کد خبر : 1357426 | 22 شهریور 1395 ساعت 19:19 | 55K بازدید | 0 دیدگاه

فدراسیون و نگاه چپ به جیب پرسپولیس

در حالی که پرسپولیس با حضور طاهری توانست از پس مشکلات مالی برآید و با مشارکت هواداران خود شرایط مناسبی کسب کند، فدراسیون و سازمان لیگ در اقدامی موازی به منبع درآمد آنها پاتک زدند.

فدراسیون و نگاه چپ به جیب پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"،علی اکبر طاهری زمانی که به پرسپولیس آمد این تیم منابع مالی لازم برای ادامه مسیر خود نداشت و همین مساله نیز باعث شد تا آنها به جز مواردی کوچک نتوانند شرایط خوبی در نقل و انتقالات داشته باشند. این مساله حتی کار را به جایی رساند که سرپرست سرخ‌ها مجبور به دریافت کمک مالی از مجموعه تحت مدیریت سابق خود شد و از صندوق حمایت از پیشکسوتان وام دریافت کرد تا تیمش را از شرایط بحرانی خارج کند. شرایطی که باعث شده بود بازیکنان این تیم حتی تمرینات برانکو ایوانکوویچ را رها کنند و به نوعی با اعتصاب خود، خواهان دریافت مطالبات خود شوند.

 


با این حال طاهری موفق شد در میان طرح های درآمدزایی اسپانسرینگ و مشارکتی در نهایت با همراه اول به توافق دست یابد تا بخشی از سود حاصل از برنامه سازی و مشارکت هواداران پرسپولیس نصیب این باشگاه شود. سودی که البته با استقبال مناسب هواداران این تیم باعث شد تا آنها نه تنها در روزهای پایانی فصل مشکل مالی نداشته باشند، بلکه بخشی از بدهی های سابق این باشگاه نیز تسویه شود و امکاناتی جدیدی نیز برای باشگاه تدارکات دیده شود.

 


با این حال اما مثل تمام اتفاقات گذشته حول اسپانسرینگ بخش خصوصی در فوتبال، اینبار نیز فدراسیون فوتبال و همچنین سازمان لیگ با ورود به این مساله و عقد قرارداد با اسپانسری مشابه آنچه که در حال حاضر پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی پیش روی خود دارند، دست به درآمدزایی بزند و جالب اینکه با همسو شدن صدا و سیما با سازمان لیگ و تبلیغات وسیع تلویزیون پیش از دیدارهای حساس هفته و همچنین تبلیغات دور زمین، اکنون برخی هواداران با گمراهی بزرگی مواجه شده اند که اسپانسر اصلی باشگاه کدام است و کدام اپراتور منابع مالی تخصیص یافته از سوی آنها را به باشگاه اختصاص می دهند.

 


این مساله باعث شد تا علی اکبر طاهری نیز بلافاصله بعد از دیدار برابر تراکتورسازی و آنچه که در تلویزیون و تبلیغات دور زمین رخ داده بود – سامانه دیگری به عنوان اسپانسر و حامی مالی باشگاه معرفی شده بود- اقدام به نوشتن نامه استعفای خود و تقدیم آن به وزارت ورزش کند. هر چند این اقدام با مخالفت محمود گودرزی مواجه شد اما با این حال در نهایت این تداخل می تواند در ادامه مسیر سخت باقیمانده تا پایان لیگ و همچنین فرا رسیدن رقابت های لیگ قهرمانان آسیا سرخ ها را با دردسر بزرگی مواجه کند.

 


فصل شانزدهم در حالی آغاز شده است که تیم ها به دلیل مشکلات به وجود آمده از حق پخش و همچنین تبلیغات دور زمین محروم هستند و تنها منبع درآمد آنها را می توان تبلیغ روی پیراهن دانست. اما همانطور که گفته شد، موازی کاری سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال باعث شد تا این مساله نیز اکنون برای باشگاه ها در خطر باشد و حامی مالی باشگاه ها نیز اعلام کنند در صورت برطرف نشدن آن قراردادشان را کن لم یکن خواهند کرد.

 

اقدامی که می تواند در فوتبال بدون سودآوری ایران دردسر بزرگی محسوب شود و شرایط تیم ها را در آستانه ورشکستگی قرار دهد. اتفاقی که علی اکبر طاهری با اعلام استعفای خود زنگ خطر آن را اعلام کرده است و باید جدی گرفته شود.

 


سازمان لیگ در حال حاضر و در شرایطی که اتحادیه باشگاه ها در فوتبال ایران چندان جدی گرفته نمی شود، نه تنها حامی باشگاه ها نبوده، بلکه در بسیاری از موارد با تصمیمات خود سبب آسیب به آنها شده است. سازمانی که تنها وظیفه خود را البته در برگزاری نشست های خبری، بلیت فروشی، برنامه ریزی بازی های لیگ و همسویی آن با تیم ملی مناسب ارزیابی می شود و در باقی موارد به هیچ عنوان نتوانسته نظر باشگاه ها را به خود جلب کند و اکنون به عنوان یکی از پردرآمدترین منابع فوتبالی ایران با توجه به دریافت حق تبلیغات دور زمین، نشست های خبری، بلیت فروشی، ثبت قرارداد بازیکنان، جرایم و ... شناخته می شود.

دیدگاه‌ها