کد خبر : 1633724 | 09 شهریور 1398 ساعت 10:55 | 79.6K بازدید | 0 دیدگاه

هفت چهره دربی سرخ ها در تبریز

میمبلا؛ هدیه شگفت انگیز به لیگ برتر

تراکتورسازی با حضور پرشور هواداران چگونه مهمترین بازی هفته را به سود خود تمام کرد؟

میمبلا؛ هدیه شگفت انگیز به لیگ برتر

به گزارش "ورزش سه"، تیم های تراکتور آذربایجان و پرسپولیس تهران، روز جمعه هشتم شهریور ماه در ورزشگاه یادگار امام، برگزار کننده حساس ترین بازی هفته دوم لیگ برتر بودند. این دیدار که همواره از حساسیت های بالایی برخوردار است، با تک گل احسان حاج صفی به سود تراکتور به پایان رسید. تراکتور با کسب این برد، اولین سه امتیاز فصل را با دنیزلی دشت کرده و اولین شکست را به پرسپولیسِ کالدرون تحمیل کرد.

 

در ادامه به بررسی چهره به چهره نقش های اصلی سرخ ترین دربی آسیا می پردازیم:

 

مصطفی دنیزلی؛ خوشحال ترین!

 

مصطفی دنیزلی در شرایطی هدایت تراکتور را بر عهده گرفت که طی سال های گذشته همواره نامش را در میان نامزدهای تصدی پست سرمربیگری این تیم می دیدیم. محبوبیت بالای این مربی در نزد هواداران تراکتور، امتیاز ویژه ای بود که او نسبت به سرمربیان خارجی که فصل گذشته هدایت تراکتور را بر عهده گرفتند، داشت. دنیزلی برای تحقق رویای دیرین هواداران تراکتور پای به تبریز گذاشت و پس از پشت سر گذاشتن یک فصل نقل و انتقالاتی پر بار، تیمش را روانه بازی های لیگ برتر کرد. اولین بازی تراکتور با هدایت دنیزلی همراه بود با یک تساوی بدون گل در مسجد سلیمان و این تیم در دومین بازی خود بایستی در تبریز از پرسپولیس پذیرایی می کرد. روز جمعه روز موعود برای هواداران تراکتور بود. آنها آمده بودند تا اولین تجربه حضور دنیزلی روی نیمکت تیم شان را در یادگار امام ببینند. دنیزلی به خوبی می دانست که این دیدار می تواند تا چه اندازه روی سرنوشت او و تیمش تاثیر داشته باشد. کسب پیروزی مقابل پرسپولیس در روزی که با یک استقبال بی نظیر از دنیزلی از سوی تی تی ها آغاز شده بود، این مربی کهنه کار را به خوشحال ترین مرد دربی سرخ فوتبال ایران تبدیل کرد.

 

1430785

 

گابریل کالدرون؛ اولین محک جدی با طعم باخت

 

دوران پسا برانکو، دورانی بود که طی سال های اخیر ذهن پرسپولیسی ها را به خود درگیر کرده بود. آنها در روزهایی که با هدایت پروفسور در فوتبال ایران آقایی می کردند، جایی در ته قلب شان این نگرانی را داشتند که بعد از رفتن او قرار است چه اتفاقی برای تیم شان رخ بدهد. گابریل کالدرون آرژانتینی با قبول هدایت پرسپولیس، یک بار بزرگ را به دوش کشیده و مسئولیت هدایت پرسپولیس پسا برانکو را بر عهده گرفت. همه از سختی کار مرد آرژانتینی خبر داشتند اما او مصمم بود که اقتدار چند ساله پرسپولیس را در لیگ نوزدهم تداوم ببخشد. یک پیروزی خفیف در هفته اول لیگ نوزدهم مقابل پارس جنوبی جم، شروع خوبی برای پرسپولیسی بود که بعد از سه فصل، مربی دیگری به غیر از برانکو را روی نیمکت خود می دید. کالدرون در ایستگاه دوم یک چالش بزرگ را پیش روی خود می دید و این چالش در واقع اولین محک جدی او به شمار می رفت. تقابل با تراکتور در تبریز، می توانست عیار اولیه تیم کالدرون را مشخص کند. سرخ پوشان با یک گل این دیدار را واگذار کردند  تا اولین محک جدی کالدرون با شکست همراه بوده و چالشی بزرگ برای این مربی آغاز شود، چالشی که کالدرون باید در آن به سرعت اثرات باخت روز جمعه را از ذهن شاگردانش پاک کرده و تیمش را روی نوار بردی قرار دهد که هواداران به آن عادت کرده اند.

 

1430789

 

احسان حاج صفی؛ سریع و خشن!

 

اثر گذاری سریع و به موقع در حساس ترین لحظات، از ویژگی های بارز یک ستاره است. احسان حاج صفی، ستاره ملی پوش تراکتور در بازی روز جمعه مقابل پرسپولیس، این ویژگی را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشت. او علاوه بر اینکه یکی از بهترین های تیمش در طول نود دقیقه بود، تک گل سرخ پوشان فوتبال آذربایجان را نیز وارد دروازه بهترین بازیکن فوتبال ایران در لیگ هجدهم کرد. در شرایطی که همه از ماموریت دشوار تراکتور برای باز کردن دروازه پرسپولیس و بیرانوند صحبت می کردند، شلیک راه دور احسان به زیباترین شکل ممکن قفل دروازه حریف را شکست و ضمن رقم زدن یک برد شیرین، اولین سه امتیاز لیگ نوزدهم را نیز به حساب شاگردان دنیزلی واریز کرد. احسان حاج صفی همان گونه که اشاره شد در انجام وظایف تاکتیکی اش نیز موفق عمل کرد و یکی از بهترین های تیم دنیزلی در زمین بود. داشتن چنین ستاره هایی که تعدادشان کم هم نیست، از جمله دلایل اصلی تبدیل تراکتور به یکی از مدعیان اصلی قهرمانی به شمار می رود.

 

1430790

 

علیرضا بیرانوند؛ خط خطی...



علیرضا بیرانوند که به تازگی عنوان بهترین بازیکن فوتبال ایران در فصل 98-97 را کسب کرد، یکی از مهره هایی بود که کالدرون امید زیادی به درخشش اش در بازی حساس مقابل تراکتور داشت. بسته نگاه داشتن دروازه پرسپولیس، وظیفه ای است که طی سال های اخیر بیرانوند به خوبی از پس آن بر آمده است. بیرو که در نقل و انتقالات تابستانی، تا آستانه ترک پرسپولیس و ورود به جرگه لژیونرها هم پیش رفت، یک روز خط خطی و عجیب را در تبریز تجربه کرد. شماره یک پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران از پشت محوطه جریمه یک گل ناگهانی از حریف دریافت کرد. بعد از دریافت این گل، بیرانوند تلاش زیادی کرد تا با انجام حرکات انفرادی و البته خطرناک، روحیه خود و هم تیمی هایش را بالا ببرد. او در چند صحنه پس از دریافت پاس رو به عقب، اقدام به نگه داشتن توپ و از میان برداشتن مهاجمان تراکتور کرد؛ در یکی از این صحنه ها، حرکت خطرناک بیرو می رفت که کار دست پرسپولیس داده و فورچونه را در موقعیت گلزنی قرار دهد، این حرکت دروازه بان پرسپولیسی ها خشم کالدرون را نیز به همراه داشت. درگیری دقایق پایانی بازی که همراه با دریافت کارت زرد بود، روز خط خطی بیرانوند در تبریز را تکمیل کرد.

 

1430791

 

میمبلا؛ فراتر از انتظار

 

خرید بازیکن خارجی یکی از سخت ترین کارهای ممکن در فوتبال ایران به شمار می رود. هندوانه سر بسته شانس موفقیت بیشتری نسبت به بازیکن خارجی دارد که برای اولین بار به فوتبال ایران پای می گذارد. یکی از تیم هایی که طی سال های اخیر خارجی های خوبی جذب کرده، تراکتور است. همین خارجی های خوب اما، سال گذشته حواشی بسیاری برای تراکتور به وجود آورده و در مقاطع حساس فصل از نظر فنی و روانی دست سرخ پوشان را در پوست گردو قرار دادند. در نقل و انتقالات تابستانی، تراکتوری ها با احتیاط بالاتری اقدام به خرید بازیکنان خارجی کردند که یکی از این بازیکنان میمبلای پرویی بود. تراکتوری ها از این بازیکن به عنوان مارادونای پرو یاد کردند در حالی که هیچ منبع خارجی رسمی این لقب را تایید نمی کند! میمبلا برای اثبات توانایی های خود در بازی با پرسپولیس همه کار کرد و فراتر از انتظار ظاهر شد. او به قدری خوب بود که همه را مجاب به قبول لقب اعطا شده توسط تراکتوری ها به خودش بکند. بازی پا به توپ روان، حضور موفق در کارهای تیمی و شوت های سرکش خطرناک (که ضربه آزاد نیمه دوم بهترین نمونه آن بود.) میمبلا را تبدیل به هافبکی کرد که تراکتوری ها از داشتنش به خود می بالند.

 

1430788

 

وحید امیری؛ سردرگم

 

بازگشت وحید امیری به پرسپولیس، یکی از اتفاقات مثبتی بود که در نقل و انتقالات تابستانی برای سرخ پوشان پایتخت رقم خورد. وحید امیری که پس از درخشش در جام جهانی 2018 به تیم ترابزون اسپور پیوسته و یک فصل را در سوپر لیگ ترکیه گذرانده بود، در بازگشت به ایران با چند پیشنهاد قابل توجه روبرو شد. انتخاب وحید اما تیم سابقش بود. به این ترتیب بار دیگر هواداران پرسپولیس می توانستند شاهد بازی های خوب هافبک پرتلاش تیم شان باشند. امیری اما در بازی اول پرسپولیس مقابل پارس جنوبی جم نمایش دلپذیری نداشت. خیلی ها این نمایش را به جا نیفتادن امیری در ترکیب کالدرون مربوط دانسته و اعتقادشان بر این بود که باید به این بازیکن وقت داد. یکی از مهره هایی که پرسپولیسی ها روز جمعه امید زیادی به درخشش او داشتند، امیری بود اما، وحید در این دیدار نیز به مانند هفته اول، در زمین بازی سردرگم بود. البته در این میان عدم تخصیص یک پست واحد به امیری و تغییر چند باره پست بازی او توسط کالدرون نیز این بازیکن را بیش از پیش سردرگم کرده بود.

 

1430787

 

پرشورها و تمام...

 

در شرایطی که حضور حداقلی هوادار یکی از دغدغه های اکثر تیم های شهرستانی در تقابل های خانگی شان با پرسپولیس و استقلال به شمار می رود، تیم تراکتور آذربایجان تنها تیمی است که در بازی های خانگی خود مقابل سرخابی های پایتخت، یک میزبان به معنای واقعی کلمه به حساب می آید. تراکتور این مزیت بزرگ را مدیون هواداران پرشور خود است. هوادارانی که از همان روز اول بازگشت تیم محبوب شان به لیگ برتر که اینک یک دهه از آن می گذرد، همواره در سرما و گرما حضوری پرشور در ورزشگاه یادگار امام داشته اند. در بازی مقابل پرسپولیس نیز مطابق انتظار، ظرفیت ورزشگاه یادگار امام تکمیل شده بود. هواداران تیم تراکتور در اولین بازی خانگی تیم شان در لیگ نوزدهم بهترین استقبال ممکن را از بازیکنان و کادر فنی به عمل آوردند و پاسخ این استقبال را با یک برد شیرین دریافت کردند.

 

 

سعید عبدی

دیدگاه‌ها