش و پله‌پله بالا می‌روم، از مشاوره‌ها یاد می‌گیرم و از جاهای دیگری هم به دانشم اضافه می‌کنم. اگر می‌خواستم سرمربی باشم، خیلی زودتر از آنکه فکرش را کنید، این کار را می‌کردم. به‌جز پیشنهادهای سه سال اخیر، پیش از آن هم از ذوب‌آهن پیشنهاد داشتم که آقای شهنازی با من صحبت کردند، نفت تهران پیشنهاد داده بود، سرمربیگری تیم ملی جوانان از سوی فدراسیون پیشنهاد شد و پیشنهاد دستیاری آقای برانکو را در پرسپولیس هم داشتم، چند مورد دیگر را در سه سال اخیر شاید بعداً بگویم، چون مربیانی که آمدند، در زمان حاضر در این تیم‌ها کار می‌کنند. اگر می‌خواستم در این مقطع سرمربی باشم، می‌توانستم این کار را انجام بدهم. در رابطه با سابقه، مدرک و مدارک بین‌المللی هم از جایی که هستم، راضی‌ام، از جایی که حضور دارم به‌عنوان مربی تیم ملی راضی هستم.

1716094


آیا اعضای کادرفنی ناگلزمن را می‌شناسید و اسم‌شان را می‌دانید
تیم ما سرمربی دارد و من در چارچوب بین‌المللی کار می‌کنم که رسم و عرف دنیاست. اگر از شما سؤال کنم که آیا دستیار ناگلزمان در بایرن مونیخ یا هانسی فیلیک در تیم ملی آلمان را می‌شناسید، امکان ندارد بدون جست‌وجو نام آنها را بدانید. در همه جای دنیا و عرف بین‌المللی، این سرمربی است که صحبت می‌کند، مگر اینکه به فدراسیون یا باشگاه، نامه و درخواستی بیاید که بخواهند با مربی صحبت کنند یا برخی مواقع سرمربی ترجیح بدهد مربی‌اش صحبت کند که بنا به نیاز است، من هم اگر نیازی باشد یا درخواستی شود، صحبت می‌کنم. اگر بخواهم در مورد هر چیزی صحبت کنم، این رفتار حرفه‌ای نیست و خودم در ایجاد حاشیه‌ نقش پیدا می‌کنم که البته شاید برخی دوست دارند که حاشیه ایجاد شود. من چه در ایران باشم یا اروپا، هر وقت که نیاز باشد صحبت می‌کنم. قطعاً هر مربی یا انسانی، نقاط قوت و ضعفی دارد و من هم از هر انتقادی به خودم، استفاده می‌کنم و اگر از روی غرض‌ورزی باشد، اهمیتی به آن نمی‌دهم. کار و اعمالم مشخص است و در آینده هم مشخص می‌شود. زندگی در فضای مجازی یا رسانه نیست و در کار کردن است که در طولانی‌مدت نتیجه آن مشخص می‌شود. قرار نیست من هر روز بخواهم صحبت کنم، بلکه باید کار کنم. در پایان هم باید از کادر فنی تیم ملی تشکر کنم. به حمایت مردم نیز نیاز داریم.

نه مطیع هستم و نه آویزان کسی
هیچ وقت برای به دست آوردن جایگاهی؛ وابسته، مطیع و آویزان نبوده‌ام و تاکنون با تلاش و کمک خداوند به خواسته‌ام رسیده‌ام، هم در دوران بازیگری و هم اکنون، در رابطه با مدیریت پیشنهاد داشته‌ام ـ نه اینکه برای به دست آوردنشان آویزان باشم ـ و هم پس از خداحافظی‌ام از فوتبال پیشنهادات سرمربیگری به من رسید. این‌که از افتخار تیم ملی صحبت کردم، حرف و شعار نیست، من و سایر اعضای کادر فنی تیم ملی کار کردیم و افتخار و نتیجه هم مشخص است. احترام، رعایت اصول اخلاقی و کاری و تلاش و یادگیری را همواره اصول کاری خودم قرار داده‌ام، همیشه دوری از حاشیه و وارد شدن به مسائل خارج از فوتبال را رعایت کرده‌ام و هیچ‌گاه اجازه بی‌احترامی و سوءاستفاده و تخریبم را به هیچ‌کس در هر جایگاهی نمی‌دهم و با قدرت جواب خواهم داد.

منبع: تسنیم

دیدگاه‌ها