کد خبر : 1635227 | 16 شهریور 1398 ساعت 16:05 | 48.6K بازدید | 0 دیدگاه

اهمیت فاکتور سرعت در فوتبال مدرن؛

چرا یک مدافع وسط سریعترین بازیکن دنیا است؟

افزایش اهمیت فاکتور سرعت در فوتبال مدرن دنیا سبب شده تا تمام تیم های دنیا برنامه ویژه ای برای بهبود در این فاکتور در نظر داشته باشند.

به گزارش "ورزش سه"، بررسی آمار سرعت ثبت شده توسط بازیکنان طی سه فصل گذشته در فوتبال اروپا تفاوت معناداری را نشان می دهد؛ طبق آمار ثبت شده، طی فصل های 2017-2016 و 2018-2017، نزدیک به 300 بازیکن توانسته اند، سرعتی بالای 30 کیلومتر بر ساعت را ثبت کنند، ولی در فصل 2019-2018 این تعداد به 600 بازیکن و بیشتر رسیده و نشان می دهد، تیم ها برنامه های ویژه ای برای افزایش سرعت بازیکنانشان در نظر گرفته اند.

 

پوریا جراحی مربی بدنساز فوتبال کشور به این موضوع ویژه پرداخته و با بررسی سریعترین بازیکنان فصل گذشته فوتبال اروپا، دلایل آن را بررسی کرده است، که در ادامه می خوانید.


« آماری که در تصویر مشاهده می کنید، سریعترین بازیکنان لیگ قهرمانان اروپا در دو فصل گذشته است. در طی چند فصل اخیر، حدود سیصد بازیکن در هر فصل سرعت بیش از سی کیلومتر بر ساعت را ثبت کرده اند که این آمار در فصل پیش به حدود هفتصد بازیکن رسیده است! رشد عجیب تعداد بازیکنان با سرعت بیش از سی کیلومتر بر ساعت، نشان از اهمیت ویژه تیم‌ها به این فاکتور و همه گیر شدن روش های تمرینی برای افزایش سرعت بازیکنان است. در واقع نیازهای جسمانی بازی فوتبال به سمت افزایش سرعت بازیکنان می رود و این مسئله مورد توجه مربیان تیم‌های مطرح اروپایی قرار گرفته است. نکته جالب تر اینکه شش مدافع وسط در طی دو فصل گذشته در میان سریعترین بازیکنان لیگ قهرمانان بوده اند. در بازی فوتبال معمولا مهاجمان، وینگرها و مدافعین کناری بیشترین سرعت را از خود به جای می گذارند، اما این آمارها، سرعت قابل توجه مدافعین وسط را نیز آشکار ساخته است. حالا در فوتبال مدرن، سرعت برای مدافعین وسط یک مهارت کلیدی است که در تعیین سطح و کیفیت آنها تاثیرگذار خواهد بود. به عبارت دیگر اختلاف سرعت بین مدافعین وسط با دیگر پست ها که در طی سال‌های قبل وجود داشته، بایستی برطرف شود. ویرجیل فن دایک با ثبت سرعت بیش از سی و چهار کیلومتر در ساعت، سریعترین بازیکن لیگ قهرمانان در فصل گذشته بود تا باز هم مشخص شود، چرا این مدافع در کنار مسی و رونالدو سه نامزد بهترین بازیکن سال دنیا است و به عنوان بهترین بازیکن اروپا نیز انتخاب شد.»

 

البته باید در پایان به این نکته اشاره داشت که فاکتور سرعت در فوتبال جنبه های مختلفی نظیر سرعت در تصمیم گیری، سرعت عکس العمل و ... را در برمی گیرد، ولی در متن بالا، تنها به سرعت حرکت باتوپ و بدون توپ بازیکنان اشاره شده است.

 

1432740

 

آمار ثبت شده سرعت بازیکنان دو فصل پیش

 

1432739


آمار ثبت شده سرعت بازیکنان در فصل گذشته

دیدگاه‌ها