کد خبر : 1553640 | 23 شهریور 1397 ساعت 12:10 | 12.6K بازدید | 0 دیدگاه

در انتظار سی و هشتمین ال گیلانو

تاریخچه کامل بازی‌های سپیدرود–ملوان(اختصاصی)

دو تیم سپیدرود رشت و ملوان بندرانزلی در چارچوب مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی برابر هم قرار می گیرند تا برگزار کننده سی و هفتمین نبرد تماشایی تاریخ خود باشند.

به گزارش "ورزش سه"، برای بررسی نبردهای دو تیم بزرگ استان گیلان ابتدا باید به سابقه طولانی مدت این دو تیم اشاره کرد. سابقه ای که به بیش از نیم قرن می رسد. سپیدرودی ها در سال 1347 به همت مرحوم غلامرضا صومی شکل گرفتند. در طرف دیگر نیز ملوانان در تاریخ 1348 توسط بهمن صالح نیا و تعدادی از بزرگان انزلی بنا نهاده شدند.

 

اما نکته جالب درباره رویارویی این دو تیم آن است که با توجه به قدمت دو تیم، در کمال تعجب پیش از انقلاب اسلامی، دو تیم تنها در یک بازی روبروی یکدیگر قرار گرفتند و مابقی نبردهای این دو تیم به سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط می شود. دیدار اخیر دو تیم، سی و هشتمین مسابقه دو تیم است و برای چهارمین مرتبه است که دو تیم در مسابقات جام حذفی برابر هم صف آرایی می کنند. هر سه بازی پیشین جام حذفی را ملوان به سود خود به پایان رسانده است.

 

درباره نتایج به دست آمده، ملوانان موفق شدند تعداد بیشتری از بازی ها را به سود خود به پایان برسانند. آنها در 15 دیدار به پیروزی رسیدند. سپیدرودی ها به 8 برد رسیدند و 14 دیدار دو تیم نیز با تساوی به پایان رسید.

 

1336071

 

بهمن صالح نیا از ملوان و احمد صومی از سپیدرود سابقه بیشترین حضور بر روی نیمکت دو تیم را در بازی های مشترک دارند.

 

در مجموع بازی هایی که دو تیم برابر یکدیگر به انجام رساندند تاکنون هیچ یک از آنها موفق نشدند با نتیجه ای بهتر از دو گل برابر دیگری به برتری برسند.

 

در ذیل تاریخچه ای کامل از کلاسیک ترین مسابقه شمال کشور به نگارش درآمده و در آن اشاره ای مختصر به مهمترین اتفاقات هر بازی شده است. مسابقه ای که چند سالی است به ال گیلانو مشهور شده و پر واضح است که هیچ واژه ای به جز مسابقه سپیدرود - ملوان نمی تواند مفهوم اصلی داستان را برساند.

 

1336070

 

البته به دلیل نزدیکی دو شهر و تاریخ طولانی این دو تیم بارها در مسابقاتی که جنبه دستگرمی داشته در برابر هم قرار گرفتند که به دلیل غیر مستند بودن آمار آن بازی ها از اشاره به آنها خودداری کردیم و این گزارش تنها به بازی های رسمی و تورنمت هایی که با حضور تماشاگران و مسئولان رسمی برگزار شده، اختصاص یافته است.

 

دیدار اول: سال ۱۳۵۵ نخستین رویارویی رسمی فوتبال رشت و انزلی با نبرد سپیدرود و ملوان در جام حذفی ایران در تک بازی ورزشگاه انزلی رقم خورد این بازی با تمام حواشی به وجود آمده با دو گل غفور جهانی و عزیز اسپندار در مقابل تک گل کامیاب به نفع شاگردان بهمن صالح نیا خاتمه یافت و بندرنشینان همان سال قهرمان جام حذفی ایران شدند. بهمن صالح نیا و فریدون عسگرزاده سرمربیان دو تیم بودند.

 

دیدار دوم:  نخستین بازی دو تیم پس از انقلاب مربوط می شود به یک تورنمنت دوستانه به نام جام انقلاب در رشت که سپیدرود موفق شد با تک گل حمیدرضا منصوری علاوه بر شکست ملوان و کسب مقام قهرمانی به نخستین برد خود برابر ملوان دست پیدا کند.

 

1336072

 

دیدار سوم: سال ۱۳۶۱ سپیدرود و ملوان سه بار با هم مصاف دادند یک بازی دوستانه و دو بازی رسمی در لیگ گیلان. در جام دامپروری رشت سپیدرود توانست با دو گل حمیدرضا منصوری و رسول حقدوست در برابر تک گل احمد اسپندار ملوان را شکست دهد.

 

دیدارهای چهارم و پنجم: در همان سال سپیدرود در لیگ گیلان در یک بازی نفس گیر با دو گل ملوان را مغلوب کرد. گل اول بازی را مرحوم مهرداد هوشنگی و گل دوم را حمیدرضا منصوری به ثمر رساند این بازی رفت دو تیم بود. سال ۱۳۶۱ در بازی برگشت در انزلی دیدار دو تیم با نتیجه ۰-۰ به پایان رسید. سرمربیگری ملوان را بهمن صالح نیا و سرمربیگری سپیدرود را احمد صومی برعهده داشت.

 

جنجالی ترین دربی تاریخ دو تیم

 

دیدارهای ششم و هفتم: بی شک جنجالی ترین داربی تاریخ دو تیم به سال ۱۳۶۲ بر می گردد که تصمیمات بحث برانگیزهیات فوتبال گیلان در نیمه نهایی لیگ گیلان موجب شد که آتش خشمی که از این مسابقه شعله ور شود تا سال ها دامن فوتبال گیلان را در بر بگیرد.

 

در حالی که مسابقه رفت دو تیم در رشت با نتیجه صفر بر صفر مساوی شد و بازی برگشت نیز در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی یک بر یک به پایان رسید. در این شرایط بر طبق قوانین بدیهی فوتبال و گل تیم مهمان در خانه حریف، باید بازی به سود سپیدرود خاتمه پیدا می کرد اما اتفاق اصلی زمانی روی داد که با دستور مسئولان هیات فوتبال مسابقه به وقت اضافه کشیده شد!

 

در آن دیدار سپیدرود خوب شروع کرد و شوت محمد احمدپور دروازه ملوان را باز کرد، اما در دقیقه ۷۰ یک پنالتی درست برای ملوان گرفته شد و پنالتی را غفور جهانی نواخت و مصطفی خمامی آن را مهار کرد اما داور آن بازی (مرحوم علی رضا قویدست) اعلام کرد که غفور پیش از سوت او ضربه را زده و باید پنالتی تکرار شود! در کمال تعجب این بار محمد قدیربحری پشت پنالتی تکراری ایستاد و توانست گل تساوی ملوان را به ثمر برساند.

 

بازی در نهایت یک بر یک به پایان رسید و در حالی که سپیدرودی ها مشغول شادی بودند متوجه شدند باید در وقت های اضافه به میدان بروند! علی رغم سرباز زدن های اولیه رشتی ها در نهایت بازی به وقت های اضافه برگزار شد و در حالی که بازی به دقیقه ۱۲۰ و شروع پنالتی ها نزدیک می شد مرحوم قایقران در نخستین بازی رسمی عمرش با یک شوت راه دور بی نظیر در دقیقه ۱۱۸ استادیوم را منفجر کرد و ملوان را به دیدار پایانی لیگ گیلان فرستاد.

 

در پایان مسابقه هواداران دو تیم به جان هم افتادند و اوضاع بدی بر ورزشگاه حاکم شد. پیامد منفی این بازی تا چند ماه گریبانگیر فوتبال استان شده بود و به نوعی همه فعالیت های فوتبالی استان گیلان را به حالت تعطیل درآورده بود.

 

دیدارهای هشتم و نهم:  پس از آن دیدار جنجالی، در سال 1363 دو تیم ملوان و سپیدرود در رقابت هایی آرام و به دور از حاشیه در چهارچوب مسابقات لیگ گیلان به مصاف یکدیگر رفتند و هم در بازی رفت و هم در بازی برگشت با تساوی بدون گل به کار خود پایان دادند.

 

دیدار دهم: سال ۱۳۶۴ طلایی ترین سال سپیدرود در برابر ملوان بود که هم در بازی رفت و هم برگشت ملوان را شکست داد. قرمزپوشان دیدار رفت را در انزلی با نتیجه دو بر صفر با دو گل حاجی پور و رسول حقدوست به سود خود پایان دادند. این برد آخرین برتری سپیدرود در بندر تا به امروز است.

 

دیدار یازدهم: بازی برگشت را بازهم سپیدرود در رشت با گل حاجی پور با نتیجه یک بر صفر به سود خود به پایان رساند در این سال سپیدرود قهرمان لیگ گیلان شد که در بحبوحه جنگ و نبود لیگ سراسری بعد از لیگ استانی تهران، یکی از جذاب ترین و پرتماشاگرترین لیگ های کشور بود. بهمن صالح نیا مربی ملوان و احمد صومی مربی سپیدرود بود و پس از این دو شکست صالح نیا با یک جوانگرایی بنیادی اقدام به بازسازی ملوان کرد.

 

دیدار دوازدهم: سال ۱۳۶۵ این دو تیم سه بار برابر هم قرار گرفتند. در بازی رفت لیگ گیلان در انزلی ملوان با دو گل حمید محمدیان و احمد اسپندار برادر عزیز اسپندار به پیروزی رسید.

 

 دیدار سیزدهم: بازی برگشت در رشت یک بر یک مساوی شد که گل ملوان را محمد احمدزاده به ثمر رساند و احمد صومی برای جبران گل خورده سید علی محمدی دفاع آخر خود را به عنوان فوروارد نوک به زمین فرستاد تا همین بازیکن گل تساوی رشتی ها را به ثمر برساند.

 

 دیدار چهاردهم: در همان سال ۶۵ ملوان به مقام قهرمانی جام حذفی ایران رسید و در واقع اغراق نیست اگر بگوییم قوی ترین ملوان تاریخ در همان سال شکل گرفته بود. پیش از حضور ملوان در بازی های آسیایی در یک مسابقه دوستان در رشت موفق شد تا سپیدرود را با دو گل احمدزاده شکست دهد.

 

دیدارهای پانزدهم و شانزدهم: در سال ۱۳۶۶ و در بازی رفت لیگ گیلان در انزلی صفر بر صفر به پایان رسید و در بازی برگشت در رشت سیروس قایقران با۲۶ سال سن با دو شوت راه دور دروازه پرویز مسعودی سنگربان سپیدرود را گشود تا ملوان آن دیدار را به نفع خود به پایان ببرد.

 

دیدار هفدهم: در سال ۱۳۶۷ در لیگ گیلان دو تیم برابر هم صف آرایی کردند و جوان ترین سپیدرود تاریخ در رشت برابر ملوان قرار گرفت و دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند. برای سپیدرود ایرج عملی و برای ملوان محمد احمدزاده گلزنی کردند.

 

دیدار هجدهم: بازی برگشت دو تیم در انزلی با تک گل غلام محمدوند با نتیجه یک بر صفر به سود ملوان خاتمه یافت و به مانند سایر بازی های دو تیم در دهه شصت بهمن صالح نیا و احمد صومی مربیان دو تیم بودند.

 

دیدار نوزدهم: سال ۱۳۶۸ هم سپیدرود و ملوان در سه بازی رسمی با هم رقابت کردند. بازی رفت لیگ گیلان را ملوان در انزلی با دو گل احمدزاده و حمید محمدیان در برابر تک گل حمیدرضا منصوری با نتیجه دو بر یک به سود خود تمام کرد.

 

دیدار بیستم: در بازی برگشت لیگ گیلان بازهم ملوان بود که در رشت با دو گل احمدزاده و نادر عزت الهی (پدر سعید عزت الهی) فاتح دربی گیلان شد.

 

 دیدار بیست و یکم: در همان سال در چارچوب سوپر جام گیلان در رشت دو تیم برابر هم قرار گرفتند که مسابقه با نتیجه یک بر یک به تساوی کشیده شد و محمد احمدزاده و حمیدرضا منصوری گل های دو تیم را به ثمر رساندند.

 

دیدار بیست و دوم: سال ۱۳۶۹ تنها سالی بود که سپیدرود و ملوان به حکم شرایط آن روزهای فوتبال ایران ۴ بار برابر هم صف آرایی کردند. ابتدا در لیگ گیلان و در بازی رفت در انزلی با نتیجه ۲ بر یک به سود ملوان تمام شد و در حالی که سپیدرود با تک گل علی براری از میزبان جلو بود در نهایت ملوان توانست با دو گل محمد احمدزاده و حمید محمدیان به پیروزی برسد.

 

دیدار بیست و سوم: در بازی برگشت لیگ گیلان در رشت سپیدرود با گل دقیقه ۵ سیاوش ناصح از ملوان پیش افتاد اما در دقیقه ۴۰ بازهم یک شوت از سیروس قایقران بازی را به تساوی کشاند.

 

دیدارهای بیست و چهارم و پنجم: در همان سال در چارچوب لیگ منطقه ای که ناصر نوآموز بدعت قرار داده بود در انزلی ملوان با دو گل احمد زاده و غلام محمدوند در برابر تک گل عیسی هاشمی سپیدرود را شکست داد و در رشت دو تیم با گل های سیاوش ناصح و محمد احمدزاده به تساوی یک بر یک دست پیدا کردند.

 

دیدارهای بیست و ششم و هفتم: در سال ۱۳۷۰ دو تیم در لیگ گیلان در هر دو بازی رفت و برگشت به تساوی بدون گل رضایت دادند و نیاز به گفتن هم نیست که سرمربیان دو تیم همان همیشگی بودند!

 

دیدار بیست و هشتم: در سال ۱۳۷۱ این بار سپیدرود و ملوان در جام سوپرلیگ گیلان با هم مصاف دادند که در رشت ملوان با تک گل فاضل غدیری موفق شد سپیدرود را شکست دهد و نکته جالب این است که درون دروازه سپیدرود محسن سیدی مربی فعلی دروازه بان های سپیدرود ایستاده بود.

 

دیدار بیست و نهم: در بازی برگشت دو تیم به تساوی ۱ – ۱ راضی شدند که سیاوش ناصح برای رشتی ها و حسین داوودی برای انزلی چی ها گلزنی کردند و حسن آذرنیا سرپرست فعلی تراکتورسازی عنوان سرمربیگری سپیدرود را برعهده داشت و بهمن صالح نیا هم سرمربی ملوان بود.

 

 دیدار سی‌ام: سال ۱۳۷۲ در سوپر لیگ گیلان بازی رفت سپیدرود با دو گل حمید رستمی و ایرج خوالی در برابر تک گل مرحوم عبدالله پندیدن برابر ملوان به برتری رسید. نکته جالب این بود که پندیدن آن سال از سپیدرود به ملوان رفته بود و موفق به گلزنی در برابر تیم سابق خود شد. البته مرحوم پندیدن دوباره به سپیدرود برگشت.

 

دیدار سی و یکم: در بازی برگشت آن سال در انزلی ملوان توانست با دو گل ابراهیم بدپسند و پایان رافت به برتری برسد.

 

 دیدار سی و دوم: در سال ۱۳۷۵ دو تیم پرهوادار شمالی در مسابقات بین المللی جام خزر برای دومین بار در برابر هم قرار گرفتند که در پایان ۱۲۰ دقیقه مسابقه را بدون گل تمام کردند و در ضربات پنالتی سپیدرود پیروز میدان شد. این بازی آخرین برد سپیدرود در برابر ملوان بود.

 

دیدار سی و سوم: در سال ۱۳۸۹ در حالی که سپیدرود سال ها بود از سطح نخست فوتبال ایران فاصله گرفته بود پس از ۱۴ سال در یک بازی رسمی در مرحله یک شانزدهم نهایی در جام حذفی در انزلی برابر ملوان قرار گرفت و ملوانان با دو گل مرحوم اولادی در برابر تک گل میلاد گوهری سرخ پوشان رشتی را پشت سر گذاشتند. این مسابقه دومین تقابل دو تیم در جام حذفی بود.

 

دیدار سی و چهارم: در سال ۱۳۹۵ در هفته چهارم لیگ دسته اول آزادگان در انزلی در شرایطی برابر هم قرار گرفتند که باز هم یکی از جنجالی ترین بازی ها خود را رقم زدند. در آن دیدار دو پنالتی توسط محسن ترکی برای ملوانان گرفته شد اما هر دو ضربه توسط سیدمحمد حسینی دروازه بان رشتی مهارشد.

 

در ادامه علی نظرمحمدی و علی بهارمست سرمربی و سرپرست سپیدرود و محمد رستمی هافبک این تیم توسط داور از زمین اخراج شدند تا اوضاع ملتهب تر از قبل پیش برود. در دقایق پایانی نیز حسین شنانی که در آن سال برای ملوانان توپ می زد موفق شد تا با گل خود سند برتری ملوان برابر سپیدرودی ها را امضا کند.

 

 دیدار سی و پنجم: در همان سال و در بازی برگشت در روزی که بیش از ۲۵ هزار نفر پرجمعیت ترین دیدار تاریخ دو تیم را رقم زده بودند به تساوی یک بر یک رسیدند. حسین شنانی بازهم برای ملوان گلزنی کرد و میلاد قربانزاده تک گل رشتی ها را به ثمر رساند. مربی ملوان در دوبازی رفت و برگشت محمد مایلی کهن بود و نظرمحمدی سرمربی سپیدرود بود.

 

دیدار سی و ششم: در سال ۱۳۹۶ دو تیم بازهم در مرحله یک شانزدهم نهایی و برای سومین بار در ورزشگاه عضدی در حالی که نیم بیشتر سکوهایش به دلیل بازسازی خالی از هوادار شده بود، برابر هم قرار گرفتند و این بار سپیدرود در لیگ برتر حضور داشت و ملوان در لیگ دسته اول بازی می کرد.

 

در ۹۰ دقیقه سپیدرود و ملوان به تساوی یک بر یک رسیدند که پژمان نوری برای ملوان و حسین ابراهیمی از نقطه پنالتی برای سپیدرود گلزنی کردند. اما در وقت های اضافی ملوان توانست با دو گل بابک مرادی از روی نقطه پنالتی و محمدرضا نقدی پور در دقیقه ۱۱۴ سپیدرود را از گردونه رقابت ها حذف کند. نظرمحمدی و دست نشان هدایت دو تیم سپیدرود و ملوان را در این بازی برعهده داشتند.

دیدگاه‌ها