کد خبر : 1840076 | 02 شهریور 1401 ساعت 15:33 | 105.5K بازدید | 46 دیدگاه

هفته بعد نوبت پرسپولیس است

استقلال 4370 میلیارد تومان شد!

با بازگشایی نماد باشگاه استقلال در بورس، ارزش آبی‌ها نسبت به قبل 57 درصد افزایش یافت و به 4370 میلیارد تومان رسید.

استقلال 4370 میلیارد تومان شد!

به گزارش "ورزش سه"، صبح امروز طلسم عرضه نماد یکی از دو تیم بزرگ پایتخت در بورس شکسته شد. نماد استقلال امروز چهارشنبه برای اولین‌بار در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران گشایش یافت. البته این بازگشایی محدودیت‌هایی نیز داشت و محدودیت حجمی (حداكثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش) در نماد معاملاتی استقلال به میزان 10هزار سهم تعیین شد.

در نهایت و پس از عرضه و تقاضای شکل گرفته در تابلوی سهم، نماد استقلال روی عدد 405 تومان مَچ شد تا شاهد رشد 57 درصدی سهم نسبت به زمان پذیره نویسی باشیم. اتفاقی که باعث رشد چشمگیر ارزش بازار استقلال شد.

در همین خصوص خبرنگار ورزش سه درباره بازگشایی نماد استقلال با دکتر حسین امیررحیمی سرپرست شرکت‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی گفت‌وگو کرد که متن آن را در زیر می‌خوانیم:

* رشد 57 درصدی ارزش باشگاه استقلال
امروز 143 میلیون سهم در بازار با ارزش هر سهم 405 تومان و ارزش کل 58 میلیارد تومان برای باشگاه استقلال معامله شد. اکنون ارزش بازار این باشگاه به 4370 میلیارد تومان رسیده است. ارزش قبلی استقلال 2780 میلیارد تومان بود که در بازار سرمایه با رشد 57 درصدی مواجه شده است.  

* 90 درصد سهام را مردم عادی خریداری کردند
بازگشایی برای معاملات ثانویه نماد استقلال اتفاق افتاد. از این به بعد، سهامداران می‌توانند نسبت به خرید و فروش اقدام کنند. از این میزان سهام که امروز معامله شد، بیش از 135 میلیون سهم مربوط به خریداران حقیقی بود. یعنی بیش از 90 درصد سهامی که معامله شده را افراد حقیقی خریداری کرده‌اند. این یعنی در بازار و برای سهام، تقاضای خوبی انجام شده بود. با وجود اینکه در اواخر بازار بازگشایی شد و اطلاع رسانی زیادی انجام نشده بود، باشگاه استقلال متقاضی خوبی داشت.

* عرضه 141 میلیونی حقوقی‌ها اتفاق خوبی بود
همچنین میزان 141 میلیون سهم توسط حقوقی نماد فروخته شد که این اتفاق خوبی است. چون آنها سهم بالاتری داشتند و از بخش حقیقی، عملا سهام معناداری واگذار نشده بود و قبلا فقط 2 میلیون سهم به افراد حقیقی تعلق داشت.

1738097

* 58 میلیارد تومانی که به فروش رفته، برای هواداران است
میزان 58 میلیاردی که از سهام به فروش رفته، متعلق به خریداران حقیقی است و به هواداران و سهامداران تعلق دارد و به باشگاه ارتباطی ندارد. کسانی که سهام را خریداری کرده بودند، اکنون سهامشان را فروخته‌اند و این معامله بین آنها جابه‌جا می‌شود.

* راز رشد 305 درصدی سهم چه بود؟
ثبت عدد 305 درصد مثبت در تابلوی نماد استقلال نسبت به ارزش سهمی آن است. ارزش اسمی تمامی سهام در ابتدا 100 تومان است و این عدد نشان دهنده آن است که سهم 305 درصد رشد کرده و به 405 تومان رسیده است.

* سهم 300 هزار تومانی استقلال به حوالی 500 هزار تومان رسید
ارزش بازار باشگاه استقلال 57 درصد رشد داشته و افرادی هم که در پذیره نویسی 15 اسفند ثبت نام کرده بودند، در این رشد سهیم هستند. یعنی آنها نیز در سهامی که خریده‌اند، شاهد بازدهی 57 درصدی هستند. هوادارانی که در پذیره نویسی 300 هزار تومان واریز کرده‌اند، امروز تقریبا 180 هزار تومان سود برده‌اند و ارزش سهام آنها به حوالی 500 هزار تومان رسیده است.  

* هفته بعد شاهد بازگشایی نماد پرسپولیس خواهیم بود
پرسپولیس مشکل صورت‌های مالی داشت که در حال رفع این موضوع است. به احتمال قریب به یقین روز شنبه بازگشایی خواهد شد اما در کل با قطعیت می‌توان گفت که نماد پرسپولیس نیز در هفته آتی بازگشایی می‌شود و ان شالله شاهد رشد ارزش این باشگاه نیز باشیم. علت تأخیر نیز این بود که سال مالی پرسپولیس در تاریخ 31 خرداد اعلام گردیده ولی سال مالی استقلال 31 تیر ماه بود. به همین دلیل پرسپولیس باید صورت مالی ارائه می‌داد و در نتیجه بازگشایی نماد این باشگاه با چند روز تأخیر همراه خواهد بود.

* ورود سرخابی‌ها به بورس اتفاق بزرگی است
ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه می‌تواند اتفاق بزرگی برای فوتبال ایران باشد چرا که اکنون اطلاع رسانی و شفافیت کامل برای دو تیم وجود دارد. تمام قراردادها، صورت‌های مالی و سایر اطلاعات با اهمیت، در سامانه کدال بارگذاری و شفاف سازی می‌شود که این می‌تواند خیلی به سود فوتبال کشور باشد.

1738138
امروز مدیران استقلال و پرسپولیس در جلسه‌ای به میزبانی حسین قربانزاده حاضر شدند تا درباره بازگشایی نماد در فرابورس صحبت کنند.
ویدئو: 258259

دیدگاه‌ها