کد خبر : 1778070 | 14 شهریور 1400 ساعت 15:09 | 16.9K بازدید | 3 دیدگاه

پلن بی را نابوده کرده‌اند؛

چراغپور: دست از تحلیل تیم ملی بردارید

جلال چراغپور معتقد است عراق با شرایط بهتری به مصاف ایران رسیده و این مسابقه یک دیدار بسیار سخت برای ملی‌پوشان خواهد بود.

چراغپور: دست از تحلیل تیم ملی بردارید

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران پس از شکست سوریه در اولین گام حالا باید روز سه شنبه در دومین دیدار به مصاف تیم ملی عراق برود که خیلی از کارشناسان پس از کره‌جنوبی مصاف با این تیم را سخت‌ترین مسابقه ایران ارزیابی می‌کنند.

برای بررسی شرایط تیم ملی پیش از این مسابقه با جلال چراغپور مربی سابق تیم ملی تماس گرفتیم و او با اشاره به برخی ملاحظات که ممکن است سبب نتیجه نگرفتن شاگردان اسکوچیچ در مصاف با عراق شود، اینطور در مورد این سوال که عملکرد تیم ملی را در مقابل سوریه چطور دیده است، پاسخ داد:« خب یک سری مسائل فنی هست که ممکن است اشکال باشد یا می‌توانیم به محسنات یا معایب تیم اشاره کنیم، اما به دلیل اینکه بازی عراق در پیش است و به هر حال اطلاعات تیم‌ها برای مسئولان تیم های دیگر خیلی ارزشمند است و به شدت در حال جمع آوری اطلاعات تیم ها هستند، بهتر است از ذکر کردن آنها پرهیز کنیم. اگر مرجعی مسائل فنی را همانطور که هست عنوان کند، این باعث می شود که حریف از مطالب عنوان شده سو استفاده فنی کند و کار را برای تیم ملی مشکل کند.»

 

رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال ادامه داد:« حتی یک کلمه هم ممکن است یک گشایش بزرگ در فکر مربی عراق ایجاد کند، چون مربی حیله گری است. یک مقدار مشکل داریم برای اینکه همه چیز را بگوییم و اگر نگوییم مصاحبه فاقد محتوای فنی می شود. فکر می کنم در لبه قیچی قرار گرفته ایم. بازی با سوریه تمام شده. بعد از بازی عراق می توانیم جمع بندی کنیم و بگوییم که تیم ملی این اشکالات را دارد، یا این نکات در تیم منفی است. به نظرم باید این دو بازی را در یک ظرف ببینیم. اگر این کار را بکنیم آسیبی نمی خوریم. هم به این دلیل و هم به این اینکه با تیم ملی زندگی می کنیم، هر نظر یا پیشنهادی بدهیم، این‌ها همه اطلاعات فنی تیم است. به همین دلیل پیشنهاد می کنم که دوستان فعلا از صحبت کردن در مورد شرایط تیم ملی دوری کنند.»


از چراغپور در مورد اینکه رفتار کارشناسان و اهالی فوتبال در این روزها چگونه باشد، عنوان کرد:« به آنها توصیه می‌کنم که از اظهارنظر در مورد شرایط فنی تیم ملی دست بردارند. به هر حال این روزها می‌بینیم که در تمام رسانه‌ها صحبت‌های زیادی در مورد شرایط تیم ملی وجود دارد. این شرایط یعنی داریم به نفع تیم حریف بازی می‌کنیم. بهتر است دوستان و کارشناسان فعلا در مورد شرایط تیم ملی اظهارنظر نکنند و اجازه بدهند تا هر دو بازی در یک ظرف دیده شود. فاصله 5 روزه ای میان دو دیدار ایران وجود دارد و عملا نمی‌توان کار خاصی انجام داد. پرداختن به مسائل مختلف باعث ایجاد فضای منفی اطراف تیم می شود و مشخص است که چه تیمی از این فضا سود خواهد برد. پس بهتر است این عده هر چیزی که از فوتبال خوانده‌اند، شنیده‌اند و می‌دانند را بگذارند برای بعد  از بازی با عراق.»

 

بخش بعدی صحبت‌های ما با جلال چراغپور در رابطه با اهمیت دیدار برابر عراق بود و او در واکنش به این موضوع اینطور حرف‌هایش را با تشریح شرایط دو تیم آغاز کرد:« واقعا بازی سختی خواهد بود. به چند دلیل این بازی سخت است. اول اینکه اگر بخواهیم دو تیم را از لحاظ استراتژیک کنار هم بگذاریم، اولین موضوع این است که عراق یک بازی خارج از خانه را انجام داده است و دوم اینکه این بازی با قوی ترین تیم گروه بوده که پای ثابت جام‌های جهانی است. نکته سوم اینکه از این بازی نتیجه استراتژیک مورد نظرش را گرفته است، و چهارم اینکه بعد از این بازی به آب و هوای سرزمینی خودش بازگشته است. در سوی دیگر اما تیم ملی ایران اولین مسابقه را در خانه انجام داده است. دوم اینکه با تیمی بازی کردیم که از نظر قدرت یکی مانده به پایین جدول 6 تیمی مسابقات به شمار می رود. سوم اینکه برای بازی بعدی از خانه بیرون رفته است و چهارم اینکه از آب و هوای سرزمینی دور شده است. حالا این دو تیم مقابل هم قرار می گیرند. آن چیزی که بازی را استراتژیک می کند، این است که تیم فوتبال ایران هیچ زمان برتری مطلق مقابل عراق نداشته و با در نظر گرفتن شرایط بالا این بازی سخت‌تر هم می شود. با این مواردی که ذکر شد، صحبت ها و انواع و اقسام انتقادات را هم در نظر بگیرید و بییند به چه کسی کمک می کنید. در قطر هوا گرم است؛ عراقی‌ها هم زبان‌شان هستند است و ... ما یک بازی انجام داده‌ایم که انتظارات فوتبالی برآورده نشده است، ولی حداقل توانسته‌ایم نتیجه لازم را بگیریم و این خوب است.»


از چراغپور در رابطه  با رفتار درست اهالی فوتبال پیش از این بازی استراتژیک پرسیدیم و او در واکنش به این سوال بیان کرد:« آنها که رفتارشان را انجام داده‌اند. من به عنوان یک شهروند ایرانی، نه به عنوان یک مدرس و رئیس کمیته آموزش، بلکه تاکید دارم به عنوان یک شهروند ایرانی، منطق حکم می کند که در مواردی اگر هم حق با کارشناسان است، یک نگاه استراتژیکی به شرایط جدول داشته باشند و بی محابا همه چیز را بیان نکنند. این بی محابا بیان کردن باعث می شود، قسمتی از پلن تیمی آسیب ببیند و مشخص ترین آسیبی که این شرایط به تیم ملی می‌زند، این است که پلن بی را فاش می‌کند. این روزها همه از پلن بی حرف می زنند و آشکارا همه چیز را فاش می کنند. وقتی می گویید این بازیکن را اینجا بگذارید و فلان بازیکن را آنجا! یعنی مربی حریف تا همین حالا همه چیز را خوانده؛ آن هم از مطبوعات و رسانه فوتبالی ما و اگر به نظرتان درست می آید، ادامه بدهید. پلن بی را نابوده کرده‌اند. الان همه چیز را ترجمه کرده‌اند و مقابل کادر فنی آنها گذاشته‌اند. الان همه بازیکنان ما را رصد کرده اند و همه رفتارهای مربی ایران قابل پیش بینی شده است. اینکه چه بازیکنی در چه بخشی از زمین و در چه سیستمی بازی خواهد کرد و حتی اینکه چه تعویض هایی در چه دقایقی از بازی انجام ممکن است انجام شود. شاید مورد هجمه قرار بگیرم، اما من به عنوان یک شهروند علاقمند به فوتبال این حرف‌ها را زدم.»


سوال بعدی از چراغپور این بود که آیا امیدوار به شکست تیم ملی عراق هست یا خیر که او به این سوال با اشاره به چند نکته مهم پاسخ داد و گفت:« از نظر فنی یک بازی‌ای است که تا تمام نشود، نمی توان گفت چه تیمی می‌برد. این بازی آنچنان افت و خیز خواهد داشت، که هر لحظه ممکن است مسیر بازی عوض شود. بازی بسیار پر افت و خیز خواهد شد. این بازی قبل از جنگ تاکتیکی، جنگ بدنی است. تیمی می تواند این بازی را دربیاورد، که در درجه اول دقت کند 10 نفره نشود. تیمی که می‌خواهد برنده شود، باید بتواند احساسات، عواطف و هیجانات خود را کنترل کند و باید یک استراتژی مناسب از سوی سرمربی برای مصرف آمادگی جسمانی بچه ها طراحی شود. بازیکنان نباید بی‌جهت بدوند. بی‌جهت نباید استارت بزنند. بی‌جهت و بی موقع و بیش از اندازه نباید توپ را تعقیب کنند و باید توپ را بدوانند و یک استراتژی صرفه جویی در انرژی داشته باشند. ما برتری تکتیکی بر فوتبال عراق داریم،  ولی باید حواسمان باشد تا برنامه‌ریزی مناسبی هم برای استفاده از توان جسمانی تیم داشته باشیم.»

 

بخش بعدی این مصاحبه صحبت جزئی‌تر در مورد شرایط فنی تیم ملی عراق با سرمربی جدید بود و چراغپور در واکنش به این سوال ضمن تشریح کلی فلسفه فوتبال هلند، اینطور توضیح داد:« ما باید اول این نکته را در نظر داشته باشیم که عراق با کره در خاک این کشور مساوی کرده و اگر بازی را دیده باشید، حتی امکان داشته که برنده شود. این مورد اول. مورد دوم اینکه اگر به فوتبال هلند توجه کنید، از سالیان دور یعنی از زمان رینوس میشل، کرایوف و ... سبک خاصی را ایجاد کردند؛ یعنی خودشان این سبک را تاسیس کردند. فوتبالی که بنا کردند این بود؛ با هفت نفر حمله کنید و همگی با هم دفاع کنید. این خب در ظاهر یک حرف ساده است، اما با هفت نفر حمله کردن یعنی اگر با چهار دفاع بازی می کنید، یک دفاع کناری باید همواره در حملات حضور داشته باشد؛ حالا از هر سمتی که حمله انجام می‌شود. نکته دیگر اینکه می گویند همه برای دفاع حضور داشته باشند. حالا هر  هلندی‌ای که سرمربی عراق بشود، فلسفه همین است. حمله هفت نفره و دفاع با تمام بازیکنان.»

دیدگاه‌ها