کد خبر : 1713478 | 22 مهر 1399 ساعت 13:18 | 11.5K بازدید | 3 دیدگاه

اولیایی: دولت مصیبت فوتبال است

رئیس هیات مدیره شرکت پیشکسوتان استقلال می گوید که باید استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شوند.

اولیایی: دولت مصیبت فوتبال است

به گزارش "ورزش سه"، کاظم اولیایی رئیس هیات مدیره شرکت پیشکسوتان باشگاه استقلال و مدیرعامل سابق این تیم درخصوص حضور محمود فکری به عنوان سرمربی آبی پوشان گفت: فکری یکی از فرزندان خلف باشگاه است و دوران بازیگری و مربیگری را بسیار خوب و پله پله طی کرده است و این شایستگی را دارد که یک سرمربی موفق برای باشگاه باشد. امیدوارم که ایشان با یک کادر منسجم،کارآمد و با یک برنامه ریزی خوب بتواند کارش را ادامه دهد. چنانچه ایشان یک کادر خوب و منسجمی نداشته باشد، دچار مشکل می شود. به خود ایشان هم گفته ام یک کادر منسجم با توجه به نیازهایش تشکیل دهد و وظایف را تقسیم کند و خودش هماهنگی های لازم را بین مربیان به وجود بیاورد.


وی درباره بلاتکلیفی استقلال در بحث مدیریت توضیح داد: من بارها عرض کرده ام  یک مشکل اساسی به عنوان ساختار باشگاه استقلال و از آن اساسی تر، مشکلی به عنوان ساختار باشگاه حرفه ای در سطح کشور داریم. ما قانون نظام جامع باشگاه داری حرفه ای نداریم. اغلب باشگاه ها ساختار آنها به خودشان اختصاص دارد. این در خصوص مجوز حرفه ای گری که قرار است استاندارد ها رعایت شود، کاملا مشهود بود. ما اگر یک ساختار مشخص برای همه باشگاه ها نداشته باشیم، کار قابل ارزشیابی مشخص نیست.


او گفت: لذا اولین قدمی که مدیریت باشگاه استقلال باید بردارد، کمیته یا کارگروهی که ساختاری را ایجاد کند یا اگر ساختاری موجود است، آن را اصلاح کند. تا چارت مناسبی در باشگاه لازم الاجرا گردد، رفتن و آمدن آدمها هیچ مشکلی را حل نمی کند بلکه کار را بدتر می کند. حالا هر کسی که می خواهد، باشد. نفر نمی تواند مشکلات را حل کند. ما نیاز به ساختار درست باشگاهی داریم. این کار یعنی ریل گذاری موفقیت. هر کسی که به آنجا بیاید، در شرایط فعلی در چرخ دنده های مشکلات له می شود.


اولیایی در مورد اینکه خصوصی سازی باشگاه ها به کجا خواهد رسید در آخر و چه زمانی مشکلات مالی تیم ها حل خواهد شد، گفت: در مورد کلمه خصوصی سازی با توجه به سابقه بدی در اذهان مردم است، توصیه می کنم از این بعد آن را به بیان واگذاری تبدیل کنیم. غیر از این هیچ راهی برای پیشرفت و توسعه فوتبال نداریم. دولت ها نمی توانند تیمداری کنند. مصیبت های تیم داری دولتی در تمام دولت های گذشته مشخص شده است. 


وی ادامه داد: راه نجات فوتبال در واگذاری کلیه تیم های فوتبال به بخش خصوصی است که بخش خصوصی نیز به عنوان شغل و حرفه به آن نگاه کند. با توجه به قوانین فیرپلی مالی فیفا، باید از طریق فوتبال کسب درآمد کرد و برای آن هزینه کرد. ازین به بعد اگر همین راه را ادامه بدهیم متهم به تبانی و پولشویی می شویم. 


او گفت: اگر فوتبال همچنان در اختیار دولتیها، وزارت صنعت و یا ارگان های نظامی باشد، آینده خطرناکی خواهیم داشت. تنها راه نجات فوتبال طبق توصیه قانون اساسی و مقامات عالی، فیفا و AFC، به صورت منطقی و درست به بخش خصوصی واگذار شود. باید یک برنامه 3 تا 5 ساله داشته باشیم و مرحله به مرحله اختیارات را واگذار کنیم. خیلی از کشورها این کار را انجام داده اند و موفق شده اند.


اولیایی در پایان گفت: مطالعات اولیه انجام شده و تئوریهای لازم آماده شده است و  مرکز پژوهش ها 6 ماه روی این مطلب کار کرده است. ولی این مسیری که داریم طی می کنیم، به دلیل معایب اساسی که دارد بخصوص  با توجه به اینکه تنها استقلال و پرسپولیس را برای واگذاری گذاشته ایم نه همه باشگاه ها را، این مسئله عواقبی را به بار خواهد آورد.با عنایت به عدم توجه به هزینه های تیمداری برای آینده هم مشکلات جدیدی بوجود خواهد آمد.

دیدگاه‌ها